شناسهٔ خبر: 67393716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

واکنش‌ها به کودتای نافرجام در بولیوی

سران کشورهای آمریکای لاتین و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی بامداد پنجشنبه تلاش نافرجام عده‌ای از نظامیان بولیوی برای کودتا در این کشور را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سران کشورهای آمریکای لاتین و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی بامداد پنجشنبه تلاش نافرجام عده‌ای از نظامیان بولیوی برای کودتا در این کشور را محکوم کردند.

«لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل در این‌باره گفت: «من طرفدار دموکراسی هستم و می‌خواهم در سراسر آمریکای لاتین برقرار باشد. ما هر نوع کودتا در بولیوی را محکوم می‌کنیم و بر تعهد خود به مردم و دموکراسی تحت رهبری آرسه تاکید داریم».

به نوشته رسانه‌های انگلیسی، «گابریل بوریک» رئیس جمهور شیلی نیز اظهار داشت: «ما به شدت استفاده غیرقابل قبول از زور توسط واحدهای ارتش بولیوی را محکوم می‌کنیم و حمایت خود را از دولت قانونی آنجا اعلام می‌داریم».

«گوستاوو پترو» رئیس جمهور کلمبیا ضمن محکوم کردن کودتای نظامی در بولیوی، تصریح کرد: «هیچ رابطه دیپلماتیکی بین کلمبیا و دیکتاتوری وجود نخواهد داشت... از مردم بولیوی می‌خواهیم مقاومت دموکراتیک انجام دهند».

طبق گزارش‌ها، «ماریو عبدو بنیتز» رئیس جمهور پاراگوئه هم گفت: «ما بسیج نامنظم ارتش بولیوی را محکوم می‌کنیم و خواستار احترام به دموکراسی هستیم».

«سیومارا کاسترو» رئیس جمهور هندوراس تاکید کرد: «از کشورهای عضو جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب می‌خواهم کودتای جنایتکارانه در بولیوی را محکوم کنند».

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا نیز اظهار داشت: «ما از خروج نیروهای کودتا از کاخ ریاست جمهوری استقبال کرده و حمایت خود از دولت قانونی رئیس جمهور بولیوی را اعلام می‌کنیم».
 
«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا هم گفت: «من به شدت تلاش‌ها برای سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک بولیوی را محکوم می‌کنم و حمایت قوی خود را از نظم قانون اساسی و حاکمیت قانون در بولیوی ابراز می‌کنم».

رسانه‌های محلی بامداد پنجشنبه از تلاش نافرجام بخشی از نظامیان بولیوی برای سرنگون کردن دولت و در دست گرفتن قدرت خبر دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما