شناسهٔ خبر: 67399844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برداشت بالنگو براي اولين بار در نيشابور

صاحب‌خبر -
برداشت بالنگو براي اولين بار در نيشابور

خبرگزاری آریا- بالنگو یا همان تخم شربتی برای اولین بار در نیشابور از سطح یک هکتار برداشت شد.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ،معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی  نیشابور اظهار کرد:  بالنگو گیاهی از خانواده نعناعیان است که نام های فارسی متداول آن بالنگو و بالنگوی شیرازی است و مردم عمدتا از برگ، روغن و دانه این گیاه استفاده می کنند و دانه آن در ایران عموما به عنوان تخم شربتی شناخته  و استفاده می شود.


علی مبارکی ادامه داد: این مزرعه یک هکتاری در روستای فتح آباد شهرستان میان جلگه توسط یکی از کشاورزان پیشرو کشت و کار می شود.


وی خاطر نشان کرد: بالنگو در هر خاکی اعم از خاک  شنی یا رسی رویش و رشد می کند و اگر شرایط جوی مناسب باشد، زمان کشت مناسب برای کشت بهاره ی این گیاه اسفند ماه می باشد .


مبارکی یادآورشد: میزان بذر مورد نیاز در هر هزار متر در حدود یک کیلوگرم می باشد و توسط نیروی انسانی وبصورت دستی برداشت می شود و البته در مناطقی که رشد ساقه بیشتر باشد و گیاه قد بلندتر داشته باشد می توان از دستگاه دروگر نیز استفاده کرد.


وی عنوان کرد: میزان کشت امسال یک هکتار و میزان برداشت بسته به شرایط  مناسب رسیدگی های گیاه در حدود 400 کیلوگرم بود که در سالهای بعد گسترش نیز خواهیم داد.


مبارکی اذعان کرد: خارج کردن بذرها پس از رسیدگی به  دو صورت خیس کردن داخل آب  و سپس تکادن دسته ها  و کوبیدن توسط دستگاه بالنگو کوب انجام می شود.


معاون سازمان ومدیر جهادکشاورزی  نیشابور تصریح کرد: کل دوره رشد از تاریخ کاشت تا برداشت محصول 82 روز می باشد و هر سال 15 اسفند کشت انجام شده ولی امسال به دلیل بارندگی ها 28 اسفند کشت ودر 23 خرداد برداشت انجام شد.


گفتنی است بازار فروش این محصول اغلب داخلی است و در میزان تولید زیاد، صادرات به کشورهای همسایه نیز انجام می شود

نظر شما