شناسهٔ خبر: 67420337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

راهنمای خرید کمپرسور باد

اگر قصد خرید یک کمپرسور باد را دارید اما دقیق نمی دانید که چه نوع کمپرسور و با چه ظرفیتی باید خریداری کنید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

برای خرید کمپرسور هوا باید به عوامل زیادی توجه کرد. مقدار مصرف باد یا دبی، فشاری که جهت انجام کار لازم دارید، قیمت یا هزینه ای که می توانید بپردازید، کیفیت دستگاه، برند کمپرسور، توان مصرفی دستگاه، ظرفیت مخزن، مدت زمانی که قرار است از دستگاه استفاده کنید و ...

به چه نوع کمپرسوری نیاز داریم؟

کمپرسورها عموما به دو شکل کمپرسورهای رفت و برگشتی (پیستونی) و کمپرسورهای محوری (اسکرو) ساخته می شوند. معمولا کمپرسورهای رفت و برگشتی یا پیستونی، حجم کمتری دارند ولی می توانند بسته به نوع ساخت، فشار بالاتری هم تولید کنند.

کمپرسور پیستونی

یکی از کمپرسور های خوش قیمت و با کیفیتی که می توان خریداری کرد، کمپرسور پیستونی است. اصولا از این مدل کمپرسور به دلیل کارکرد بسیاری ساده ای که دارد در تولیدی و کارگاه های کوچک استفاده می شود. البته باید این نکته را بدانید که این کمپرسور باید به صورت غیر متناوب و حدود 30 الی 35 دقیقه در هر ساعت کار کند تا کیفیت و طول عمر خود را حفظ کند.

کمپرسور اسکرو

در مقابل کمپرسورهای اسکرو حجم بالایی از هوا تا فشار حداکثر 15 بار را تولید می کنند. در نتیجه بهتر است برای انتخاب کمپرسور به نوع استفاده ای که قرار است از کمپرسور ببریم توجه داشته باشیم و با توجه به نوع کارایی که قرار است کمپرسور داشته باشد، کمپرسور موردنظر را انتخاب کنیم.

در صورتی که نیاز به یک کمپرسور خانگی داشته باشیم، یک کمپرسور کوچک فندکی یا حداکثر یک کمپرسور 100 لیتر جوابگوی ما خواهد بود ولی برای یک تعمیرگاه ماشین بستگی به حجم کاری که داریم متفاوت است.

عموما از کمپرسور 250 لیتر الی 2000 لیتر لازم است ابتدا تعداد دستگاه هایی که با باد کار می کنند را مشخص کنیم و مصرف هر کدام را محاسبه کنیم و با هم جمع کنیم و مقدار نهایی مصرف را پیدا کنیم. حال فشار کاری دستگاه ها را پیدا می کنیم. در صورتی که حجم هوای فشرده کمتر از 1000 لیتر باشد می توانیم از یک کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی) استفاده کنیم ولی در صورتی که حجم باد مصرفی بالای 1000 لیتر بود و توان پرداخت هزینه بالاتری را داشته باشیم بهتر است از کمپرسور با کیفیت تر و با دوام تر و با سروصدای کمتر استفاده کنیم که به آن کمپرسور دورانی یا اسکرو نیز می گویند.

در کارگاه های صنعتی که نیاز به هوای فشرده بیشتری است از کمپرسورهای اسکرو که دوام بیشتری دارد و هزینه نگهداری کمتر و راحت تر دارند، استفاده می کنند. بعضی از شرکت ها ترجیح می دهند از کمپرسورهای دست دوم به جای کمپرسور نو استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم در صورتی که برای بار اول در حال خرید کمپرسور هستید سعی کنید از یک مشاور خوب و امین در خرید کمپرسور استفاده کنید تا خدای ناکرده دچار خرید اشتباه و ضرر و زیان نشوید.

قیمت کمپرسور اسکرو

قیمت کمپرسور اسکرو عموما با توجه به مقدار دبی، فشار، کیفیت ساخت، برند، توان و ظرفیت مخزن متفاوت است. هواسازهای کمپرسورهای اسکرو عموما ساخت آلمان، ایتالیا و چین هستند که دارای قیمت های متفاوتی هستند.

کمپرسور اسکرو روغنی

2

در این نوع کمپرسور به دلیل کاهش اصطکاک بین قطعات، به هوای وارد شده درون دستگاه، روغن تزریق می شود و در واقع عملیات چرب کردن هوا انجام می شود و در این شرایط، عملیات فشرده سازی هوا به صورت روان تری به انجام می رسد. در خروجی دستگاه، جایی که هوا از آن خارج می شود، فیلتر قرار گرفته تا روغن از هوا جدا شده و مجددا به مخزن روغن ریخته شود.

کمپرسورهای بدون روغن

کمپرسورهای بدون روغن دارای قیمت بالا و هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری هستند. در این کمپرسورها روغن با هوا ترکیب نمی شود و بیشتر در صنایع دارویی و غذایی که در آن وجود روغن در هوا از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می کنند.

انتخاب مخزن

در انتخاب مخزن بسیار دقت کنید. حجم مخزن با حجم کمپرسور انتخاب شده باید متناسب باشد. در صورتیکه از مخزن کوچکتری استفاده کنید کمپرسور در زمان های بیشتری باید کار کند و دچار نقص می شود. و در صورتی که مخزنی بزرگتر از حد نیز انتخاب کنیم، کمپرسور به دلیل حجم بالای مصرف نیز باید دائم در مدار باشد. درواقع حجم کمپرسور، حجم مخزن و حجم هوای مصرفی همه باید با هم متناسب باشند. سعی کنید همیشه کمپرسور بزرگتری نسبت به حجم مصرفی خریداری کنید تا کمپرسور زمان استراحت و احیا داشته باشد و دائم در مدار نباشد تا دوام بیشتری داشته باشد.

ارزیابی سیستم کمپرسور هوا

3

ارزیابی سیستم کمپرسور و هوای فشرده آن کاری است که باید به طور روتین و منظم انجام شود تا اطلاع کلی از وضعیت کارکرد کمپرسور خود داشته باشید. برای این کار نیاز به دانش بالا و یا متخصص حرفه ای نمی باشد. بلکه یک کارشناس کمپرسور نیز می تواند سیستم این دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. با این ارزیابی، طول عمر کمپرسور تخمین زده می شود و راهکار هایی برای افزایش آن مطرح می شود همچنین در صورت وجود مشکل نیز اقدام به رفع آن خواهد شد.

جمع بندی

در این محتوا، راهنمای خرید کمپرسور را در اختیار شما قرار داده و سعی کردیم تا مهم ترین نکات را به شما معرفی کنیم تا با توجه به آنها، کمپرسوری مناسب با نیاز و هدف خود خریداری نمایید. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از برندی معتبر خرید خود را انجام دهید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما