شناسهٔ خبر: 67422233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

ابلاغ مراتب ثبت یک اثر طبیعی به استاندار خراسان شمالی

نوشین سبحانی

مراتب ثبت یک اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی ملی ایران از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به استاندار خراسان شمالی ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه ای به محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی مراتب ثبت غار گسگ قنبرباغی به شماره ۱۲۳۴ در شهرستان بام و صفی‌آباد در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ابلاغ کرد.

برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود، جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر تاریخی صرفاً با تأیید و نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد بود.

غار گسک قنبرباغی که به نام غار یرقیستان نیز خوانده می‌شود، در ارتفاعات کوه یارم جان واقع شده است. یِرقی کلمه‌ای ترکی است و به معنای نوعی درخت است که از آن برای ساخت دسته بیل توسط بومیان منطقه استفاده می‌شود. شاید به‌خاطر وجود استالاگمیت‌های فراوان صاف و بلندی که به شکل دسته بیل یا مشابه آن در این غار موجود است، نام آن را یِرقیستان گذاشته‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما