شناسهٔ خبر: 67397547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

زبان آتشین ظریف و نامزد ملایم اصلاح‌طلبان

دو روز تا پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ باقی مانده است. به سراغ رسانه‌های خارجی رفتیم، تا ببینیم آن‌‌ها از چه زاویه‌ای انتخابات ایران را رصد می‌کنند.

صاحب‌خبر -
 

 حضور پزشکیان به عنوان تنها گزینه ای اصلاح طلب در بین 5 کاندیدای اصولگرا ، حمایت ظریف و شرایط نابسمان اقتصادی و بحران جنگ در غزه و ایران،  نکاتی است که در این رسانه ها برجسته شده است.

رویترز : حرف آخر

«ایرانیان در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، پس از جان باختن ابراهیم رئیسی در سانحه هلیکوپتر، بین نامزدهای عمدتاً تندرو، یکی را انتخاب خواهند کرد.»

«تنها 6 نامزد از میان کاندیدها  به عنوان گزینه های شورای نگهبان جان سالم به در بردند، شورای نگهبان هیئتی متشکل از روحانیون و فقهاست  که تحت نظارت رهبر معظم ، آیت الله علی خامنه ای قرار دارند. او در همه امور کشور حرف آخر را می زند. رئیس‌جمهور که دولت را اداره می‌کند، در قبال اقتصاد نابسامان ایران مسئولیت سختی خواهد داشت، در نهایت به رهبر انقلاب پاسخ می‌دهد.»

گاردین: حمایت ظریف از نامزد اصلاح طلبان ریاست جمهوری

«جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق و سیاستمدار شناخته شده ایرانی در غرب، وارد کارزار انتخاباتی مسعود پزشکیان شده است.»

« ظریف از  فضای آکادمیک به خط مقدم سیاست بازگشته است. او با حمله در گردهمایی های عمومی مواجه شده و برخی او را  متهم کردند که به دنبال تسویه حساب با کسانی است که اقدامات او را در امور خارجه خارجی بین سال‌های 2013 تا 2021 خنثی کردند.»

«در لحظاتی، زبان آتشین ظریف و عزم او برای دفاع از برجام،نامزد ملایم، جراح قلب و نماینده باسابقه مجلس را در سایه می‌گذارد.»

 

راشاتودی:پنج محافظه‌کار، یک اصلاح‌طلب: چه کسی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌شود؟

 «محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین چهره،  برجسته است. یک سیاستمدار و جراح قلب کمتر شناخته شده نیز در انتخابات حضور دارد. او تنها اصلاح طلب است در حالی که بقیه بیشتر به سمت تندرو هستند.»

«پزشکیان چشم انداز منحصر به فردی را برای رقابت های انتخاباتی به ارمغان آورده است. علیرغم رد شدن صلاحیت او توسط شورای نگهبان در انتخابات قبلی، کمپین او با شعار  «برای ایران» به راه افتاده است.»

«انتخابات پارلمانی ایران در اوایل سال جاری شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 بود.»

الجزیره : برای ایران زمان حساسی است

«این انتخابات در زمان حساسی برای ایران برگزار می‌شود،  در میانه یک بحران منطقه‌ای در نتیجه جنگ اسرائیل علیه غزه که ایران را به درگیری مستقیم تهدید می‌کند.»

 

«پزشکیان تنها نماینده اصلاح طلبان ایران است .تنها شانسِ موفقیت او در صورتی است که رای محافظه کاران بین قالیباف و جلیلی تقسیم شود و به اندازه کافی ایرانیان اصلاح طلب رای دهند. جنبش اصلاح طلبی در ایران قبلاً از نظر سیاسی ضعیف بود و  جمع کثیری هم  در انتخابات قبلی به نشانه مخالفت شرکت نکردند.»

 

نظر شما