شناسهٔ خبر: 67396846 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

افتتاح مگاپروژه انتقال آب از هفتیان به شهرستان تفرش

مگاپروژه انتقال آب از هفتیان به شهرستان تفرش به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، استاندار مرکزی امروز (هفتم تیر ماه) در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق در استان مرکزی که در ارتباط وبیناری با مخبر، سرپرست ریاست جمهوری انجام شد، اظهار کرد: از ویژگی‌های مگاپروژه انتقال آب از هفتیان به شهرستان تفرش به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان طراحی و اجرا به وسیله متخصصان داخلی، استفاده از تجهیزات ایرانی و احداث چهار باب ایستگاه پمپاژ پرقدرت با هدف انتقال آب از فاصله ۷۰ کیلومتری است.

فرزاد مخلص‌الائمه ادامه داد: این پروژه یکی از سریع‌ترین طرح‌های انتقال آب در کشور است که با تعامل عالی بین بخش برق و آب و وزارت نیرو اتفاق افتاد، چراکه حدود ۶۳ کیلومتر انتقال برق در نقاط سخت کوهستانی انجام شد. با احداث ۲۸ مخزن به ظرفیت حدود ۱۶ هزار مترمکعب، مشکل آب تفرش و ۴۰ روستای مسیر برای مدت طولانی برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی، تعدادی از پروژه‌های بزرگ استان مرکزی به‌صورت شبانه‌روزی انجام شد که این پروژه نیز از جمله آنهاست. نکته مهم این است که اگر قرار بود تخصیص بودجه این پروژه‌ها بر روال گذشته انجام شود، شاهد افتتاح این پروژه‌ها در سال ۱۴۳۰ تا ۱۴۳۵ بودیم.

او با اشاره به پروژه‌های وزارت نیرو در استان مرکزی، گفت: بزرگترین قراردادهای بازچرخانی پساب با ارزش حدود ۱۶ درصد کل قراردادهای بازچرخانی امضا شده در امسال به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان بسته شده و کار آن آغاز شده است. افتتاح بزرگترین طرح تصفیه آب شرب با روش نانو حباب در سال گذشته انجام شد. در چند روز گذشته، فاز دوم بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات نیروگاه خورشیدی در خمین افتتاح شده و مراحل پایانی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در محلات نیز در حال انجام است.

مخلص‌الائمه ادامه داد: پنج پست ۶۳ کیلوولت در شهرستان اراک، ساوه، زرندیه و محلات، چهار پروژه خط ۶۳ کیلوولت، دو تصفیه‌خانه فاضلاب، خط چهار تصفیه خانه اراک و فاز دوم تصفیه‌خانه خمین، بهسازی شبکه‌های توزیع برق شهری و روستایی در ۱۶۰ روستا و ۳۴ شهر همزمان با افتتاح طرح انتقال آب به تفرش به بهره‌برداری می‌رسد.

نوربخش عسگری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان بود که به‌طور کامل محقق شد. این پروژه با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش از دولت سیزدهم تحویل دولت سیزدهم شد که در بیش از دو سال اخیر با حرکت شبانه‌روزی و تخصیص به‌موقع منابع به بهره‌برداری رسید.

ولی‌الله بیاتی، نماینده تفرش در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، اقدامات دولت شهید رئیسی در استان مرکزی را شایسته و بزرگ دانست و اظهار کرد: ایشان فرصت نکرد تا اقدامات خود در سه سال اخیر را برای مردم تبیین کند. ایشان با روحیه انقلابی و جهادی کار می‌کرد.

وی با اشاره به تسریع این پروژه در دولت شهید رئیسی، ادامه داد: این پروژه در زمانی انجام شد که شاهد قطعی روزانه بیش از ۱۲ ساعته آب در تفرش و مواجه شدن روستاهای مسیر با بی‌آبی بودیم. با برگزاری جلسات مختلف به‌دنبال منابع مختلف آب بوده‌ایم و تنها راه، انتقال آب از چشمه هفتیان بود که ۵۰ درصد آن نیز انجام شده بود.

وی با اشاره به تخصیص رقم هنگفت به این پروژه در در سه سال اخیر، افزود: با تلاش‌های مدیریت استان و اقدام انقلابی و جهادی انجام شده به شکل موقت در مدت سه ماه، ۳۰ لیتر آب در ثانیه به تفرش و ۴۰ لیتر آب در ثانیه به روستاها منتقل شد تا پروژه اصلی به سرعت اجرایی شود. در ۱۵ سالی که از آغاز این پروژه می‌گذشت، کار انجام می‌شد، اما اعتباراتی که به‌صورت سالانه اختصاص پیدا می‌کرد، بسیار اندک بود.

بیاتی اعتبار تخصیص داده‌شده به این پروژه در سه سال اخیر را ۱۰ برابر اعتبار شهرستان دانست و بیان کرد: این تخصیص اعتبار در شرایطی رخ داد که دولت با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه بود. تخصیص اعتبار و حجم کار دولت در این پروژه آن را به مصداق واقعی کار انقلابی و جهادی تبدیل کرد.

وی انتقال برق را یکی از اقدامات بزرگ این پروژه دانست و گفت: با توجه به اینکه برق روستاها توان تامین برق مورد نیاز پمپ‌ها را نداشت، در مدت زمان کوتاهی ۶۸ کیلومتر برق مستقل از تفرش در جغرافیای کوهستانی و صعب‌العبور منتقل شد.

او با مهم ارزیابی کردن آبرسانی به روستاها، ادامه داد: پیش از این، در روستاهای تفرش از قنوات برای آب شرب استفاده می‌شد که با این اقدام، قنوات به کاربری کشاورزی باز خواهد گشت و خارج شدن چاه‌ها در تفرش از مدار تامین آب شرب، به تقویت آب‌های زیرزمینی کمک خواهد کرد. این پروژه با تقویت منابع آبی زیرزمینی، برای شهرستان مفید خواهد بود. این پروژه ناشی از تلاش تمام مسئولان در ۱۵ سال
گذشته است.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چهلمین روز شهادت آیت‌الله رئیسی، افزود: باید مردم را به شرکت در انتخابات و انتخاب فردی اصلح با روحیه انقلابی و جهادی تشویق کنیم. در دوران دفاع مقدس، یکی از دلایل پیروزی ما حضور جوانان و روحیه انقلابی و جهادی آنها بود.

نظر شما