شناسهٔ خبر: 67409421 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش بین المللی: 25.6 میلیون سودانی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند

صاحب‌خبر -
گزارش بین المللی: 25.6 میلیون سودانی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند
خبرگزاری آریا-یک گزارش بین المللی فاش کرد که حدود 25.6 میلیون سودانی با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستند و لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در مورد گزارش جدیدی درباره وضعیت انسانی در سودان که از ویرانی های جنگ داخلی رنج می برد، اظهار نظر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آریا به نقل از الحره؛گرین‌فیلد در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، گفت که گزارش «طبقه‌بندی موقت یکپارچه برای امنیت غذایی» درباره سودان حاوی هشدار و عبارات قاطع است.

به گفته وزارت امور خارجه، در این گزارش آمده است که «وضعیت انسانی در سودان بدترین وضعیت جهان است و همه کشورها باید اقدامات بیشتری را برای نجات جان افراد انجام دهند».

بر اساس این بیانیه، سودان پس از یک سال جنگ بی‌معنی که تولیدات کشاورزی و سیستم‌های بازار را ویران کرد، ده میلیون نفر را آواره کرد و عملیات‌های بشردوستانه را با مشکل مواجه کرد، امروز با بدترین سطوح ناامنی غذایی حاد مواجه است.

حدود 25.6 میلیون سودانی از کمبود شدید مواد غذایی رنج می برند و بیش از 750000 نفر در سطح "فاجعه" ناامنی غذایی قرار دارند که پنجمین سطح از سیستم پنج سطحی است که به دنبال آن "طبقه‌بندی موقت یکپارچه امنیت غذایی" است. بر اساس این بیانیه، بسیاری از مردم برای تغذیه هر چیزی به فرزندان خود، برگ درختان را می خورند و خاک می جوشانند.

او می‌گوید: «قحطی در افق ظاهر نمی‌شود، اما هر عنصری نشان می‌دهد که بر کشور مسلط است.

این تایید می کند که ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع علیرغم تلاش های انجام شده توسط کارکنان بشردوستانه مانع از ارسال کمک های حیاتی شده اند.

وی ادامه داد: «اگر دو طرف متخاصم به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام نگذارند و دسترسی بشردوستانه را تسهیل کنند، شورای امنیت سازمان ملل باید اقداماتی را برای اطمینان از ارسال و توزیع کمک‌های نجات بخش انجام دهد و از همه ابزارهای موجود برای دستیابی به این هدف ، از جمله اجازه دادن به این هدف. انتقال کمک از کشورهای همسایه استفاده کند.

در پایان بیانیه آمده است: «مردم سودان برای کمک به فوریت به پایان جنگ، دسترسی بدون مانع، انتقال به حکومت غیرنظامی بدون هیچ نقشی برای ارتش در اداره کشور و پاسخگویی در قبال جنایات مرتکب شده نیاز دارند. کشور ورق را برگرداند.» این خشونت و رنج بی معنی باید متوقف شود.»

در یک زمینه مرتبط، طبقه‌بندی موقت یکپارچه برای امنیت غذایی، یک رصدخانه بین المللی نظارت بر گرسنگی، روز پنجشنبه در مورد خطر قحطی در 14 منطقه در سراسر سودان در صورت تشدید جنگ بین دو طرف درگیری در آنجا هشدار داد.

این ارزیابی به این معنی است که با توجه به بدترین سناریوها برای توسعه وضعیت در آن مناطق، که شامل بخش‌هایی از دارفور، خارطوم، کردوفان و ایالت گزیرا می‌شود، احتمال واقعی قحطی وجود دارد.

این گزارش نشان داد که حدود 755000 نفر در سودان با یکی از بدترین سطوح گرسنگی روبرو هستند، در حالی که 8.5 میلیون نفر یا حدود 18 درصد جمعیت از کمبود مواد غذایی رنج می برند که ممکن است منجر به سوء تغذیه شدید یا نیاز به استراتژی های مقابله اضطراری شود.

به گفته پزشکان بدون مرز، بحران انسانی در سودان در حال افزایش است، در حالی که درگیری ها ادامه دارد و منجر به "یکی از بدترین بحران های جهان در دهه های اخیر" شده است.

سودان از آوریل 2023 شاهد جنگ خونین بین نیروهای مسلح عادی به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری محمد حمدان داگالو بوده است و همانطور که دو طرف متخاصم اصرار دارند هیچ فرصتی برای حل بحران وجود ندارد. 

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، جنگ در سودان منجر به کشته و زخمی شدن ده ها هزار نفر از جمله 15000 نفر در ال جنینا، مرکز ایالت دارفور غربی شد.

به گفته تام پریلو، فرستاده ویژه ایالات متحده در سودان، اما تعداد کشته‌شدگان جنگ هنوز مشخص نیست و برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که این رقم به «150000» می‌رسد.

بر اساس آمار سازمان ملل، سودان از زمان آغاز جنگ‌ها تاکنون نزدیک به ده میلیون آواره و مهاجر را در داخل و خارج از کشور ثبت کرده است. زیرساخت های این کشور تا حد زیادی ویران شد و جمعیت آن در معرض خطر قحطی قرار گرفت.

نظر شما