شناسهٔ خبر: 67389957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

توافق اولیه برای ریاست «فن‌درلاین»

سران کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا بر سر ابقای اورزولا فن‌درلاین در مقام ریاست کمیسیون اروپا به اجماع رسیدند. شش نفر از رهبران اتحادیه اروپا‌ که به عنوان مذاکره‌کنندگان احزاب اصلی میانه‌رو عمل می‌کنند، توافق اولیه‌ای را برای تعیین منصب‌های اصلی اتحادیه پس از انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن امضا کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

 سران کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا بر سر ابقای اورزولا فن‌درلاین در مقام ریاست کمیسیون اروپا به اجماع رسیدند. شش نفر از رهبران اتحادیه اروپا‌ که به عنوان مذاکره‌کنندگان احزاب اصلی میانه‌رو عمل می‌کنند، توافق اولیه‌ای را برای تعیین منصب‌های اصلی اتحادیه پس از انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن امضا کرده‌اند. این توافق البته تا زمان نشست مشترک سران ۲۷ کشور اروپایی در اواخر این هفته رسمی نخواهد شد. خبر تمدید ریاست اورزولا فن‌درلاین بر کمیسیون اروپا ابتدا به وسیله خبرگزاری آلمان منتشر شد. بعدتر منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با یورونیوز این خبر را تأیید کردند. پیش از این گردهمایی غیررسمی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت تعیین گزینه‌ها برای سه منصب اصلی در بروکسل تشکیل شده بود، اما به‌رغم امیدها برای توافق اولیه این نشست بدون هیچ توافقی پایان یافته بود.

علاوه بر خانم فن‌در‌لاین، آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال برای منصب رئیس شورای اروپا و کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی برای مقام رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا انتخاب شده‌اند. دونالد توسک از لهستان، کیریاکوس میتسوتاکیس از یونان، اولاف شولتس از آلمان، پدرو سانچز از اسپانیا، امانوئل مکرون از فرانسه و مارک روته از هلند این توافق را به نمایندگی از احزاب‌شان امضا کرده‌اند.

توسک و میتسوتاکیس نماینده حزب راست میانه «مردم اروپا» (EPP)، شولتس و سانچز از حزب «سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها» (S&D) و مکرون و روته از حزب لیبرال «نوسازی اروپا» در مذاکرات شرکت داشتند. انتظار می‌رفت این سه حزب با همکاری یکدیگر ائتلافی پایدار بسازند که بتواند دوره دوم ریاست فن‌درلاین بر کمیسیون را حفظ کند. یک دیپلمات با تأیید این اسامی به یورونیوز گفت: «مذاکره‌کنندگان سه گروه سیاسی بر سر یک موضع مشترک مطابق با معاهدات به اجماع رسیده‌اند». انتخاب مناصب کلیدی اتحادیه اروپا، در کنار دستور کار استراتژیک این اتحادیه برای پنج سال آینده، باید توسط هر ۲۷ کشور عضو در یک نشست مهم در اواخر این هفته تصویب شود.

جورجا ملونی از ایتالیا، پیتر فیالا از جمهوری چک و ویکتور اوربان از مجارستان که همگی خارج از ائتلاف میانه‌رو هستند، پیش از این از نحوه مذاکره سه حزب اصلی برای پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده بودند. ویکتور اوربان با ابراز نارضایتی از وضعیت انتخاب نامزدها گفت: «معامله‌ای که حزب مردم اروپا با چپ‌ها و لیبرال‌ها انجام داد، با هر ارزشی که اتحادیه اروپا بر آن استوار است، در تضاد قرار دارد». تصمیم انتخاب رهبران از طریق اکثریت واجد شرایط اتخاذ می‌شود، به این معنی که وتوهای کشوری اعمال نمی‌شوند. با‌این‌حال، وزن سیاسی جورجا ملونی در شورای اروپا می‌تواند عامل بن‌بست در مذاکرات رودررو باشد و اعلام نهایی را به تأخیر بیندازد.

در صورت اعلام رسمی نامزدها برای مناصب جدید، فن‌‌در‌لاین و کالاس همچنان باید در یک جلسه استماع در پارلمان اروپا شرکت کنند؛ در‌حالی‌که کاستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال، به‌طور خودکار توسط همتایان سابق خود انتخاب خواهد شد.

در یک نشست غیررسمی هفته گذشته، حزب مردم اروپا سوسیالیست‌ها را غافلگیر کرد و خواستار ریاست شورای اروپا پس از اتمام دوره دو سال و نیمی کاستا شد. این خواسته اکنون از روی میز کنار گذاشته شده است؛ امری که راه را برای ریاست این سوسیالیست پرتغالی بر این نهاد به مدت پنج سال هموار خواهد کرد.

 

نظر شما