شناسهٔ خبر: 67385484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

جلیلی قصدی برای انصراف از انتخابات ندارد

تحریریه جهان صنعت نیوز

مجتبی عرب نماینده سعید جلیلی با حضور در ویژه‌برنامه شبکه المیادین اعلام کرد: آقای جلیلی در نظرسنجی‌ها پیش است و تا الان هیچ نشانه‌ای دال بر قصد او برای کناره‌گیری وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، حجت الاسلام عرب چهارشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ در برنامه شبکه خبری المیادین، اعلام کرد که سعید جلیلی قصد ندارد به نفع کسی کناره‌گیری کند چراکه در نظرسنجی‌ها پیش است و بهتر است که آقای قالیباف به سود وی کناره‌گیری کند.

المیادین پرسید: در انتخابات پیشین، آقای جلیلی به سود رئیس جمهور فقید، آقای ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد، آیا این بار هم کناره‌گیری می‌کند مثلا به سود قالیباف؟

عرب گفت، نه ؛ دکتر جلیلی تا الان از کناره گیری صحبتی نکرده و الان در میان نامزدان اول است و معادلات انتخابات قبلی متفاوت است. آن زمان شرایط به گونه‌ای بود که ایشان به این جمع‌بندی رسید که به سود آقای رئیسی کنار برود اما این بار در نظرسنجی‌ها پیش است و با توجه به وضعیت کنونی فکر می‌کنم آقای قالیباف به سود آقای جلیلی بهتر است کناره‌گیری کند. نتیجه تا الان کاملا روشن است و هنوز هیچ نشانه‌ای از قصد کناره‌گیری جلیلی شنیده نشده است.

المیادین پرسید: با این حال نظرسنجی‌ها با هم متفاوت است و برخی از آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترتیب نامزدها تفاوت دارد. در برخی، پزشکیان و در برخی قالیباف اول است.

عرب گفت: دو مرکز رسمی که نظرسنجی‌ می‌کنند یکی صداوسیماست و دیگری ایسپا. در این نظرسنجی‌ها تا قبل از مناظره آخر، آقای جلیلی اول بوده و پزشکیان و قالیباف دوم و سوم بودند. البته آراء خاکستری زیادی داریم و [در صورت مشارکت] چه بسا نتیجه انتخابات تغییر کند. تا الان نتیجه‌ای کاملا نزدیک را شاهدیم. تا الان هیچ کس به نفع کسی کنار نرفته است. چه بسا انتخابات دو مرحله‌ای شود. فکر نمی‌کنم مشارکت نیز خیلی بالا برود و آمار الان ۵۲ درصد را نشان می‌دهد. با این حال فکر نمی‌کنم آراء خاکستری خیلی وضعیت را متفاوت کند؛ چراکه طرفداران رویکردهای انقلابی و اصولگرایی بیشترین مشارکت را دارند.

المیادین پرسید: آقای جلیلی برای مردم چه خواهد داشت؟

گفت، در یازده سال گذشته دولت سایه تشکیل داده و در حال رصد مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی و نیازهای مردمی بوده است. او تیم‌های کارشناسی متعددی دارد. او قبلا دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برنامه مدونی برای مدیریت کشور دارد. او برخی برنامه‌ها را در اختیار آقای رئیسی نیز قرار داد و از آن استفاده شد. برای بسیاری از مشکلات از فروش نفت گرفته تا مشکل مسکن، برنامه دارد و معتقد است که یک دنیا فرصت در برابر ایران است و می‌شود از آن برای ایجاد یک موازنه بین‌المللی به نفع ایران و محور مقاومت استفاده کرد و فرصت‌های خوبی برای بهبود اوضاع منطقه‌ای و معیشتی در داخل خلق کرد.

المیادین پرسید: جلیلی در مناظره در پاسخ به این‌که اولین دستورات دولت او اگر رأی بیاورد چیست، گفت که ۲۵ دستور آماده دارد.

عرب تصریح کرد: اگر ما این دوره را امتداد دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی بدانیم باید بگویم که ایشان از یازده سال پیش مشغول کار است و برای حل مشکلات در حال برنامه‌ریزی است و از خیلی مشکلات اطلاع دارد؛ لذا می‌تواند ادامه دولت آقای رئیسی باشد و تعجبی ندارد که برای صدور برخی دستورات در ابتدای ریاستش، آماده باشد. ایشان برنامه‌های روشن و آماده‌ای برای همه کشور دارد و برای هر استان اولویت‌ها را مشخص کرده و اگر منتخب مردم شود، کابینه‌ای قوی و عملیاتی تشکیل خواهد داد تا اولویت‌هایی که شهید رئیسی دنبال می‌کرد، ادامه یابد.

المیادین پرسید: آقای جلیلی از عنفوان جوانی وارد کار دیپلماسی شد و به ریاست تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای ایران رسید، آیا آنطور که رسانه‌های غربی وی را سرسخت توصیف می‌کنند، هست یا خیر؟

عرب گفت: من فکر می‌کنم هر کس چند دقیقه پای صحیت آقای جلیلی بنشیند جذب صحبت او خواهد شد… ایشان در مبارزه با فساد تعارف ندارد و در این مسئله قاطع است و در عین حال شخصیت کاملا مسالمت‌آمیزی دارد اما فعالیت جنجالی ندارد و شاید خیلی‌ها به این دلیل از تلاش‌های بی‌سروصدای ایشان خبر ندارند… لذا برخی رقبا از این عدم شناخت کافی مردم از ایشان، سوء استفاده می‌کنند و ایشان را شخصیتی سختگیر و شدید معرفی می‌کنند. هر کس از نزدیک با ایشان تعامل داشته باشد متوجه اخلاق نیک ایشان می‌شود.

المیادین در پایان پرسید، آیا توافق هسته‌ای مرده و باید احیایش کرد؟

عرب گفت، آقای جلیلی طبق منافع ایران به مذاکرات هم توجه دارد اما ایده توافق هسته‌ای را از ابتدا اشتباه می‌دانست چون هیچ ضمانتی برای ملت ایران نداشت… (گذر زمان نشان داد که) سخنان آقای وزیر در خصوص برنامه هسته‌ای اشتباه بود و موضع آقای جلیلی درست از آب در آمد… طبیعی است که در سیاست خارجی آقای جلیلی برای خنثی‌کردن تحریم‌ها برنامه دارد تا دشمنان از تحریم ایران ناامید شوند.

ایسنا

نظر شما