شناسهٔ خبر: 67410953 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روشنایی فضاهای شهری با چراغ خیابانی

صاحب‌خبر -
روشنایی فضاهای شهری با چراغ خیابانی
خبرگزاری آریا-  روشنایی کم‌مصرف به کاهش مصرف برق و انتشار دی اکسید کربن کمک می‌کند، بدون اینکه کیفیت نور کاهش یابد. روشنایی، بخش مهمی از مصرف برق شهری را تشکیل می‌دهد، بنابراین استفاده از LED می‌تواند به شما در صرفه‌‎جویی در هزینه‌ها کمک کند. فناوری LED چشم انداز نورپردازی را هم برای دولت‌ها و هم برای کسب‌وکارها تغییر داده است.

چراغ‌ خیابانی LED در ابتدا برای استفاده برای روشنایی جاده‌های عمومی و بزرگراه‌ها طراحی شده بودند، اما می‌توان آن‌ها را در باغ‌ها، پارک‌ها و املاک خصوصی نیز یافت. آن‌ها نسل جدید و بهبود یافته‌ی لامپ‌های خیابانی هستند.

مزایای چراغ‌های LED عبارتند از:

  • آن‎‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای که 98 درصد انرژی خود را به عنوان گرما ساطع می‌کنند، بسیار کارآمد هستند.
  • آن‌ها در مقایسه با لامپ‌های هالوژن معمولی طول عمر نسبتا زیادی دارند. این لامپ‌ها حدود 50,000 تا 100,000 ساعت عمر می‌کنند.
  • این لامپ‌ها بسیار بادوام هستند و به دلیل نداشتن فیلامنت آسیب‌پذیر نیستند. در عین حال ضربه و سرما و گرما تاثیر شدیدی روی این لامپ‌ها ندارد.
  • این لامپ‌ها می‌توانند به خوبی در محیط‌های حساس کار کنند. این لامپ‌های LED کاربرد خود را در هر زمینه‌ای از زندگی پیدا کرده اند، چه برای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و چه برای مانیتور یا کامپیوتر.

ما با پروژکتورهای LED خود، راه‌حل‌هایی را برای پروژه‌های تجاری، مسکونی و صنعتی ارائه می‌دهیم. اگر به دنبال روشن کردن خیابان‌ها، جاده‌های محلی، مسیرهای دوچرخه‌سواری، کوچه‌ها، پیاده‌روها، پارکینگ‌ها یا میدان‌ها هستید، می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

نکات مهم در نورپردازی خیابان

  • به دلیل آنکه چراغ‌هایی که در نورپردازی خیابان استفاده می‌شود، در تماس با مردم است، در تولید آن، حتما باید از سیستم ارت استاندارد استفاده شده و تدابیرز حفاظتی لازم، پیشبینی گردد. همچنین چراغ‌ها باید در مقابل رطوبت و گردوغبار، مقاوم باشند.
  • به دلیل آنکه در نورپردازی خیابان، ارتفاع چراغ ها از سطح زمین نسبتا زیاد است باید از چراغ های پرتوان با لوکس نوری بالا استفاده نمود. در غیر این صورت، محیط مورد نظر (سطح زمین، دیوار و…) به طور مطلوب روشن نخواهد شد.
  • این نکته بسیار حائز اهمیت است که طریقه‌ی نصب و رنگ نور مورد استفاده در معابر و جاده‌های شهری، موجب اعتشاش نوری (برای مثال رقص نور بی‌جا، رنگ‌های نامناسب و آلودگی نوری) و ایجاد مزاحمت برای عابرین و رانندگان نشود.
  • پروژکتورهای مورد استفاده برای نورپردازی شهری، همانطور که گفته شد باید در مقابل پاشش آب و گردوغبار مقاوم باشد.

نبود روشنایی، به خصوص در مکان های عمومی تاریک و خلوت، حس بدی به انسان منتقل می کند. حال تصور کنید در خیابانی ایستاده اید که پر از نورپردازی خیابانی بوده و با چراغ خیابانی مناسب فضا را روشن کرده است. در این لحظه قطعا اولین حسی که به شما منتقل می شود، امنیت و آرامش است.

حتی با کمترین نور می توان احساس ترس شهرنشینان را به میزان زیادی کاهش داد. بنابراین تاثیر نور بر فضای شهری کاملا مشهود است. اما این روزها، روشنایی خیابانی و روشنایی معابر شهری موضوعی فراتر از روشن کردن است و مسائل متعددی را در بر می گیرد.

چراغ خیابانی در شب

روشنایی خیابانی یا چراغ های خیابانی تاثیر بسزایی در ساعات مختلف شب دارد. شب، ساعاتی مهم است که به این دسته سیستم نوری بیشتر احتیاج داشته و برای احساس امنیت و آرامش مردم و برای زندگی شهری، امری اضطراری است.
تحقیقات بسیاری نشان داده که تاریکی باعث کاهش دید می شود و در این راستا خطرات بیشتری جان انسان را تهدید می کند. در نتیجه شهرداران و طراحان شهری به فکر چاره افتادند و در هر گوشه ای از شهر سیستم روشنایی خیابانی را راه اندازی کردند.

از همه مهمتر روشنایی معابر عمومی دید انسان را وسیع کرده و به انسان اجازه می دهد موقعیت های مختلف را به سرعت شناسایی کند.تامین روشنایی معابر یا خیابان ها با استفاده از چراغ های خیابانی امکان پذیر است.
لازم است بدانید تمامی این شرایط دست به دست هم داده و احساس امنیت را در مردم کوچه و خیابان افزایش می دهد. هر چه میزان شدت نور در خیابان ها مناسب تر باشد، مردم آسوده خاطر خواهند بود و احتمالا آمار جرم و جنایت کاهش می یابد.

هزینه های چراغ خیابانی و تاثیر آن بر محیط زیست

اینکه ایجاد سیستم روشنایی خیابانی LED امری هزینه بر خواهد بود؛ کاملا دست است. در اصل برای راه اندازی روشنایی خیابان ها به انرژی الکتریکی زیادی نیاز داریم.
اما جالب است بدانید که با پیشرفت تکنولوژی، می توان از کم هزینه ترین و با کیفیت ترین فناوری ها برای روشن کردن سطح شهر استفاده کرد.

چراغ خیابانی LED مزیت های زیادی نسبت به نسل قدیمی چراغ های خیابانی دارد. یکی از مهمترین مزیت های چراغ خیابانی ال ای دی، کاهش هزینه برق مصرفی به 4 تا 6 برابر است! همچنین، با ترکیب کردن سیستم مدیریت هوشمند و روشنایی ال ای دی می توان علاوه بر کاهش هزینه، مصرف انرژی و آسیب به محیط زیست را کاهش داد. به همین دلیل امروزه در بسیاری از مناطق ایران و جهان، چراغ خیابانی قدیمی و گازی جای خود را به چراغ خیابانی LED داده است و موجب کیفیت شهرنشینی شده است.

منبع:صنایع روشنایی اکووات

نظر شما