شناسهٔ خبر: 67413031 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت الله سعیدی:

مشارکت حداکثری در انتخابات یعنی اقتدار ملی / مردم ایران هرگز به عقب بر نمی گردد

حوزه/ امام جمعه قم گفت: ملت ایران همواره از حادثه ها حماسه ها آفریده است به همین خاطر می دانید و بدانید که هرگز به عقب بر نمی گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: امام علی در خطبه ۱۹۱ نهج البلاغه بعد از توصیه تقوا می فرمایند:« فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ الْمُوجِبَةُ عَلَی اللَّهِ حَقَّکُمْ؛ تقوا حق خداوند بر شما است و زمانی که آن را رعایت کردید موجب میشود حقی پیدا کنید که آن هم سعادت ابدی شما را به همراه داد.».

وی بیان کرد: امروز روز تاریخی ترسیم آینده ایران اسلامی با حضور حماسی ملت قدر شناس ایران اسلامی در انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران همزمان با چهلمین روز شهدا پرواز اردیبهشت است.

امام جمعه قم ادامه داد: ملت ایران همواره از حادثه ها حماسه ها آفریده است به همین خاطر می دانید و بدانید که هرگز به عقب بر نمی گردد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در روز عید سعید غدیر خم دو راهبرد پایه‌ای یعنی اولویت مشارکت حداکثری و ضرورت انتخاب اصلح را مورد تاکید قرار دادند.

راهبرد اول؛ مشارکت بالا

نماینده ولی فقیه در قم اظهار کرد: پاسداری از جمهوریت نظام به میزان پاسداری از اسلامیت نظام ارزش دارد. حضور ملت در صحنه با رای بالا و بر پایه هدایت ها، روشنگری های رهبری و پیروی از خط فرمان ولایت تضمین کنند اسلامیت ایران است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچون اما راحل (ره) بر رای ملت به مثابه حق ناس و حفظ این امانت تاکید ویژه داشتند و یکی ازشاخصه های تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب امانت داری برای حفظ جمهوریت و پاسداری از رای ملت حتی در شرایط سخت است.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: در انتخابات گذشته به ویژه انتخابات مجلس شاهد بودیم که برخی از مردم به خاطر گله مندی از اوضاع معیشتی و مشکلات عمومی در انتخابات شرکت نکردند، اکنون برای مشارکتی فزآینده و ایجاد زمینه‌ای برای مشارکت افرادی که سلیقه های دیگری در چارچوب نظام جمهوری اسلامی دارند و برای ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان زمینه‌ای برای حضور سلیقه های گوناگون در چارچوب اصول، ارزش ها و قانون اساسی فراهم کرده است.

وی بیان کرد: با مشارکت بالا دوستدارن انقلاب اسلامی در سطح جهان به ویژه محور مقاومت خوشحال و معاندان و ضد انقلاب به انفعال کشیده می‌شوند. از سویی مشاهده می شود که انتخابات در جمهوری اسلامی ایران واقعی و رقابت جدی است.

آیت الله سعیدی گفت: مشارکت بالای مردم در جهت تامین منافع ملی، امنیت ملی، اقتدار ملی، تقویت همبستگی اجتماعی و تقویت همدلی و اهم افزای برای حل مشکلات مردم است.

راهبرد دوم؛ انتخاب اصلح

وی اظهار کرد: این راهبرد یعنی ریاست قوه مجریه از چنان اهلیتی برخودار است که باید رای دادن باید به مثابه امانت االهی توجه شود و کسی را انتخاب کنیم که در اداره کشور بر پایه مدیریت، تدبیر، تقوا، امانت الهی، برخورداری از اعتقاد قلبی و عمیق به مبانی انقلاب اسلامی و کارآمدی و توانمندی برای به فعلیت رساندن ظرفیت های کشور برخوردار باشد به همین خاطر هر گونه سهل انگاری و کوتاهی در حضور عواقب جبران ناپذیری دارد.

وی با بیان اینکه باید رای دادن را باید تکلیف شرعی، تکلیف شهروندی، اقدام موثر ملی و روز تاریخی بدانیم، یادآور شد: امیدواریم در این انتخابات یک بار دیر تو دهنی به آمریکا، اسرائیل و ضد انقلاب زده شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به روز مباهله گفت: روز مباهله روز تقابل همه کفر با همه ایمان بود. در این روز پیامبر با صلی الله علیه و آله و سلم، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کردند اما آنها نپذیرفتند و قرار شد که مباهله کنند و در روز مباهله پیامبر اکرم (ص) عزیز ترین انسان ها یعنی اهل بیت را همراه خود بردند و زمانی که اسقف نجران گروه را دید متوجه که اگر با آنها مباهله کند از او و طایفه اش چیزی نمی ماند به همین خاطر عقب نشینی کرد.

وی بیان کرد: از جمله پیام های روز مباهله این است که در هر زمان ممکن است همه کفر در مقابل تمام ایمان قرار بگیرد و باید مراقب باشیم با شاخصه های که وجود دارد از صف مومنان خارج نشویم در غیر این صورت طعمه کافران می شویم.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: تقوا همانند روح و خون در پیکر انسان و در همه امور شخصی و اجتماعی جریان دارد و متقی واقعی کسی است که در همه زمینه ها تقوا داشته باشد.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۹۴ سوره توبه می‌فرماید:« یَعْتَذِرُونَ إِلَیْکُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَیْهِمْ ۚ قُلْ لَا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبَارِکُمْ ۚ وَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَیٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ وقتی که شما (از جنگ سالم و فاتح) به سوی آنها بر می‌گردید آنها به عذرهای بی‌جا می‌پردازند، به آنها پاسخ ده که ما هرگز به این عذر تراشی‌ها تصدیق شما نکنیم، بی‌شک خدا حقیقت حال شما را بر ما روشن گردانید، و به زودی خدا و رسولش کردار شما را دیده، آن گاه به سوی خدایی که دانای غیبت و شهود است بازتان گردانند پس شما را به کردارتان واقف کند.»

امام جمعه قم اظهار کرد: آیه ۹۴ سوره توبه در رابطه با منافقینی است که در جنگ تبوک شرکت نکردند و برای عدم شرکت خود بهانه می آوردند که خداوند دراین آیه به پیامبر (ص) می فرماید که به این متخلفین بگو ما به گفته های شما ایمان نداریم و از طریق وحی بر نقشه ها و اعمال شما آگاه هستیم.

وی افزود: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره توبه نیز به این مطلب اشاره می‌کند و می‌فرماید:«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَیٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.»

نماینده ولی فقیه در قم با بیان اینکه در این دو آیه به این مطلب تاکید شده است که اگر کاری در خلوتگاه یا به صورت آشکار انجام داده شود از دید خداوند و رسول خدا (ص) پنهان نمی‌ماند، تصریح کرد: اگر انسان احساس کند که کسی مراقب و ناظر بر او است وضع رفتار او به گونه‌ای تنظیم می‌شود که مورد اشکال و انتقاد قرار نگیرد.

انتهای پیام

نظر شما