شناسهٔ خبر: 67385453 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴

صاحب‌خبر -

در حالی که هنوز چند ماهی از سال ۲۰۲۴ میلادی باقی مانده اما تا همین الان فیلم‌های اکشن جذاب و ارزشمندی برای دوست داران این ژانر به ارمغان آورده شده است.

علی‌رغم آن که در اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی به سر می‌بریم اما تا همین الان هم فیلم‌های ارزشمندی در هر ژانری دریافت کرده‌ایم که شاید بتوان گل سرسبد آن را در ژانر اکشن در نظر گرفت که طی ماه‌های گذشته حسابی غوغا به پا کرده است. سالی که با زد و خوردهای جیسون استاتهام دوست داشتنی آغاز شد، به حماسه تلماسه رسید و با سکانس‌های دیوانه‌وار پسا-آخرالزمانی جرج میلر ادامه پیدا کرده است.

اساساً می‌توان گفت امسال با همه کم و کاستی‌هایش اما میزبان حضور بزرگان ژانر اکشن نظیر جرج میلر، دیوید لیچ و گای ریچی بوده که هر یک از آن‌ها به حدی از محبوبیت و شهرت در زمینه کاری خود دست یافته‌اند که چه بسا بتوانند محدودیت‌های ژانر اکشن را کنار زده و انقلابی را به راه بیندازند. در این بین حتی نخستین تجربه کارگردانی دو پتل نیز به کپی درجه چندم ولی بسیار جذابی از فیلم‌های جان ویک تبدیل شده که امکان ندارد برخی از سکانس‌هایش شما را میخکوب نکرده باشد. در مقاله امروز نیز قصد داریم تا به سراغ همین آثار رفته و ببینیم که در طی چند ماه گذشته سال ۲۰۲۴ چه تدارکی برای دوست داران ژانر اکشن دیده شده است.

۱۰. فیلم The Ministry Of Ungentlemanly Warfare

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

جنگ جهانی دوم شاید که شوم‌ترین سال‌های تاریخ بشر را شامل شده باشد اما بهانه‌ای شده تا فیلم‌سازان هالیوودی ایده‌های دیوانه‌وار را در بستری از آن دوران به معرض نمایش بگذارند.

گای ریچی که زمانی یکی از خاص‌ترین کارگردانان سینمای جهان به شمار می‌رفت، مدتی می‌شود که برای جلب نظر عموم مخاطبین از رویکرد همیشگی خود فاصله گرفته و فیلم‌های پاپ کورنی تولید می‌کند. آخرین فیلم او تحت عنوان The Ministry Of Ungentlemanly Warfare نمونه بارز این مسئله بوده و روایتی سراسر اکشن و زد و خورد را در بستری از سلسله اتفاقاتی الهام گرفته از واقعیت پدید آورده که از بازیگرانی نظیر هنری کویل، ایزا گونزالس و آلن ریچسون بهره برده است. نمایش سلسله رویدادهایی که توسط گروهی خبره از سربازان متفقین رهبری شد و زمینه را برای رقم خوردن عملیات سیاه مدرن مهیا کرد، منجر به رقم خوردن اتفاقاتی شده که با وجود تمام کلیشه‌هایش می‌تواند در مدت زمانی معادل ۲ ساعت حسابی شما را سرگرم نماید.

۹. فیلم Bad Boys: Ride Or Die

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

پس از آبروریزی ویل اسمیت در جریان برگزاری جشنواره اسکار، می‌توانستیم حدس بزنیم که او گزینه بعدی هالیوود برای قرار گرفتن در لیست سیاه باشد. با این حال کمپانی سونی پیکچرز به همکاری قدیمی خود وفادار ماند و از ساخت چهارمین فیلم پسران بد پا پس نکشید.

جدیدترین فیلم این فرنچایز اکشن و هیجان انگیز Bad Boys: Ride Or Die نام دارد که مارتین لارنس و ویل اسمیت را در دیوانه‌وارترین سکانس‌های اکشن حرفه کاری‌شان قرار داده و وقایعی را رقم زده که برای بازی‌های دزد و پلیس شخصیت‌های آن‌ها جلوه بی‌سابقه‌ای داشته است. پس از گذشت ۲۰ سال از آغاز مجموعه فیلم‌های پسران بد، Bad Boys: Ride Or Die وارد میدان شده تا در عین برخورداری از کلیشه‌های احمقانه، اکشن نابی را به ارمغان بیاورد که تنها هدفش سرگرم نمودن مخاطبین بوده و در این امر حسابی سنگ تمام گذاشته است.

۸. فیلم Badland Hunters

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

مگر می‌شود بحث بهترین فیلم‌های اکشن سال در میان باشد و سینمای شرق آسیا در این مقاله خودی نشان ندهد؟ آن هم فیلمی با حضور ستاره زد و خوردهای نامظنم به نام ما دونگ-سوک که مبارزاتش هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

فیلم Badland Hunters را می‌توان به مانند یک جواهر نایاب در آثار سینمایی ژانر اکشن امسال به شمار آورد که شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که دنباله‌ای بر فیلم Concrete Utopia سال گذشته محسوب شده است. اثری حول محور تلاش گروهی از اوباش که برای نجات جان روستاییان، به رویارویی با دانشمندی دیوانه پرداخته و سکانس‌های مرگباری را رقم می‌زنند. اثری که در فضایی آخرالزمانی جریان داشته و در عین نمایش زد و خوردهای خونین میان شخصیت‌هایش، المان‌های ترسناکی را به لطف حضور زامبی‌ها به کلیت ماجرا تزریق کرده تا بیش از پیش دیوانه‌وار و غیرقابل پیش بینی جلوه نماید.

۷. فیلم The Beekeeper

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

جیسون استاتهام بازیگر همه فن حریف ژانر اکشن در سینمای مدرن محسوب می‌شود که همیشه روند ثابتی در گیشه باکس آفیس داشته است.

با این حال فیلم The Beekeeper همه معادلات را تغییر داد و حسابی شگفتی ساز ظاهر شد تا یادآور شود که حتی با حضور خلق شدن شخصیت نمادینی همچون جان ویک، جیسون استاتهام ستاره تکرار نشدنی اکشن و هنرهای رزمی به شمار می‌رود. The Beekeeper یادآور کلیشه‌های جذاب و نوستالژی دهه ۱۹۸۰ میلادی می‌باشد که سیلوستر استالونه می‌توانست همه دشمنانش را از بین برده و با روحیه‌ای بد اخلاقانه دست به انجام کارهای درست بزند. اثری تماشایی و جذاب که با وجود برخی کاستی‌ها اما همچنان می‌تواند نظر مثبت مخاطبینش را با سکانس‌های پرزد و خورد جلب نماید.

۶. فیلم Monkey Man

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

دو پتل بازیگر توانمند هندی سینمای هالیوود در طی ۲ دهه اخیر نقش آفرینی‌های متفاوت و ارزشمندی را به معرض نمایش گذاشته و در نخستین تجربه کارگردانی خود نشان داد که در ژانر اکشن نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

بازیگر سابق فیلم میلیونر زاغه‌نشین با کارگردانی و نقش آفرینی فیلم Monkey Man ثابت کرد که به خوبی می‌تواند از عهده سکانس‌های اکشن بر آمده و اگرچه که ساخته‌ او شباهت‌های غیرقابل انکاری با سری فیلم‌های جان ویک دارد اما دلیل نمی‌شود که نکات جذاب آن را نادیده بگیریم. Monkey Man از محتوای پرزد و خورد خود استفاده کرده تا پیام‌های سیاسی و اجتماعی‌اش را به مخاطب انتقال دهد و نشان دهد که ایستادگی در برابر قدرت‌های فاسد و سودجو هرچقدر هم سخت اما با فداکاری می‌توان قدرت جامعه را به رخ دشمنان ملت نشان داد. امید می‌رود که بتوانیم آثار اکشن بیشتری را در طی سال‌های آینده از دو پتل شاهد باشیم.

۵. فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

جرج میلر یکی از کارگردانان افسانه‌ای سینمای هالیوود محسوب می‌شود که با خلق فرنچایز مکس دیوانه تاثیر به سزایی در جایگاه امروز ژانر اکشن داشته است.

حضور او با فیلم جدیدی از این فرنچایز به نام Furiosa: A Mad Max Saga به خودی خود یک رویداد بزرگ برای سینما محسوب می‌شود تا چشم بسته به تماشای ساخته دیوانه‌وار او بپردازیم که برای نخستین‌بار قهرمان جدیدی را در فضایی پسا-آخرالزمانی به معرض نمایش گذاشته است. این که شخصیت فرعی فیلم Mad Max: Fury Road توانسته تا صاحب اثر اختصاصی خود شده و دوران پرفراز و نشیب زندگی‌اش را روایت نماید، آن هم با حضور بازیگر جوانی همچون آنیا تیلور-جوی، نتیجه شدیداً مطلوبی را پی داشته که به هیچ عنوان نباید از تماشای آن غافل شد. عجیب و تاسف‌بار است که برخی از مبتذل‌ترین ساخته‌های تاریخ سینمای هالیوود با فروشی میلیاردی روبرو می‌شوند و شاهکاری همچون ۲ فیلم اخیر ساخته شده از فرنچایز مکس دیوانه برای بازگرداندن بودجه خود در گیشه دست و پا می‌زنند!

۴. فیلم Kingdom Of The Planet Of The Apes

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

۳گانه سیاره میمون‌های مت ریوز به حدی استادانه و حماسی رقم خورد و با فیلم War for the Planet of the Apes به شکلی زیبا پایان یافت که ساخت دنباله جدیدی بر آن امری غیرممکن و بسیار ریسکی به شمار می‌رفت.

با این حال پس از گذشت ۷ سال وس بال سکان هدایت این مجموعه را بر عهده گرفت و فیلم جدیدی به نام Kingdom of the Planet of the Apes را به ارمغان آورد که نه تنها میراث مت ریوز را حفظ کرده، بلکه موفق شده تا روی پاهای خود ایستاده و زمینه را برای ساخت دنباله‌های جدید مهیا نماید. دنباله‌ای که سقوط بشریت را به تصویر کشیده و حول محور میمون جدیدی به نام نوآ جریان دارد که سعی در پیدا کردن میراث انسان‌ها داشته و از خلق و خویی همچون شخصیت نمادین این فرنچایز یعنی سزار بهره برده است. فیلم Kingdom of the Planet of the Apes با موفقیت توانسته تا اکشن متفاوتی را به تصویر کشیده و راه را برای روایت داستان جدید میمون‌های جهش یافته‌ها هموار نماید که آینده را برای طرفدارانش روشن جلوه داده است.

۳. فیلم Road House

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

یکی از بازیگران دست کم گرفته شده ولی تواتمند سینمای هالیوود جیک جیلنهال نام دارد که اساساً هیچ محدودیتی برای ایفای نقش‌های متفاوت نداشته است. بازیگری که امسال با فیلم اکشن نابی به نام Road House به استقبال طرفدارانش آمده است.

اثری بازسازی شده به کارگردانی داگ لیمان حول محور مبارز سابق مسابقات یواف‌سی که به کار در یک رستوران کنار جاده‌ای مشغول بوده و رقم خوردن سلسله اتفاقاتی غیرمنتظره سبب می‌شود تا باری دیگر پایش به مبارزاتی دیوانه‌وار و مرگبار باز شود. Road House با برخورداری از بازیگرانی تراز اول، بودجه بیشتر و فیلم‌نامه‌ای منسجم‌تر موفق شده تا چندین و چند پله از فیلم اصلی بهتر ظاهر شود و به طرز عجیب و تحسین برانگیزی نخستین تجربه بازیگری مبارز مشهور یواف‌سی یعنی کانر مک گرگور حسابی عالی از آب در آمده و انرژی جنون آمیزی به فیلم تزریق کرده که مقاومت در برابر لذت بردن از ساخته داگ لیمان را غیرممکن کرده است.

۲. فیلم The Fall Guy

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

دیوید لیچ به عنوان یکی از خالقین فیلم جان ویک، برخلاف چاد استاهلسکی خود را به این فرنچایز وابسته نکرد و مسیر کارگردانی متفاوتی را در پیش گرفت که منجر به خلق فیلم‌های ارزشمندی نظیر Atomic Blonde، Deadpool 2 و Hobbs & Shaw شده است.

او اساساً نشان داده که توانایی شگفت انگیزی در نمایش جنبه‌های مختلفی از ژانر اکشن داشته که با حس و حال کمدی خاصی ترکیب شده است. رویکرد موفقی که امسال در همکاری با رایان گاسلینگ و امیلی بلانت به فیلم جذاب و سراسر آدرنالین The Fall Guy منتهی شده است که زندگی عجیب و غریب یک بدلکار عاشق پیشه را به تصویر کشیده است. دیوید لیچ با ترجیح دادن جلوه‌های میدانی به تصاویر کامپیوتری توانسته تا سکانس‌های اکشنی را خلق نماید که مو را بر تن بیننده سیخ خواهد کرد. تنها کافیست تا به تماشای پشت صحنه فیلم The Fall Guy نشسته و ببینید که بدلکاران چه خطرات و چالش‌های طاقت فرسایی را متحمل شده تا بتوانند سکانس‌های هیجان انگیز را برای ما دوست داران ژانر اکشن به ارمغان آورده باشند.

۱. فیلم Dune: Part Two

مروری بر بهترین فیلم‌های اکشن ۲۰۲۴ - گیمفا

در نهایت به گل سرسبد سینمای امسال یعنی Dune: Part Two می‌رسیم که شاهکاری را در کارنامه کارگردانی دین ویلنوو به یادگار گذاشته است.

اقتباس از رمان‌های فرانک هربرت چالشی اساسی برای سینمای هالیوود به شمار می‌رفت که دنی ویلنوو آن را قبول کرد و برخلاف نگرانی‌ها موفق گشت تا اثری درخور نام و ارزشمند را برای طرفداران این حماسه به ارمغان بیاورد. فیلم دوم به نام Dune: Part Two جاه‌طلبی‌های خود را گسترش داده و روایتی انتقام محور را به تصویر می‌کشد که به لطف نقش آفرینی جمعی از ستارگان حال حاضر سینما نتیجه مطلوبی در پی داشته و سکانس‌های اکشن کم تعداد ولی هیجان انگیزش می‌تواند مخاطبینش را بر روی صندلی میخکوب نماید. از رویارویی ۲ ارتش و کرم‌های غول پیکر گرفته تا نبرد تن به تن آستین باتلر و تیموتی شالامی، دنباله تلماسه موفق شده تا در فضایی علمی تخیلی، اکشنی ناب با المان‌های حماسی را به معرض نمایش بگذارد که قطعاً تا مدت‌ها در یاد هر بیننده‌ای باقی خواهد ماند.

منبع: اسکرین‌رنت

DARKSIREN Sahand Saeid BADMAN Revan پروفسور بی سواد

نظر شما