شناسهٔ خبر: 67409029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزایش هشدار دهنده دما و هشدارهای جدید در مورد تغییرات آب و هوایی

صاحب‌خبر -
افزایش هشدار دهنده دما و هشدارهای جدید در مورد تغییرات آب و هوایی
خبرگزاری آریا-تجزیه و تحلیل انجام شده توسط یک مرکز تحقیقاتی در روز جمعه به این نتیجه رسید که تعداد روزهای با دمای بیش از 35 درجه سانتیگراد در 20 پایتخت بزرگ جهان از جمله دهلی نو، جاکارتا و بوینس آیرس، طی سه دهه گذشته 52 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سرویس علمی آریا به نقل از رویترز؛ببیش از 300 میلیون نفر در 20 پایتخت پرجمعیت جهان زندگی می کنند و به ویژه در برابر خطرات افزایش دما ناشی از تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند، از جمله به این دلیل که آسفالت و ساختمان ها گرما را جذب و حفظ می کنند.

برخی از پایتخت ها مانند دهلی نو، داکا و مانیل امسال شاهد موج های گرمای خطرناکی بودند که باعث مرگ و میر ناشی از گرما و تعطیلی مدارس شد.

داده‌های ایستگاه هواشناسی نشان داد که دهلی نو شاهد طولانی‌ترین و شدیدترین موج گرما در 74 سال گذشته بوده و 39 روز متوالی حداکثر دمای 40 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر را در بازه زمانی 14 می تا 21 ژوئن ثبت کرده است.

در حال حاضر، موسسه بین المللی محیط زیست و توسعه مستقر در لندن، تحلیلی را انجام داده است که تهدید فزاینده امواج گرمای شدید در برخی از بزرگترین مناطق شهری جهان را اندازه گیری می کند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط محققان از ایستگاه‌های هواشناسی در فرودگاه‌ها برای دمای سطح، آنها دریافتند که از سال 2014 تا 2023، تقریباً 6500 روز یا مواردی وجود داشته است که در آن دما در یکی از 20 پایتخت به 35 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر رسیده است. در بازه زمانی 1994 تا 2003، این تعداد تنها 4755 بوده است.

تاکر لندزمن، محقق موسسه بین المللی محیط زیست و توسعه، می گوید: «ما می‌دانیم که دمای شدید از یک منطقه به شهر دیگر  و مناطق تجاری متفاوت است.» این به نابرابری اجتماعی و طراحی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها مرتبط است.»

جاکارتا، پایتخت اندونزی، شاهد بیشترین افزایش در تعداد روزهایی بود که دمای هوا از 35 درجه سانتیگراد ، از 28 روز بین سالهای 1994 تا 2003 به 167 روز در دهه گذشته فراتر رفت.

دوره در سئول از 9 روز به 58 روز افزایش یافت، در حالی که در بوئنوس آیرس از هفت روز به 35 روز افزایش یافت.

نظر شما