شناسهٔ خبر: 67420571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انتقاد مسکو از توکیو/ ماجرای رزمایش نظامی نزدیک مرزهای روسیه

ایرنا : وزارت خارجه روسیه نسبت به برگزاری برگزاری رزمایش نیروهای نظامی ژاپن در نزدیکی مرز روسیه با مشارکت اعضای ناتو، معترض شد.

صاحب‌خبر -

در این بیانیه که در سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: مسکو انجام فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز از سوی نظامیان ژاپنی با مشارکت آلمان و اسپانیا در نزدیکی مرز روسیه را تهدیدی بالقوه برای خود به شمار می‌آورد. بنا برا اعلام وزارت خارجه روسیه، این بیانیه به دلیل رزمایش مشترک ژاپن، آلمان و اسپانیا که از ۱۹ تا ۲۵ ژوئن (۳۰ خرداد تا ۵ تیر) در جزیره هوکایدو در نزدیکی مرز روسیه برگزار شد، صادر شده است.

به گزارش ایرنا، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و ژاپن پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک، به شدیدترین نحو گسترش همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی را محکوم کردند.

سئول، واشنگتن و توکیو در این بیانیه مشترک اعلام کردند که پیمان جدید بین کره شمالی و روسیه باید برای تمامی طرف‌های ذیربط که از رژیم منع اشاعه (تسلیحات کشتار جمعی) حمایت می‌کنند، موجب نگرانی شدید باشد.

در متن این بیانیه مشترک بدون اشاره به حمایت‌های سنگین نظامی غرب به سرکردگی آمریکا به کی‌یف در جنگ اوکراین، آمده است: آمریکا، جمهوری کره (جنوبی) و ژاپن، تعمیق همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه از جمله تداوم انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه که رنج مردم اوکراین را طولانی‌تر و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نقض و همچنین ثبات را هم در شمال شرق آسیا و هم در اروپا تهدید می‌کند، به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌کنند.

سه کشور بر تعهد خود بر تقویت همکاری برای مقابله با آنچه «تهدید کره شمالی و وخامت وضعیت» در منطقه خوانده شد، تاکید کردند. آمریکا نیز اعلام کرد که بر تعهد خود در دفاع از کره جنوبی و ژاپن، مستحکم ایستاده است.

در این بیانه مشترک آمده است که واشنگتن، سئول و توکیو همچنین بر باز بودن مسیر گفتمان با کره شمالی تاکید کرده و خواستار بازگشت پیونگ یانگ به میز مذاکرات هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما