شناسهٔ خبر: 67390475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

روایت قدس از سه نشست بزرگ انتخاباتی که در واپسین روز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری در مشهد برگزار شد

شور مشارکت مشهدی‌ها در آخرین گردهمایی‌های رقبای اصلی

در رقابت‌های تبلیغاتی ریاست‌جمهوری که مهم‌ترین انتخابات کشور هم محسوب می‌شود، «مشهد سرنوشت‌ساز» چندین دوره است که جا افتاده و افکار عمومی و حتی نخبگان سیاسی و اجتماعی کمیت و کیفیت حضور مردم در آخرین برنامه تبلیغاتی نامزدها در مشهد آن هم در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی را بسیار نزدیک به نتیجه انتخابات می‌دانند.

صاحب‌خبر -

امسال اما با توجه به آسمانی شدن شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی شاهد برگزاری زودهنگام انتخابات هستیم؛ ولی این شرایط شور و اشتیاق نامزدها برای حضور در انتخابات و مردم برای حضور در صحنه را نه تنها کم نکرد که تنور انتخابات داغ‌تر از پیش هم پیش‌بینی می‌شود.
برای نخستین بار سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در یک روز میهمان مشهدی‌ها شدند و چهارشنبه همزمان با آخرین روز تبلیغات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف همایش تبلیغاتی خود در جمع حامیانشان را برگزار کردند.

پزشکیان نخستین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد
چهارشنبه ساعت ۹ صبح وعده حامیان پزشکیان برای استقبال از او در سالن شهید بهشتی مشهد بود. پزشکیان که با تأخیر به مشهد رسید، ابتدا بر سر مزار رئیس‌جمهور شهید حاضر شد و حدود ساعت ۱۱ به جمع حامیانش پیوست و از کنسل شدن برخی برنامه‌هایش از جمله حضور در آرامگاه فردوسی و ادای احترام به مشاهیر دفن شده در آنجا خبر داد.
«پزشکیان زنده باد خاتمی پاینده باد» اصلی‌ترین شعار حامیان این نامزد ریاست جمهوری بود و ساعات انتظار برای آمدن او با همخوانی سرود «یار دبستانی من»، رقص محلی خراسان و اجرای زنده خواننده به سر آمد.
این نامزد ریاست‌جمهوری در سالن شهید بهشتی، خود را صدای مردم عادی معرفی کرد و زبان به انتقاد از تبعیض میان قومیت‌ها و مذاهب گشود و از حامیان خود خواست مردمی را که با صندوق رأی قهر کرده‌اند، پای صندوق بیاورند تا تغییر محقق شود؛ چرا که رأی ندادن مانند رأی دادن به کسانی است که در قدرت هستند.
پزشکیان گفت: علاوه بر موشک، پهپاد و نظامیان، مردم نیز سرمایه مملکت هستند. به همین خاطر برای نشان دادن اقتدار به دنیا باید پشتوانه مردمی داشته باشیم.

جلیلی دومین نامزد  انتخابات ریاست جمهوری در مشهد
دومین نامزدی که برنامه‌اش در مشهد برگزار شد، سعید جلیلی بود. او که ابتدا قرار بود در میدان شهدا در جمع حامیان خود در مشهد حاضر شود، با توجه به شرایط امنیتی و مصوبه شورای امنیت کشور که برگزاری همایش‌های انتخاباتی نامزدها با هوادارانشان در فضای باز را ممنوع اعلام کرده بود، قرار خود با حامیانش را به ورزشگاه تختی منتقل کرد.
ساعت ۱۷ روز چهارشنبه وعده حامیان جلیلی بود و از همان دقایق اولیه در ورزشگاه تختی حاضر و منتظر آمدن نامزد محبوبشان شدند.
بیش از یک ساعت انتظار برای آمدن سعید جلیلی با شعارهایی از جمله «سعید جمهور ضد فساده» و تعریف از شخصیت او با مداحی‌های عید غدیر به سر آمد.
این نامزد ریاست‌جمهوری در سخنان خود از امید و توانستن گفت و تفکراتی که تکیه به درون را باور ندارند و چشمشان به دنبال خارج از کشور است و همه مسائل کشور را به اراده کشورهای دیگر گره می‌زنند، نقد کرد.
او در تأکید به توانستن متذکر شد: همان تفکر که می‌گفتند بیشتر از ۲۰۰ هزار بشکه نفت نمی‌شود فروخت، شهید رئیسی حرکتی را آغاز کرد که شنیدید وزیر خارجه آمریکا رسماً در سنا در پاسخ به این پرسش که چرا ایران 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشد، گفت چون ایران می‌تواند و ما نمی‌توانیم جلویش را بگیریم.
جلیلی در پایان سخنان خود با اشاره به جمعیتی که ورزشگاه تختی مشهد را پر کرده بودند، تصریح کرد: وقتی مردم پای کار هستند، حجت تمام می‌شود و تا آخر می‌مانم.
او با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، ایستادن در صحنه را وظیفه‌ای دانست که با آن باید حق گرسنگان مظلوم از شکم‌خوارگان ظالم را گرفت.

قالیباف سومین نامزد  انتخابات ریاست جمهوری در مشهد
در همین ساعات اما در سالن شهید بهشتی مشهد، هواداران محمدباقر قالیباف از ساعت ۱۹ گرد هم آمدند تا شاهد حضور نامزد محبوب خودشان در این مکان باشند.
دقایق انتظار برای آمدن این نامزد ریاست‌جمهوری با مداحی‌های عید غدیر به سر آمد و بالاخره دقایقی پس از ساعت ۲۰  این نامزد انتخاباتی وارد سالن شهید بهشتی مشهد شد.
او با یادآوری دهه ۹۰ که رشد اقتصادی کشور کمتر از یک‌درصد بود و رشد نقدینگی ۲۶ درصد ایجاد شد، به مشکلات کشور در آن زمان اشاره کرد و اقدامات دولت شهید رئیسی را تغییر این رویه دانست.
قالیباف وعده ساخت مسکن و اهدای زمین به سرپرست خانوار را که پیش از این هم مطرح کرده بود، یادآوری و تشریح کرد. 
او به کارنامه خود در جاهای مختلفی که بوده و چگونگی مقابله با سختی‌ها اشاره کرد و آن‌ها را شاهد مثالی برای توانستن دانست.
این نامزد ریاست جمهوری بر نزدیک کردن حقوق کارمندان و کارگران به تورم جامعه تاکید کرد و گفت: باید میزان افزایش حقوق با تورم جامعه ارتباط مستقیم داشته باشد.
او در سخنان پایانی خود ضمن اشاره به کوتاه شدن دست دولت از اقتصاد عنوان کرد: پایتخت دوم ایران را با رویکرد اقتصادی در جنوب کشور با اتکا بر دانش‌بنیان‌ها ایجاد خواهد کرد.
باید دید روز جمعه مردم پای صندوق‌های رأی به کدام نامزد اطمینان می‌کنند و او را لایق رأی سرنوشت‌ساز خود می‌دانند.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی -فریده خسرو

نظر شما