شناسهٔ خبر: 67427555 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

 ارز مسافرتی کاهش یافت

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.


امروز اطلاع حاصل شد که در مورد افزایش بهای مدل‌های مختلف شورلت ایران آخرین بررسی‌ها انجام گرفت و رقم نهایی آن احتمالا عصر امروز تعیین خواهد شد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که افزایش قیمت با وجودی که رقم چشمگیری است، معهذا نسبت به رقم پیشنهادی به مرکز بررسی‌های قیمت‌ها خیلی کمتر خواهد بود.

اتومبیل شورلت مدتی است که در انتظار تعیین تکلیف قیمت به نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شود. ظاهرا این موضوع فردا روشن و اعلام خواهد شد.


به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به تصویب هیات وزیران، میزان ارز پرداختی به مسافرین عازم خارج از کشور کاهش یافت.

متن تصویب نامه هیات وزیران به شرح زیر است:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هیات وزیران در جلسه مورخ 2/4/64 بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که ارز مسافرت با رعایت مقررات ذیل پرداخت گردد:

1- ارز پرداختی به هر جلد گذرنامه (دسته‌جمعی و یا منفرد) در هر سال 300 دلار می‌باشد که 5 دلار آن به صورت نقد و معادل 250 دلار ارز مورد نظر مسافر به صورت چک مسافرتی (تراولد چک) قابل پرداخت در همان کشور پرداخت می‌گردد.

2- مسافرت‌های دسته‌جمعی که زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی انجام می‌پذیرد از نظر فوریت اخذ گذرنامه و ارز اولویت دارند.


هیچ‌گوه مخالفتی از سوی گمرک برای ورود خودروهای لوکس بنز و تویوتا صورت نگرفته است.

سید محمود بهشتیان، معاون امور گمرکی گمرک درخصوص ادعای شرکت تویوتا و بنز مبنی بر مخالفت گمرک برای ورود این خودروها به کشور گفت: هیچ گونه مخالفتی از سوی گمرک برای ورود این خودروها به کشور صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این که گمرک تنها با دریافت حقوق و عوارض اقدام به ترخیص کالا می‌کند، تصریح کرد: ورود خودرو به کشور مستلزم دریافت مجوزهایی است به عنوان نمونه خودرو باید یا آخرین مدل و یا یک سال از مدل گذشته و کار نکرده باشد.

بهشتیان ادامه داد: این خودروها باید توسط وزارت بازرگانی ثبت سفارش شوند، منتهی در صورتی ثبت سفارش می‌شود که در ایران دارای نمایندگانی تعمیرات باشد، همچنین باید مجوز کمیته بهینه‌سازی مصرف سوخت محیط زیست و استاندارد را اخذ کرده باشند.


مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با استناد به آمارهای رسمی نشان داد که درآمد نفتی اقتصاد کشور در اواخر دهه 80 و ابتدای دهه 90 به طور متوسط بالای 100 میلیارد دلار در هر سال بود. این در حالی است که درآمد نفتی در دو سال اخیر به 25 میلیارد دلار رسیده است.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که درآمدهای نفتی در دوره کنونی در مقایسه با دوره گذشته یک چهارم شده است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم دهه 80 اقتصاد کشور همراه با اقتصاد دیگر کشورهای صادرکننده نفت با حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت مواجه شد. به طوری که سال 1377 حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت با قیمت 10 دلار صادر می‌شود و کمترین رکورد قیمت نفت در طول دوره بلندمدت تا قبل از دهه 50 بود اما در سال 1384 به یک باره رکورد درآمد 70 میلیارد دلاری ثبت شد و حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت نصیب کشور شد.


به گفته نیلی، همین روند درآمدهای ارزی کشور تا سال 1390 ادامه داشت که درآمد حاصل از فروش نفت به 153 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه از سال 1384 تا پایان سال 1392 جمع درآمد ارزی کشور که عمده آن از فروش نفت حاصل شده بود، عدد سرسام‌آوری در حد 950 میلیارد دلار بود، گفت: با این درآمد علاوه بر نوسازی صنعت کشور می‌شد برای متولدین دهه 60 که به علت نامساعد بودن شرایط اقتصادی کشور شغل و درآمد کافی ایجاد نشده بود، زندگی و شغل و مسکن مهیا کرد.

نیلی با بیان اینکه این مقدار از منابع نفتی در سال‌های گذشته به حجم عظیمی از واردات تبدیل شد، تصریح کرد: از سال 1384 تا پایان سال 1392 دقیقا 6/718 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم. وی عنوان کرد: اقتصادی که ظرفیت واردات حدود 20 تا 22 میلیارد دلار را داشته به یک باره واردات 84 تا 85 میلیارد دلار را تجربه کرده که این امر مساله‌ساز است.

نظر شما