شناسهٔ خبر: 67416011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

از پکن تا لندن و واشنگتن؛

استقبال پرشور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات

با آغاز فرآیند اخذ رأی در نمایندگی های ایران در کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان، ۵۲۰ خبرنگار خارجی انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش می‌دهند.

صاحب‌خبر -
استقبال پرشور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات

آغاز فرآیند اخذ رأی در نمایندگی های ایران در کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان، انتخابات ریاست جمهوری ایران در سایر کشورها نیز آغاز شده است.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پکن، شانگهای، گوانجو و هنگ کنگ در حال برگزاری است و در این ارتباط محسن بختیار سفیر کشورمان در چین با اعلام این خبر گفت: «با آغاز رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن به همراه سه سرکنسولگری شانگهای، گوانجو و هنگ‌کنگ پذیرای هموطنان گرامی برای اخذ رای است.»

مهرآبادی، مسئول دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن گفت: «همکاران ما در دو هفته گذشته تلاش کردند و در ۲۰ ایالت ۳۰ صندوق اخذ رای تشکیل دادند. ۴ صندوق سیار در نظر گرفته شده است. در ساعات اولیه رای گیری شروع شده است و هموطنان از فاصله و دور و نزدیک تشریف آوردند و شرکت کردند. تعدادی از هموطنان در کانادا با دوستان اتوبوس گرفتند و به شهر‌های صندوق اخذ رای عزیمت کردند. رای گیری در بوفالو و سیاتل در مرز کانادا با آمریکا انجام می‌شود.»

مهرآبادی همچنین گفت: «وزارت خارجه آمریکا را از طریق سفارت پاکستان مطلع کردیم که انتخابات برگزار شود و همچنین به اطلاع پلیس محلی رساندیم. همچنین نیرو‌های خصوصی استخدام شدند تا آزار و اذیتی صورت نگیرد. خوشبختانه تاکنون اتفاق خاصی نیافتاده است.»

همچنین فرایند اخذ رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در شهر فرانکفورت آلمان با حضور پر شکوه ایرانیان مقیم صبح امروز (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برابر با ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴) راس ساعت ۸ صبح به وقت محل آغاز شد.

علی متین‌فر، سرپرست و کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن گفت:  «به‌رغم مشکلاتی که گروه‌های معاند و آن‌هایی که سوابق تروریستی آن‌ها عیان است ایجاد کرده‌اند مشارکت هم‌وطنان مقیم انگلیس در چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری خوب است.»

وی افزود: «اخباری که همکاران بنده از شعب پنجگانه لندن و شهرهای مختلف منچستر، بیرمنگهام، نیوکاسل، کاردیف و گلاسکو دریافت کرده‌ام مشارکت و استقبال هموطنان خوب بوده است.»

مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور رسانه‌ای وزارت ارشاد نیز با اشاره به استقبال بی‌نظیر رسانه‌های خارجی طی چند دوره گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گفت: «رسانه‌های ۳۴ کشورهای اتریش، اسپانیا، استرالیا، امریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکیه، الجزایر، چین، دانمارک، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، سوئد، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلسطین، قرقیزستان، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، مصر، ونزوئلا و یمن اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند.»

وی افزود:«این خبرنگاران علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز و اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی دارند.»

نظر شما