شناسهٔ خبر: 67389049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بهترین فیلم های سرقت | از ریفیفی تا مخصمه بهترین فیلم های سرقت | از ریفیفی تا مخصمه

ژانر اکشن و جنایی در سینما همیشه یکی از محبوب‌ترین ژانرهای تاریخ این صنعت بزرگ بوده‌اند و خواهند بود. درمیان فیلم‌های این ژانر آثاری که درباره سرقت و دزدی جریان دارند همیشه با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. از فیلم‌هایی براساس دزدی‌های واقعی تاریخ بشریت تا فیلم‌هایی اقتباسی تا فیلم‌هایی که تماما

صاحب‌خبر -

ژانر اکشن و جنایی در سینما همیشه یکی از محبوب‌ترین ژانرهای تاریخ این صنعت بزرگ بوده‌اند و خواهند بود. درمیان فیلم‌های این ژانر آثاری که درباره سرقت و دزدی جریان دارند همیشه با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. از فیلم‌هایی براساس دزدی‌های واقعی تاریخ بشریت تا فیلم‌هایی اقتباسی تا فیلم‌هایی که تماما زاییده ذهن سازندگانشان به‌شمار می‌روند. فیلم‌هایی که سعی می‌کنند سرقت‌های مهم و برنامه‌ریزی شده هیجان‌انگیزی را از جنبه‌های مختلف روی پرده سینماها ببرند و مخاطبانشان را با جزییات مهم این سرقت‌ها بیشتر آشنا کنند.

فیلم‌هایی درباره سرقت که روی پرده سینماها رفتند همیشه با این انتقاد روبه‌رو بوده‌اند که ترفندهای مهمی را در اختیار عموم جامعه قرار می‌دهند که می‌توانند آثار مخربی را روی عموم مردم از خودشان برجای بگذارند یا حتی ممکن است راه‌های بیشتری را به خلافکاران نشان دهند که البته این موضوعات هیچوقت تایید نشدند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به معرفی و رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های سرقت سینما بپردازیم تا اگر از این فیلم‌ها خوشتان می‌آید، گزینه‌های بیشتری برای تماشا داشته باشید. پس این شما و این ۳۰ فیلم برتر درباره سرقت در تاریخ سینما.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله با نظر تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»

بهترین فیلم‌ های سرقت در سینما

جرج کلونی در پوستر فیلم Out of Sight

۳۰. فیلم خارج از دید

فیلم Out of Sight

  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • نویسنده: فرانک اسکات
  • بازیگران: جنیفر لوپز، جورج کلونی، وینگ رامس، دان چیدل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Out of Sight در IMDB: ۷ از ۱۰

مقاله را با فیلمی به کارگردانی استیون سودربرگ شروع می‌کنیم که در آن می‌توانیم نقش‌آفرینی بازیگران بسیار محبوبی مانند جنیفر لوپز و جورج کلونی را مشاهده کنیم. داستان فیلم درباره شخصیتی به نام جک فولی با بازی جورج کلونی جریان دارد که یک دزد حرفه‌ای بانک است که از زندان فرار می‌کند و دراین‌میان با کارن سیسکو که پلیس زن است، آشنا می‌شود و همین موضوع داستان اصلی فیلم را شکل می‌دهد. داستان فیلم به شکلی غیرخطی پیش می‌رود و حضور فلش‌بک‌های مهم در روند داستان باعث پیچیده‌تر شدن و البته جذاب‌تر شدن داستان فیلم می‌شوند.

فیلم سه پادشاه با حضور جورج کلونی و مارک والبرگ

۲۹. فیلم سه پادشاه

فیلم Three Kings

  • کارگردان: دیوید او. راسل
  • نویسنده: دیوید او. راسل
  • بازیگران: جرج کلونی، مارک والبرگ، آیس کیوب، اسپایک جونز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Three Kings در IMDB: ۷.۱ از ۱۰

فیلم Three Kings یک فیلم اکشن ماجراجویی با عناصر کمدی و درام است که توسط دیوید او. راسل کارگردانی شده و در سال ۱۹۹۹ روی پرده سینماها رفت. داستان فیلم در بازه زمانی جنگ خلیج فارس روایت می‌شود و درباره چهار سرباز آمریکایی است که تصمیم می‌گیرند طلاهایی که از کویت دزدیده شده‌اند را برای خودشان دوباره بدزدند تا از این طریق مقدار قابل توجهی پول ذخیره کرده باشند. بااین‌حال در این مسیر با مردمی مواجه می‌شوند که به کمک شدیدی نیاز دارند و همین موضوع آن‌ها را سر یک دوراهی اخلاقی بسیار مهم قرار می‌دهد. تکنیک‌های استفاده شده در فیلم‌برداری این فیلم با تحسین‌های بسیاری روبه‌رو شد و جوایز ارزنده‌ای را برای سازندگان فیلم در پی داشت.

سارقان در صخبت کردن در فیلم کسب و کار ایتالیایی

۲۸. فیلم مأموریت ایتالیایی

فیلم The Italian Job

  • کارگردان: گری گری
  • نویسنده: تروی کندی مارتین، دانا پاورز
  • بازیگران: جیسون استاتهام، مارک والبرگ، شارلیز ترون، ادوارد نورتون، ست گرین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Italian Job در IMDB: ۷ از ۱۰

مهارت‌های رانندگی جیسون استاتهام در مجموعه‌ فیلم‌های Transporter خیلی سریع تاثیر خودش را روی مسیر حرفه‌ای او گذاشت. مهارت‌های مبارزات اکشن و تعقیب‌وگریزهای خیابانی او باعث شد تا استاتهام اولین انتخاب گری گری برای بازسازی فیلم قدیمی مایکل کین قلمداد شود. در فیلم The Italian Job جیسون استاتهام و یک گروه از دزدان حرفه‌ای با ملیت‌های گوناگون قصد دارند تا طلاهایی که یکی از اعضای سابق گروه از آن‌ها دزدیده است را پس بگیرند. حضور شارلیز ترون و جیسون استاتهام درکنار مارک والبرگ و ادوارد نورتون در این فیلم یکی از دلایل اصلی موفقیت و محبوبیت آن به‌شمار می‌رود.

بااین‌حال فیلم اصلی The Italia Job ساخته مایکل کین، کیفیت بالاتر و طرفداران بیشتری نسبت به ساخته گری گری دارد ولی فیلم بازسازی‌شده مأموریت ایتالیایی، می‌تواند طرفداران ژانر اکشن و طرفداران فیلم‌های مربوط‌به سرقت را به‌خوبی سرگرم کند. شخصیت کاریزماتیک و خوش‌پوش راب، با بازی جیسون استاتهام، درکنار بازی مارک والبرگ و چارلیز ترون به‌خوبی از عهده ساخت یک فیلم سینمایی اکشن با استانداردها‌ی بالا برآمده‌اند. این فیلم در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی دونالد د لاین توسط استودیو De Line Pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۸۰ میلیون دلاری را تجربه کند. فیلم بازسازی شده The Italian Job که یکی از بهترین فیلم های جیسون استاتهام است با تیم بازیگری بسیار خوب خود می‌تواند یک گزینه بسیار عالی و جذاب برای شما تلقی شود.

جرارد باتلر مشغول رانندگی در فیلم Den of Thieves

۲۷. فیلم قرارگاه دزدها

فیلم Den of Thieves

  • کارگردان: کریستین گودگاست
  • نویسنده: کریستین گودگاست
  • بازیگران: جرارد باتلر، فیفتی سنت، پابلو شرایبر، اوشی جکسون جونیور
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Den of Thieves در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم Den of Thieves یک فیلم اکشن و جنایی است که مانند بسیاری از فیلم‌های این مقاله درباره تقابل گروهی از سارقان حرفه‌ای و گروهی از بهترین نیروهای پلیس شهر لس‌آنجس جریان دارد. سارقان حاضر در این فیلم تصمیم گرفته‌اند از بانک فدرال لس‌آنجس دزدی کنند و در این مسیر به‌هیچ‌وجه کار آسانی ندارند و روند اصلی داستان فیلم هم پیرامون همین موضوع می‌چرخد. اگر از فیلم‌های اکشن با موضوع سرقت و فیلم‌هایی با تعقیب‌ و گریزهای هیجان‌انگیز خوشتان می‌آید فیلم Den of Thieves گزینه‌ای سرگرم‌کننده برای شما به‌شمار می‌رود. این فیلم با حضور فیفتی سنت در سال ۲۰۱۸ اکران شد و فروش بسیار خوب ۸۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

کیانو ریوز و پاتریک سویزی در فیلم Point Break

۲۶. فیلم نقطه شکست

فیلم Point Break

  • کارگردان: کاترین بیگلو
  • نویسنده: پیتر لیف
  • بازیگران: پاتریک سوویزی، کیانو ریوز، گری بیوسی، لوری پتی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Point Break در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

به فیلم Point Break رسیدیم، فیلمی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما یک فیلم بسیار معمولی و ساده‌انگارانه به‌شمار می‌رود ولی به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست و پتانسیل بسیار بیشتری در خود دارد. فیلمی در ژانر اکشن و پلیسی که در سال ۱۹۹۱ اکران شد و داستان جدیدی را برای سینما دوستان بازگو می‌کرد. داستان یک مامور FBI که به درون یک باند خلاف‌کاری نفوذ می‌کند. این باند از سارقان کاربلد بانک هستند و مامور FBI داستان ما اصلا کار ساده و راحتی پیش روی خودش نمی‌بیند. بااین‌حال شاید امروز این داستان کمی تکراری باشد ولی این موضوع برای سال ۱۹۹۱ اصلا صادق نیست.

پاتریک سوویزی در نقش یک آنتاگونیست خطرناک ولی جذاب نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کند و درکنار او قهرمان داستان با ایفای نقش کیانو ریوز یک زوج بسیار خوب را با او تشکیل می‌دهد. ایفای نقش این دو بازیگر اصلی فیلم و پیچش‌های داستانی بسیار مهیج، این فیلم را نه‌تنها به یکی از بهترین فیلم های پلیسی سینما که به یکی از بهترین فیلم‌های کیانو ریوز تبدیل کرده است. فیلم Point Break در سال ۱۹۹۱ به تهیه‌کنندگی پیتر آبرامز و رابرت لوی توسط استودیو Johnny Utah Productions با بودجه‌ای معادل با ۲۴ میلیون دلار تولید و موفق شد در گیشه‌های سینما به فروش خوب ۸۴ میلیون دلاری دست پیدا کند.

جیسون استاتهام در ورودی یک گاراژ در فیلم the bonk job

۲۵. فیلم دزدی بانک

فیلم The Bank Job

  • کارگردان: راجر دونالدسون
  • نویسنده: دیک کلمنت، یان لافرنسیس
  • بازیگران: جیسون استاتهام، سافرون باروز، دیوید سوشه، کیلی هاوس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Bank Job در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

همان‌قدر که دیدن جیسون استاتهام در فیلم‌های اکشن و مبارزات او با افراد متفاوت جذاب است، دیدن او بیرون از مبارزات این فیلم‌ها و قرار گرفتن او در یک شخصیت دراماتیک‌تر، می‌تواند به‌همان اندازه جذاب باشد. در سال ۲۰۰۸ استاتهام تصمیم گرفت که کمی از فیلم‌های معمول اکشن فاصله بگیرد و در یک فیلم در ژانر دزدی با لحظاتی آرام‌تر حضور پیدا کند. فیلم هیجانی جیسون استاتهام با نام The Bank Job که به‌عقیده بسیاری از منتقدین بهترین فیلم این بازیگر برجسته ژانر اکشن سینما قلمداد می‌شود، براساس یک داستان واقعی در لندن ساخته شده است. این فیلم متاسفانه یکی از فیلم‌های این ژانر محسوب می‌شود که به‌اندازه لیاقتی که دارد به‌ آن توجه نشده است.

راجر دونالدسون در این فیلم ثابت می‌کند که می‌توان بدون صحنه‌های اکشن زیاد، یک فیلم بسیار هیجان‌انگیز تولید کرد که بینندگان آن تا لحظات آخر فیلم نتوانند پایان آن را حدس بزنند. داستان فیلم درباره یک گروه حرفه‌ای از سارقان است که قصد دارند ازطریق یک مغازه درکنار یک بانک، به قسمت صندوق امانات بانک دسترسی پیدا کنند که طبق اطلاعاتی که دارند شامل مقدار بسیاری طلا و پول است. اگر امتیازات فیلم‌های استاتهام را کنار بگذاریم به احتمال زیاد فیلم دزدی بانک می‌تواند بهترین فیلم او به‌شمار رود. این فیلم در سال ۲۰۰۸ به تهیه‌کنندگی چارلز روون و استیون چاسمن توسط استودیو Mosaic Media Group تولید و با‌توجه به بودجه ۲۰ میلیون دلاری خود توانست در گیشه‌ها ۷۰ میلیون دلار بفروشد.

کاور فیلم جان سخت با بازی بروس ویلیس

۲۴. فیلم جان سخت

فیلم Die Hard

  • کارگردان: جان مک‌تیرنان
  • نویسنده: استیون د سوزا، جب استارت
  • بازیگران: بروس ویلیس، آلن ریکمن، بانی بدیلیا، تیلور فرای
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Die Hard در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

شخصیت قوی و بسیار جسور جان مک‌کلین با ایفای نقش بی‌نظیر بروس ویلیس خلق شده است تا در فیلم‌های مجموعه جان سخت تا می‌تواند کتک بزند، کتک بخورد و دشمنان خود را از سر راه بردارد. داستان فیلم درباره مردی است که برای آشتی کردن با همسرش به لس‌آنجلس می‌آید. همسر او یعنی هولی جنارو با بازی بانی دیلیا در یک شرکت ژاپنی مشغول به‌کار است که ناگهان یک گروه تروریستی بی‌رحم و مسلح آلمانی با ورود به ساختمان آن شرکت، حاضران در آن ساختمان را گروگان می‌گیرند. جان مک‌کلین که عضو پلیس نیویورک بوده تصمیم می‌گیرد یک تنه با آن گروه تروریستی که دوازده نفر هستند، مقابله کند.

فیلم Die Hard از آن دسته فیلم‌هایی است که تمام سکانس‌ها و مکالمه‌های شخصیت‌های حاضر در آن در روند داستان فیلم اهمیت دارند. این فیلم در سال ۱۹۸۸ به تهیه‌کنندگی لارنس گوردون و جوئل سیلور توسط استودیو‌های سیلور پیکچرز و شرکت گوردون با هزینه‌ای معادل ۳۰ میلیون دلار تهیه و اکران شد. پس از فروش ۱۴۰ میلیون دلاری این فیلم که برای آن یک موفقیت محسوب می‌شد سازندگان آن تصمیم گرفتند که تا قسمت‌های بعدی مجموعه سینمایی جان سخت را نیز تهیه کنند که در مجموع پنج فیلم در قالب این مجموعه سینمای اکران شده است.

الیزابت دبیکی در حال گریه کردن در کنار وایولا دیویس در فیلم Widows

۲۳. فیلم بیوه‌ها

فیلم Widows

  • کارگردان: استیو مک‌کوئین
  • نویسنده: استیو مک‌کوئین
  • بازیگران: وایولا دیویس،‌ سینتیا اریوو، الیزابت دبیکی، میشل رودریگز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Widows در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

فیلم بیوه‌ها به کارگردانی استیو مک‌کویین در سال ۲۰۱۸ روی پرده سینماها رفت و طرفداران فیلم‌های اکشن را راضی به خانه‌ها فرستاد. فیلم با درون‌مایه نوآر خودش یاد فیلم‌های کلاسیک درباره دزدی‌های برنامه‌ریزی‌شده را به‌خوبی زنده می‌کند و در این مسیر عملکرد خوبی دارد. داستان فیلم درباره چهار زن با سن‌های مختلف جریان دارد که همسرهای خود را از دست داده‌اند و حالا مجبور هستند بدهی‌های سنگین همسران خود را پرداخت کنند. آن‌ها برای پرداخت این بدهی سنگین تصمیم می‌گیرند سرقت بزرگی انجام دهند و برای آن برنامه دقیقی تهیه می‌کنند. مسیر خطرناکی که آن‌ها قرار است طی کنند روند اصلی داستان را شکل می‌دهد. این فیلم پس از اکران فروش قابل قبول ۷۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

کاور فیلم baby driver با حضور جیمی فاکس

۲۲. فیلم بیبی راننده

فیلم Baby Driver

  • کارگردان: ادگار رایت
  • نویسنده: ادگار رایت
  • بازیگران: انسل الگورت، جیمی فاکس، کوین اسپیسی، جان هم
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Baby Driver در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

بیبی درایور نه‌تنها یک اکشن هیجان‌انگیز است که یک فیلم دزدی بسیار سرگرم‌کننده هم به‌شمار می‌رود که دزدی‌های یک گروه حرفه‌ای را از دید تازه‌ای به مخاطب خود نشان می‌دهد. دزدی‌های این گروه حرفه‌ای از دید پسر جوانی به نام بیبی به‌تصویر کشیده می‌شود که راننده این گروه خطرناک به‌شمار می‌رود و با رانندگی بسیار حرفه‌ای خودش توانسته بارها و بارها این گروه را از دستگیر شدن نجات دهد و بارها آن‌ها را از دست قانون فراری داده است. فیلم بیبی درایور که ایده آن‌ها سال‌ها در ذهن ادگار رایت قرار داشته نهایتا در سال ۲۰۱۷ اکران شد و باتوجه‌به بودجه ۳۵ میلیون دلاری خود توانست فروش بسیار خوب ۲۳۰ میلیون دلاری را تجربه کند. همچنین باید به نقش‌آفرینی بسیار خوب بازیگران محبوبی مانند کوین اسپیسی و جیمی فاکس هم در این فیلم اشاره کنیم که قطعا از نکات مثبت این اثر تلقی می‌شود.

رایان گاسلینگ در فیلم Drive

۲۱. فیلم رانندگی

فیلم Drive

  • کارگردان: نیکولاس ویندینگ رفن
  • نویسنده: حسین امینی
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کری مولیگان، برایان کرانستون، ران پرلمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Drive در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

اگر از تماشای بیبی درایور لذت برده‌اید و از آن خوشتان می‌آید فیلم Drive حال و هوایی همان شکلی دارد. نقش‌آفرینی رایان گاسلینگ در نقش شخصیتی که او را با نام درایور می‌شناسیم یکی از بهترین هنرنمایی‌های خودش را رقم زده است. شخصیتی که در طول روز در یک گاراژ مکانیکی مشغول کار است و در شب‌ها برای گروه‌های خلافکاری کار می‌کند که معمولا پروژه‌های بزرگ سرقت را برنامه‌ریزی می‌کنند. بااین‌حال همان‌طور که انتظار می‌رود یک شب برنامه طبق برنامه پیش نمی‌رود و مشکل اصلی از راه می‌رسد. فیلم درایو با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید شد و مانند بیبی درایور در گیشه‌ها فروش خوبی داشت و توانست ۸۰ میلیون در گیشه‌های جهانی بفروشد که در سال ۲۰۱۱ فروش خوبی تلقی می‌شد.

فیلم thief با حضور جیمز کان

۲۰. فیلم دزد

فیلم Thief

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: مایکل مان
  • بازیگران: جیمز کان، تزدی ولد، جیمز بلوشی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Thief در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم دزد یا سارق نخستین فیلم بلند مایکل مان به‌شمار می‌رود که توانست به سکوی پرتاب بسیار مهمی در پرونده کاری این کارگردان محبوب تبدیل شود. کارگردان فیلم جریان‌سازی مانند Heat که با کارگردانی Thief نشان داد در ساخت فیلم‌های نوآر درباره سرقت چه استعداد ویژه‌ای دارد. این فیلم درباره سارق سرشناسی به نام فرانک جریان دارد که به‌طور تخصصی تنها به گاوصندوق‌هایی دستبرد می‌زند که در آن‌ها میزان مشخصی الماس نگه‌داری می‌شود. کار برای او تا زمانی خوب پیش رفت تا اینکه فردی که الماس‌ها را برای او می‌فروخت توسط یک گروه از خلافکاران کشته می‌شود. مایکل مان با داستانی واقع‌گرایانه نشان می‌دهد که زندگی از نگاه یک دزد حرفه‌ای چگونه پیش می‌رود.

شخصیت های فیلم Now You See Me در حال حل یک پازل

۱۹. اکنون مرا می‌بینی

فیلم Now You See Me

  • کارگردان: لویی لتریر
  • نویسنده: اد سلیمان
  • بازیگران: جسی آیزنبرگ، مارک روفالو، وودی هارلسون،‌ ملانی لوران
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Now You See Me در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

فیلم اکنون مرا می‌بینی درباره یک گروه از شعبده‌سازان جریان دارد که اجراهای مختلف و جذابی را برگزار می‌کنند و درمیان اجراهای خود از بانک‌های مختلف سرقت‌های ریز و درشتی را انجام می‌دهند و پول خوبی به جیب می‌زنند. آن‌ها پول‌های خوبی که از این سرقت‌ها به‌دست می‌آورند را در اجراهای خود بین تماشاگران تقسیم می‌کنند. ازطرفس ماموران FBI و اینترپل در تلاش هستند تا به راز این سرقت‌ها پی ببرند و همین موضوع روند اصلی فیلم را شکل می‌دهد. فیلم Now You See Me با تهیه‌کنندگی بابی کوهن و با بودجه‌ای ۷۵ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۳۵۰ میلیون دلاری را تجربه کرد. همچنین پس از موفقیت‌های این فیلم قسمت بعدی آن هم در دست ساخت قرار گرفت.

پوستر فیلم To Catch a Thief

۱۸. فیلم گرفتن یک دزد

فیلم To Catch a Thief

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: جان مایکل هیز
  • بازیگران: کری گرانت، گریس کلی، جسی رویس لندیس، جان ویلیامز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۲ میلادی
  • میانگین امتیازات To Catch a Thief در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم To Catch a Thief، که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد، یک فیلم آمریکایی در ژانر رمانتیک و هیجان‌انگیز است که توسط آلفرد هیچکاک کارگردانی شده است. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته دیوید داج در سال ۱۹۵۲ ساخته شده و کری گرانت و گریس کلی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان فیلم درباره جان رابی با بازی کری گرانت، یک دزد جواهرات بازنشسته معروف به “گربه” است که توسط پلیس فرانسه به‌دلیل حضور در سرقت‌های سریالی در ریویرای فرانسه تحت تعقیب قرار می‌گیرد و روند اصلی داستان فیلم درباره همین تعقیب و گریز جریان دارد. ساخته بسیار هیجان‌انگیز آلفرد هیچکاک در آن سال در گیشه‌ها عملکرد خوبی داشت و فروشی تقریبا ۱۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

کاور فیلم The Sting

۱۷. فیلم نیش

فیلم The Sting

  • کارگردان: جورج روی هیل
  • نویسنده: دیوید اس. وارد
  • بازیگران: پل نیومن،‌ رابرت ردفورد، رابرت شاو،‌ چارلز دورنینگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Sting در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

فیلم The Sting در سال ۱۹۷۳ اکران شد و یکی از آن‌ فیلم‌های کلاسیک آمریکایی در ژانر جنایی و کمدی است که همچنان حرف‌ها برای گفتن دارد. ساخته جورج روی هیل با نقش‌آفرینی پل نیومن و رابرت ردفورد در نقش‌های اصلی فیلم داستان دو کلاهبردار را روایت می‌کند که برای انجام یک کلاهبرداری پیچیده علیه یک رئیس جنایتکار بی‌رحم در شیکاگوی دهه ۱۹۳۰ همکاری می‌کنند. فیلم با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و توانست هفت جایزه اسکار، از جمله جایزه بهترین فیلم را به خودش اختصاص دهد که یک موفقیت عظیم برای این پروژه تلقی می‌شد. اگر به حال‌وهوای دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی آمریکا علاقه دارید تماشای این فیلم را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

تام کروز در نقش ایتن هانت در حال دویدن در فیلم Mission Impossible: Fallout

۱۶. فیلم مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت

فیلم Mission: Impossible – Fallout

  • کارگردان: کریستوفر مک‌کوری
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: تام کروز، ربکا فرگوسن، هنری کویل، سایمون پگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Mission: Impossible – Fallout در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

بلاخره نمی‌توان درباره فیلم‌های مربوط‌به سرقت صحبت کرد و نامی از مجموعه مأموریت غیرممکن نبرد. فیلم Fallout نه برای سرقت پول و جواهر که برای سرقتی بسیار خطرناک‌تر در این فهرست قرار گرفته است. یک گروه خطرناک تروریستی سه کلاهک حاوی پلوتونیوم را به سرقت برده‌اند و دراین‌میان اتان هاوک با نقش‌آفرینی فوق‌العاده تام کروز به‌همراه تمیش باید این کلاهک‌ها را رهگیری کنند و آن‌ها را بازگردانند. فیلم فال‌اوت به عقیده برخی از طرفداران این مجموعه می‌تواند بهترین فیلم مأموریت غیرممکن باشد که می‌توان روی این ادعا بحث کرد. این فیلم مانند سایر قسمت‌های مجموعه از نظر فروش عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست در گیشه‌ها ۸۰۰ میلیون دلار بفروشد.

فیلم The Lavender Hill Mob

۱۵. فیلم تبهکاران لاوندر هیل

فیلم The Lavender Hill Mob

  • کارگردان: چارلز کریچتون
  • نویسنده: تی. ئی. بی. کلارک
  • بازیگران: الک گینس، استنلی هالووی، آدری هپبورن
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۵۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Lavender Hill Mob در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

فیلم The Lavender Hill Mob که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد یک فیلم کمدی جنایی بریتانیایی است که توسط چارلز کرایتون کارگردانی شده است. این فیلم با بازی الک گینس و استنلی هالووی، داستان یک کارمند بانک محتاط را روایت می‌کند که با همکاری یک همسایه عجیب و غریب، تصمیم به دزدیدن میله‌های طلا و قاچاق آن‌ها به خارج از کشور می‌گیرد. او سعی دارد این طلاها را در اشکالی مانند برج ایفل و در اندازه‌هایی مینیاتوری از کشور خارج کند و با فروش آن‌ها پول خوبی به جیب بزند. او در این مسیر این طلاها را در اشکال مختلفی ذوب می‌کند و سعی می‌کند آن‌ها را در قالب اسباب‌بازی یا اشیای بی‌آزار قاچاق کند. این فیلم در سال ۱۹۵۱ علاوه‌بر استقبال خوب سینماروها توانست جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را به خودش اختصاص دهد.

فیلم The Taking of Pelham One Two Three

۱۴. فیلم گرفتن پلهام یک دو سه

فیلم The Taking of Pelham One Two Three

  • کارگردان: جوزف سارجنت
  • نویسنده: پیتر استون
  • بازیگران: والتر ماتائو، رابرت شاو، مارتین بالسام، هکتور الیزوندو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Taking of Pelham One Two Three در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

فیلم The Taking of Pelham One Two Three در سال ۱۹۷۴ اکران شد و یک فیلم جنایی و هیجان‌انگیز آمریکایی است که توسط جوزف سارجنت به‌تصویر درآمده است. داستان براساس رمانی به همین نام نوشته جان گودی است و فیلمنامه آن توسط پیتر استون نوشته شده است. این فیلم روایتگر داستان چهار مرد مسلح است که یک واگن مترو در نیویورک را به گروگان می‌گیرند و برای آزادی مسافران، باج یک میلیون دلاری می‌خواهند. گروگان‌گیران با نام‌های آبی، سبز، خاکستری و قهوه‌ای شناخته می‌شوند و تهدید می‌کنند که اگر باج پرداخت نشود، هر دقیقه یکی از مسافران را خواهند کشت. فیلم گرفتن پلهام یک دو سه با بودجه‌ای ۳ میلیون دلاری اکران شد و فروش خوب ۱۸ میلیون دلاری را تجربه کرد.

فیلم The Asphalt Jungle

۱۳. فیلم جنگل آسفالت

فیلم The Asphalt Jungle

  • کارگردان: جان هیوستون
  • نویسنده: بن مدو
  • بازیگران: استرلینگ هایدن، لوئیس کالهرن، جین هیگن، مریلین مونرو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Asphalt Jungle در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

فیلم جنگل آسفالت یکی دیگر از فیلم‌های نوآر این مقاله به‌شمار می‌رود که در دهه‌ ۵۰ میلادی روی پرده سینماها رفت و در مراسم اسکار هم نامزد ۴ جایزه شد. داستان فیلم درباره یک سرقت بسیار بزرگ در یکی از شهرهای آمریکا جریان دارد و داستان فیلم به‌طور کامل حول محور این سرقت تعریف می‌شود. این فیلم به‌دلیل اهمیت بالایش در فرهنگ سینمایی آمریکا در کتابخانه ملی این کشور به‌عنوان یکی از آثار جریان‌ساز سینما نگه‌داری می‌شود. همچنین نقش‌آفرینی بازیگرانی مانند استرلینگ هیدن، لوئیس کالهرن و ژان هاگن در این فیلم یکی از نکات مثبت آن به‌شمار می‌رود.

پل نیومن در حال نگاه کردن در فیلم Butch Cassidy And Sundance Kid

۱۲. فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کید

فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid

  • کارگردان: جرج روی هیل
  • نویسنده: ویلیام گولدمن
  • بازیگران: پل نیومن، رابرت ردفورد، کاترین راس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Butch Cassidy and the Sundance Kid در IMDB: ۸ از ۱۰

فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid یکی از فیلم‌های موفق و البته محبوب این مقاله است که علاوه‌بر فروش بسیار خوب ۱۰۵ میلیون دلاری توانست در مراسم اسکار برنده ۴ جایزه اسکار شود. داستان فیلم درباره دو راهزن به نام‌های بوچ و ساندنس جریان دارد که قطارهای حامل وسایل ارزشمند را در میانه راه مورد سرقت قرار می‌دهند و اینگونه پول بسیار خوبی کسب می‌کنند. بااین‌حال یکی از برنامه‌های سرقت آن‌ها به بن‌بست می‌خورد و باید از دست مردان قانون فرار کنند و مسیر سختی جلوی آن‌ها قرار می‌گیرد. اگر به فیلم‌های وسترن درباره سرقت علاقه دارید تماشای فیلم Butch Cassidy and the Sundance Kid را از دست ندهید.

فیلم Inside Man با حضور دنزل واشنگتن

۱۱.فیلم نفوذی

فیلم Inside Man

  • کارگردان: اسپایک لی
  • نویسنده: راسل جیورتز
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، جودی فاستر، کلایو اوون، دامینیک کارتر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Inside Man در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

ساخته اسپایک لی به خوبی یک سرقت هیجان‌انگیز را به‌تصویر می‌کشد و مخاطب خیلی خوب می‌تواند مراحل مختلف این سرقت را هم از دید مردان قانون و هم از دید سارقان ماجرا دنبال کند. فیلم Inside Man داستان یک باند سارق حرفه‌ای را دنبال می‌کند که در قالب کارگران نقاشی وارد ساختمان بانک می‌شوند. آن‌ها در ادامه تمامی کارکنان و مشتریان بانک را گروگان می‌گیرند. از طرفی بهترین مذاکره‌کننده نیروهای پلیس دردسترس نیست و همین موضوع کار را برای مردان قانون با چالش بزرگ‌تری روبه‌رو می‌کند. نقش‌آفرینی فوق‌العاده دنزل واشنگتن یکی از نکات مثبت فیلم است که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.

پوستر قرمز رنگ فیلم The Usual Suspects و رد پاهایی روی آن

۱۰. فیلم مظنونین همیشگی

فیلم The Usual Suspects

  • کارگردان: برایان سینگر
  • نویسنده: کریستوفر مک‌کوری
  • بازیگران: کوین اسپیسی، استیون بالدوین، گابریل بیرن، بنیسیو دل تورو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات The Usual Suspects در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

کایزر شوزه؛ نامی که احتمالا به‌عنوان یکی از اسرارآمیزترین شخصیت‌های فیلم‌های معمایی می‌توان از آن یاد کرد. شخصیتی که تا لحظات انتهایی فیلم نمی‌توان حدس زد کدام‌یک از کاراکترهای فیلم است و بیننده تا لحظه آخر این سؤال مهم را همراه خودش خواهد داشت. فیلم The Usual Suspects در سال ۱۹۹۵ میلادی به تهیه‌کنندگی برایان سینگر توسط استودیو PolyGram Filmed Entertainment با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۵۱ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره پنج خلافکار حرفه‌ای جریان دارد که به جرم سرقت یک کامیون اسلحه دستگیر شده‌اند. شخصیت وربال کیتز با نقش‌آفرینی فوق‌العاده کوین اسپیسی دراین‌میان نزد شخصی به نام دین کیتون می‌رود و از نقشه خود برای سرقت مقدار قابل توجهی جواهر پرده برمی‌دارد. بااین‌حال پیچش‌های داستانی بسیار جذاب این فیلم با کمک فلش‌بک‌های به موقع به ما نشان می‌دهند که با داستانی بسیار پیچیده‌تر از یک گروه از سارقین طرف خواهیم بود. داستانی که در انتها شاید دود از کله شما بلند کند.

کلین مورفی و لئوناردو دی کاپریو در حال صحبت با هم در فیلم Inception

۹. فیلم تلقین

فیلم Inception

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: کریستوفر نولان
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، تام هاردی، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، کیلین مورفی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Inception در IMDB: ۸.۸ از ‍۱۰

در رتبه نهم بهترین فیلم های دررابطه با سرقت در تاریخ سینما فیلمی قرار گرفته است که اگر بارها و بارها آن را تماشا کنید باز هم می‌توانید چیز جدیدی در آن متوجه شوید. در فیلم Inception بار دیگر شاهد بازی با المان پیچیده‌ای به نام «زمان» توسط کریستوفر نولان هستیم که این کار را به تماشایی‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد و همین موضوع نقش دی‌کاپریو در این فیلم را به یکی از مرموزترین شخصیت‌های او در سینما تبدیل کرده است. این فیلم همچنین درمیان فیلم‌های دی‌کاپریو بیشترین امتیاز را در سایت IMDB دارد و در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ در این سایت رتبه سیزدهم را به خودش اختصاص داده است. این فیلم در گیشه‌ها نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست فروشی معادل‌با ۸۴۰ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم درباره یک دزد حرفه‌ای به نام دام کاب با نقش‌آفرینی دی‌کاپریو جریان دارد ولی با این تفاوت که این شخصیت با تمام دزدهایی که تابه‌امروز در سینما و تلویزیون تماشا کرده‌ایم، فرق دارد. کاب در استخراج و جاگذاری افکار مختلف در ذهن افراد گوناگون استاد است. زمانی‌که شخصیت موردنظر در خواب باشد کاب می‌تواند به ناخودآگاه او نفوذ کند و افکار او را استخراج یا افکار آن‌ها را با تصمیمات و افکار متفاوتی عوض کند. فیلم تلقین در هشت بخش مختلف از جمله بهترین فیلم سال نامزد کسب جایزه اسکار بود که درنهایت در بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری این جایزه را به خودش اختصاص داد.

کریستین بیل و هیث لجر در فیلم the dark knight

۸. فیلم شوالیه تاریکی

فیلم The Dark knight

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Dark knight در IMDB: ۹ از ۱۰

کریستوفر نولان با ساخت سه‌گانه شوالیه تاریکی جریانی جدید را در فیلم‌های ابرقهرمانی پدید آورد؛ جریانی که نشان داد لازم نیست یک فیلم ابرقهرمانی پر از صحنه‌های اکشن وسیع و نبردهای بیش‌ازحد غیر منطقی باشد تا به موفقیت برسد و اگر یک فیلم ابرقهرمانی به واقعیت نزدیک بماند هم می‌تواند موفقیت‌های زیادی کسب کند. فیلم شوالیه تاریکی که دومین قسمت مجموعه سینمایی بتمنِ کریستوفر نولان به‌شمار می‌رود با بودجه‌ای حدود ۱۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به‌تهیه‌کنندگی اما توماس، چارلز روون و کریستوفر نولان توسط استودیو‌های لجندری پیکچرز، سینکاپی فیلمز و دی‌سی کامیکس تولید و توسط شرکت برادران وانر اکران شد. این فیلم پس از اکران در سراسر جهان به فروش بسیار عالی ۱.۰۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد.

دستان این فیلم درباره رویارویی بتمن با یکی از دشمنان اصلی خود یعنی جوکر جریان دارد. بازی بی‌نظیر و هنرمندانه هیث لجر فقید در نقش جوکر باعث شد تا برای اولین‌بار جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال به بازیگر یک شخصیت منفی تعلق پیدا کند. درکنار هیث لجر می‌توان به ایفای نقش بسیار خوب بازیگران برجسته‌ای مانند کریستین بیل، مایکل کین، گری الدمن و مورگان فریمن اشاره کرد. داستان این فیلم برخلاف فیلم‌های قدیمی مجموعه سینمایی بتمن، به زندگی حقیقی مردم بسیار نزدیک است و به‌عقیده منتقدان سینمایی همین عامل می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های زیاد این فیلم نسبت‌به سایر فیلم‌های ابرقهرمانی تلقی شود.

جرج کلونی و برد پیت در فیلم Oceans Eleven

۷. فیلم یازده یار اوشن

فیلم Oceans Eleven

  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • نویسنده: استیون سودربرگ
  • بازیگران: جرج کلونی، برد پیت، مت دیمون، اندی گارسیا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Oceans Eleven در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم Oceans Eleven محصول سال ۲۰۰۱ بازسازی مدرن از نسخه قدیمی و بسیار محبوب فیلمی با همین نام است که داستان گروهی بسیار کاربلد از سارقین را به‌تصویر می‌کشد. گروهی به فرماندهی دنی اوشن با بازی جورج کلونی که قصد دارند از سه تا از بزرگ‌ترین کازینوهای لاس وگاس سرقت کنند. ساخته استیون سودربرگ که نامش را در فیلم‌های این مقاله زیاد می‌شنویم با لحظاتی پرتنش، دیالوگ‌هایی هدف‌دار و پخته و شخصیت‌‌پردازی بسیار خوب به یک بازسازی بسیار قابل قبول برای فیلم محبوب Oceans Eleven محصول دهه ۶۰ میلادی تلقی می‌شود. اگر نسخه قدیمی این فیلم را دیده‌اید، تماشای نسخه بازسازی شده آن را از دست ندهید.

پوستر سفید رنگ فیلم Reservoir Dogs

۶. فیلم سگ های انباری

فیلم Reservoir Dogs

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • نویسنده: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: هاروی کایتل، تیم راث، استیو بوشمی، لارنس تیرنی، کوئنتین تارانتینو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Reservoir Dogs در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

وقتی نام کوئنتین تارانتینو را به‌عنوان کارگردان یک فیلم سینمایی می‌بینیم، مطمئن خواهیم بود که با فیلمی منحصربه‌فرد و البته ارزشمند طرف هستیم و فیلم Reservoir Dogs در قالب یک فیلم پلیسی و دلهره‌آور دقیقا همین صفات را در خودش جای داده است. فیلمی که نخستین فیلم بلند تارانتینو تلقی می‌شود و خیلی سریع این کارگردان را به‌عنوان یک کارگردان صاحب سبک به اهالی سینما معرفی کرد. فیلم سگ‌های انباری در سال ۱۹۹۲ میلادی به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو Live America Inc با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و فروشی نه‌چندان موفقی را پشت‌سر گذاشت. بااین‌حال هرچه از زمان اکران این فیلم گذشت، ارزش بسیار بالای آن بیشتر مشخص شد.

داستان این فیلم سینمایی درباره رئیس یکی از بزرگ‌ترین باندهای تبهکاری در لس‌آنجلس به‌شمار می‌رود؛ شخصیت جو با نقش‌آفرینی لارنس تیرنی، سردسته این باند زمانی‌که متوجه می‌شود یک محموله بزرگ الماس وارد این شهر شده به‌همراه پسرش یک تیم ۶ نفره با نام‌های مستعار را شکل می‌دهد تا آن محموله الماس را سرقت کنند. بااین‌حال این تصمیم طبق برنامه‌ریزی آن‌ها پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشت و گاهی عجیب در روز سرقت سر راه آن‌ها قرار می‌گیرند. اگر به فیلم‌های پلیسی و فیلم‌های تارانتینو علاقه دارید به‌هیچ‌وجه تماشای فیلم Reservoir Dogs را از دست ندهید.

گنگسترها در حال صحبت کردن در فیلم کشتن

۵. فیلم کشتن

فیلم The Killing

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • نویسنده: استنلی کوبریک
  • بازیگران: استرلینگ هایدن،‌ کالین گری،‌ وینس ادواردز، جیمز گریفیث
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Killing در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

فیلم کشتن یکی از آن آثار کمتر شناخته‌شده پرونده استنلی کوبریک به‌شمار می‌رود. فیلمی که پس از تحسین منتقدان توجه بسیاری از استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی را به سمت شرکت کوبریک جلب کرد. سریال محبوب پیکی بلایندرز داستانی نسبتا شبیه‌به این فیلم دارد. داستان فیلم روایت‌گر داستان گروهی از سارقان است که قصد دارند پول‌های جمع‌آوری شده در شرط‌بندی‌هذی مسابقات اسب‌سواری را بدزدند و از این طریق پول خوبی به جیب بزنند. همچنین فیلم The Killing یکی از منابع الهام اصلی فیلم Reservoir Dogs تلقی می‌شود که کوئنتین تارانتینو خودش این موضوع را در یک‌ مصاحبه عنوان کرده بود. فیلم کشتن با اینکه فروش خوبی نداشت ولی یکی از فیلم‌های کلاسیک و ارزشمند درباره سرقت به حساب می‌آید.

آلن دلون به همراه ایوز مونتاند و جیان ماریا ولونته در فیلم The Red Circle

۴. فیلم دایره سرخ

فیلم The Red Circle

  • کارگردان: ژان-پیر ملویل
  • نویسنده: ژان-پیر ملویل
  • بازیگران: آلن دلون، بورویل، ایو مونتان، جان ماریا ولونته
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Red Circle در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

فیلم The Red Circle یک فیلم فرانسوی ایتالیایی است که با عنوان Le Cercle Rouge روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های درباره سرقت تبدیل شد. حضور بازیگرانی محبوب مانند آلن دلون، جان ماریا ولونته و آندره بورویل باعث شد تا استقبال از آن بیش‌ازپیش شود. این فیلم به‌خاطر سکانس پایانی خود که نیم ساعت طول می‌کشد معروف شد و خیلی‌ها این پایان را یکی از بهترین پایان‌ها در فیلم‌های کلاسیک می‌دانند.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام کوره با نقش‌آفرینی مثال‌زدنی آلن دلون جریان دارد که پس از گذراندن چند سال در زندان به‌خاطر رفتار خوبش قرار است آزاد شود. در اتفاقی عجیب رئیس سربازان زندان قبل از آزادی کوره به او نقشه یک سرقت بزرگ را می‌دهد تا کوره بتواند آن را عملی کند‌. این نقشه توسط یکی از زندانیان طرح شده بود ولی آن زندانی درحال حاضر وضع جسمانی خوبی نداشت. کوره درنهایت راضی می‌شود این نقشه سرقت را عملی کند ‌و روند اصلی داستان هم درباره آماده‌سازی او برای این سرقت جریان دارد.

کاور فیلم Dog Day Afternoon با نقش‌آفرینی آل پاچینو

۳. فیلم بعد از ظهر سگی

فیلم Dog Day Afternoon

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: توماس مور
  • بازیگران: آل پاچینو، جان کازال، کریس ساراندون، پنه‌لوپه آلن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Dog Day Afternoon در IMDB: ۸ از ۱۰

پس از موفقیت‌ها و محبوبیت فیلم سرپیکو که آل پاچینو را سر زبان‌ها انداخت، او بار دیگر استعداد بالای خودش را در فیلم Dog Day Afternoon به رخ اهالی سینما کشید. این فیلم از روی مقاله‌ای به نام «پسران در بانک» نوشته پی. اف. کلوگ و توماس مور اقتباس شده؛ مقاله‌ای که در مجله لایف منتشر شده بود. فیلم بعدازظهر سگی توانست در مراسم اسکار در پنج بخش مختلف نامزد کسب این جایزه شود که درنهایت تنها در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال این جایزه را به خودش اختصاص داد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مارتین برگمن و مارتین الفاند با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و باتوجه‌به این بودجه توانست به فروش بسیار عالی ۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

داستان فیلم روایت‌گر داستان شخصیتی به نام سانی با ایفای نقش آل پاچینو است. معشوقه او برای عمل جراحی خود به مقداری پول نیاز دارد و سانی تصمیم می‌گیرد این پول را فراهم کند. سانی با کمک دوست خود یعنی سال با نقش‌آفرینی جان کازال برای فراهم کردن این پول تصمیم به سرقت از بانک می‌گیرند. آن‌ها درنظر داشتند تا با یک سرقت کوچک پول موردنیاز خود را فراهم کنند ولی سرقت آن‌ها طبق برنامه پیش نمی‌رود و این سرقت به یک گروگان‌گیری تبدیل شده و به‌همین‌دلیل پای نیروهای FBI و رسانه‌ها به محل سرقت کشانده می‌شود. داستان این سرقت یک داستان واقعی به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۲ رخ داده است.

سارقان در حال صحبت کردن در فیلم ریفیفی

۲. فیلم ریفیفی

فیلم Rififi

  • کارگردان: ژول داسن
  • نویسنده: ژول داسن
  • بازیگران: ژان سروه، کارل مونر، ژول داسن، روبر حسین
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Rififi در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

در رتبه سوم بار دیگر با یکی از فیلم‌های کلاسیک و نوآر سینمای فرانسه سروکار داریم که با نام کامل ریفیفی درمیان مردان یا به فرانسوی Du rififi chez les hommes در فرانسه روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع در کشورهای دیگر هم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. این فیلم با اقتباس از رمانی با همین نام ساخته شد ولی اطلاعات موثقی درباره میزان فروشش در گیشه‌های جهانی دردسترس نیست.

داستان فیلم در مورد گروهی از سارقین است که در عملیاتی پیچیده و دقیق، به یک جواهرفروشی در پاریس دستبرد می‌زنند. این فیلم توانست در جشنواره فیلم کن ۱۹۵۵ جایزه بهترین کارگردانی را برای ژول داسن به ارمغان آورد. منتقدان سینما نیز به خوبی از این فیلم استقبال کردند و آن را به‌عنوان یکی از برترین نوآرهای فرانسوی می‌شناسند که در زمان از تاریخ سینما محبوبیت بسیار زیادی داشتند.

رابرت دنیرو در فیلم Heat

۱. فیلم مخمصه

فیلم Heat

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: مایکل مان
  • بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، وال کیلمر، ناتالی پورتمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Heat در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

و درنهایت در رتبه نخست مقاله به فیلمی رسیدیم که حضورش در این رتبه تقریبا قابل حدس بود. حضور رابرت دنیرو یا آل‌پاچینو در یک فیلم سینمایی به‌خودی‌خود آن فیلم را در مرکز توجهات قرار می‌دهد و بیننده احتمالا با فیلم خوبی روبه‌رو خواهد شد ولی اگر هر دوی آن‌ها به‌عنوان دو شخصیت اصلی یک فیلم آن هم یک فیلم جنایی و پلیسی در آن حضور داشته باشند چطور؟ جواب این سؤال می‌شود فیلم Heat یا همان مخمصه که برای نخستین بار این دو بازیگر فراموش‌نشدنی سینما را در یک قاب روبه‌روی هم قرار داد. یکی از آن‌ها در طرف خیر و دیگری در طرف شر؛ یکی از آن‌ها با لباس سفید و دیگری با لباس مشکی.

نکته جالب جایی است که برخلاف بسیاری از فیلم‌های سینمایی که رنگ سفید برای آدم خوب‌های داستان استفاده می‌شود در این فیلم شخصیت نیل مک‌کالی با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو که یک سارق حرفه‌ای به‌شمار می‌رود از لباس سفید استفاده می‌کند و کارآگاه این داستان یعنی شخصیت وینسنت هانا با بازی آل پاچینو لباس‌هایی مشکی می‌پوشد. فیلمی که با داستان فوق‌العاده خود و شخصیت‌پردازی مثال‌زدنی در هنگام تماشایش متوجه گذشت زمان نخواهید شد. فیلم Heat در سال ۱۹۹۵ میلادی به تهیه‌کنندگی مایکل مان توسط برادران وارنر با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروشی معادل‌با ۱۹۰ میلیون دلار را تجربه کند.

نظر شما همراهان عزیز سایت زومجی درباره بهترین فیلم‌های سرقت چیست؟ جای کدام فیلم‌ها در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های سرقت کدامند؟

از میان بهترین فیلم ها با موضوع سرقت می‌توان به فیلم ریفیفی، فیلم مخصمه، فیلم بعد از ظهر سگی و فیلم دایره سرخ اشاره کرد.

۲- فیلم جدید با موضوع سرقت کدام است؟

فیلم فیلم قرارگاه دزدها (۲۰۱۸) و فیلم Finestkind (۲۰۲۳) از جدیدترین فیلم های با موضوع سرقت هستند.

منبع: zoomg-368876

نظر شما