شناسهٔ خبر: 67382817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

بهترین سریال‌های درام تاریخ سینما | بخش اول

صاحب‌خبر -

از گذشته تا به امروز بهترین سریال‌های درام تاریخ سینما توانستند تحسین بسیار زیادی از سوی مخاطبان کسب کنند.

بر کسی پوشیده نیست که تعداد زیادی سریال درام عالی تاکنون پخش شده‌اند. مردم اغلب اوقات از عصر طلایی تلویزیون و دنیای سریال صحبت می‌کنند، اگرچه گاهی اوقات اینکه این دوره چه زمانی است، اختلاف نظر وجود دارد. برای برخی از افراد، این دوره مربوط به اوایل دهه ۱۹۹۰ و تا حدود ۱۰ تا ۲۰ سال بعد است. برای برخی دیگر نیز ممکن است دنیای سریال اکنون در دوران طلایی خودش قرار داشته باشد و سرویس‌های آنلاین نیز در دهه ۲۰۱۰ میلادی به رشد آن کمک کردند. با این حال، چیزی که غیر قابل انکار است، این است که چند دهه گذشته پر از برخی از بهترین سریال‌های درام تاریخ بوده است.

در حالی که سریال‌های فوق‌العاده همگی در رده درام قرار نمی‌گیرند اما همگی آن‌ها به‌عنوان آثار درام قابل تعریف هستند و می‌توان آن‌‎ها را در میان بهترین سریال‌های تاریخ قرار داد. کسانی که به دنبال آثار جذاب، احساسی و قابل ارتباط هستند، باید جستجو برای این آثار را در اولویت قرار بدهند چراکه آن‌ها تا حد بسیار زیادی بهترین سریال‌های تاریخ به شمار می‌روند. برخی ممکن است تماماً عالی باشند و کیفیت برخی از آن‌ها از فصلی به فصلی دیگر متفاوت است، با این حال، همه آن‌ها دستاوردهای غیر قابل انکاری هستند و از عالی به بهترین رتبه‌بندی شده‌اند.

۳۰. سریال Friday Night Lights

سریال friday night lights سریال Friday Night Lights
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
  • خالق: پیتر برگ

این سریال با اینکه در میان منتقدان موفق بود، هرگز از نظر رتبه‌بندی در رده‌های بالا قرار نداشت و واقعاً جای خوش‌شانسی دارد که این اثر توانست تا پنج فصل ادامه داشته باشد. این سریال حول محور تیم فوتبال دبیرستانی در تگزاس غربی است اما فقط به ورزش نمی‌پردازد و کاراکترهای بسیار زیادی دارد و زندگی هر کدام از آن‌ها را با فراز و نشیب‌های متفاوتشان به تصویر می‌کشد.

این فیلم بر اساس کتابی ساخته شده که در سال ۲۰۰۴ میلادی و مدتی کوتاه قبل از شروع پخش سریال، به‌عنوان اثری سینمایی اقتباس شد. با قابلیت طولانی سریال و سال‌های طول کشیدن پخش آن، این سریال قادر بوده تا نسبت به یک فیلم معمولی شخصیت‌های بیشتری را کشف کند و در نتیجه احتمالاً جذاب‌تر و از نظر احساسی طنین‌اندازتر شده است.

۲۹. سریال The Leftovers

سریال بازماندگان the leftovers سریال The Leftovers
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷
  • خالق: دیمون لیندلوف و تام پروتا

چند سال پس از اینکه کار دیمون لیندلوف به‌عنوان نویسنده اصلی در سریال درام تحسین شده دیگری به پایان رسید، او سریال «بازماندگان» را خلق کرد که بسیاری از افراد آن را بهترین سریال او تا به امروز می‌دانند. این سریال نگاهی بسیار مستدل به اتفاقی دارد که پس از آن، تقریباً ۲ درصد از جمعیت بشریت بدون هیچ ردی ناپدید می‌شوند.

این تغییری دراماتیک در جهان نیست که همه چیز به حالت پساآخرالزمانی تبدیل شود اما این رویداد باعث ایجاد آشفتگی کافی در زندگی همه افراد می‌شود، به خصوص افرادی که روی زمین به جا مانده‌اند و همین نیز باعث ایجاد درام موجود در این سریال می‌شود. تماشای آن می‌تواند تجربه‌ای عجیب و گاهی آزاردهنده ایجاد کند اما چیز دیگری شبیه به آن وجود ندارد و برای هر کسی که این پیش‌فرض را جذاب می‌داند، مطمئناً تماشای آن ارزشمند است.

۲۸. سریال Battlestar Galactica

سریال battlestar galactica سریال Battlestar Galactica
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹
  • خالق: رونالد دی مور

بله سریال «سفینه جنگی گالاکتیکا» از نظر فنی یک سریال علمی تخیلی به شمار می‌رود اما می‌توان آن را به‌عنوان یک سریال درام نیز در نظر گرفت و برای مراسم امی نیز یک سریال درام در نظر گرفته شده است. این سریال در قالب ۷۶ قسمت در چهار فصل بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میلادی پخش شد و طرفداران زیادی داشت که به تدریج بسیار زیادتر شدند و این سریال را به موفقیت بسیار بزرگی رساندند.

این سریال یک بازسازی از سریالی از دهه ۱۹۷۰ میلادی به همین نام بود و داستانی داشت که در کهکشانی دور اتفاق می‌افتاد و خدمه یک سفینه نظامی را دنبال می‌کند که در جستجوی سیاره زمین هستند و این در حالی است که آن‌ها در معرض خطر کشته شدن توسط نژادی رباتی قرار دارند. این فرض داستانی برای این سریال به طور شگفت‌انگیزی حماسی و واقعاً جذاب است و اگرچه پایان سریال بحث‌برانگیز بود اما همچنان یک سفر بین کهکشانی ارزشمند برای طرفداران علمی تخیلی است.

 ۲۷. سریال Ozark

جولیا گارنر سریال Ozark
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲
  • خالق: بیل دوبوک – مارک ویلیامز

سرویس آنلاین نتفلیکس شرکتی است که در واقع فقط حدود یک دهه است که سریال می‌سازد اما تا همین الان نیز توانسته به طور قابل توجهی در این زمینه قدرتمند شود و سریال‌های پرطرفدار متعددی ساخته است. یکی از تحسین‎‌شده‌ترین سریال‌های این کمپانی نیز سریال «اوزارک» بود که یک سریال جنایی/درام تیره و تار است که در مجموع چهار فصل از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ روی سرویس آنلاین نتفلیکس پخش شد.

به طور کلی، این سریال درباره خانواده‌ای است که تصمیم می‌گیرند تا با پول‌شویی کردن برای یک کارتل مواد مخدر مکزیکی به ثروت برسند اما متوجه می‌شوند که درگیر شدن در چنین کار خطرناکی عواقب شدیدی دارد. این سریالی بسیار پرتنش و پرخاشگر است و همچنین نمایشی عالی از استعداد بازیگرانش همچون جیسون بیتمن است، بازیگری که بیشتر به‌خاطر نقش‌های کمدی خودش شناخته می‌شود.

۲۶. سریال The Crown

سریال the crown سریال The Crown
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳
  • خالق: پیتر مورگان

اگرچه همه افراد طرفدار خانواده سلطنتی نیستند اما به نظر می‌رسد که تعداد زیادی از کاربران سرویس آنلاین نتفلیکس طرفدار تماشای این سریال از لحاظ تاریخی دقیق از درام پشت صحنه سلطنت بریتانیا در طول قرن بیستم هستند. سریال «تاج» سریالی درام است که حول محور ملکه الیزابت دوم است که بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۲۰۲۲ به‌عنوان ملکه بریتانیا فعالیت طولانی داشته است.

کسانی که چندان علاقه‌ای به تماشای زندگی این خانواده ندارند، مطمئناً نیازی نیست که پای این سریال بنشینند اما هر کسی که به سلطنت بریتانیا علاقه‌مند باشد، احتمالاً اجراها و طراحی تولید ارائه شده در اینجا برایش بسیار چشمگیر است. هر فصل از سریال «تاج» در بازه زمانی متفاوتی اتفاق می‌افتد و به این معنی است که بازیگران متعددی در مراحل مختلف شخصیت‌های مختلفی را به تصویر کشیده‌اند که یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های سریال است.

۲۵. سریال The Shield

سریال the shield سریال The Shield
  • سال پخش: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸
  • خالق: شاون رایان

سریال «شیلد» هم‌زمان با سریال پیشگامانه دیگری حول محور کارهای پلیسی و جنایی شروع شد و به پایان رسید و در ادامه لیست نیز از آن سریال خواهیم گفت. همین نیز سبب آغاز نوع جدیدی از درام پلیسی شد که بسیار سخاوتمندانه‌تر، وحشی‌تر و از نظر اخلاقی پیچیده‌تر از آنچه بود که قبلاً ارائه می‌شد. این سریال حول محور کسی است که بیش از اندازه شرور است و نمی‌توان آن را یک ضدقهرمان در نظر گرفت.

شخصیت اصلی سریال پلیس فاسدی به نام ویک مکی است که به طور وحشیانه به همراه تیمش با جرایم مبارزه می‌کند و آن‌ها از لحاظ فنی به بخش خود کمک می‌کنند و در عین حال نیز کارهایی مانند سود بردن از کالاهای غیرقانونی توقیف شده که عمدتاً مواد مخدر هستند را انجام می‌دهند. این سریال در طول هفت فصل خودش شروع قوی‌ای داشت، کمی در وسط افت کرد اما در فصول آخر توانست اوج بگیرد و پایانی عالی را ارائه بدهد.

۲۴. سریال Buffy the Vampire Slayer

سریال بافی قاتل خون‌آشام‌ها buffy the vampire slayer سریال Buffy the Vampire Slayer
  • سال پخش: ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳
  • خالق: جاس ویدون

در حالی که سریال «باقی قاتل خون‌آشام‌ها» از نظر فنی یک سریال درام است اما توانسته به‌عنوان یک سریال عاشقانه و فانتزی پر از اکشن نیز عالی باشد و گاهی اوقات نیز بسیار سرگرم‌کننده و خنده‌دار بود و بیشتر آن نیز به لطف بازیگران اصلی و دوست‌داشتنی‌اش بوده است. این سریال داستان شخصیت بافی را دنبال می‌کند که سرنوشت خودش به‌عنوان مبارزه اهریمن را برآورده می‌کند و در همین حین نیز دوست پیدا می‌کند، عاشق می‌شود و سعی می‌کند تا در دبیرستان و همچنین دنیای بزرگسالی زندگی خودش را پیش ببرد.

سریال «بافی خون‌آشام‌ها» در طول هفت فصلش نزدیک به ۱۵۰ قسمت دارد و طبیعی است که در این میان چندین قسمت چندان خوب نباشند و همین نیز کیفیت ناهموار سریال آن را به سریالی معیوب و ناقص تبدیل می‌کند. با این حال، در مجموع این سریالی عالی بود و زمانی که سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» در بهترین حالت خودش قرار داشت، تعداد اندکی از سریال‌ها می‌توانستند از نظر کیفیت با آن برابری کنند.

۲۳. سریال Lost

بزرگترین معماهای سریال lost و پاسخ آن‌ها سریال Lost
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰
  • خالق: جفری لایبر – جی جی آبرامز – دیمون لیندلوف

سریال «لاست» بیش از یک دهه از زمان پایانش و دو دهه از زمان شروعش، همچنان سریالی بحث‌برانگیز باقی مانده که اختلاف نظر درباره آن زیاد است. سریال داستان گروهی از بازماندگان سقوط هواپیما را روایت می‌کند که سعی دارند تا در جزیره‌ای اسرارآمیز زنده بمانند و در فصل ابتدایی همه چیز خارق‌العاده و غیر عادی به نظر می‌رسید.

هر چه سریال جلوتر می‌رفت، رازها بیشتر می‌شدند و سریال «لاست» به اثری تبدیل شد که همه چیز آن فراتر از بقا بود و جزیره داستان پس‌زمینه پیچیده‌ای به خودش گرفت و فصل‌های بعدی نیز شامل سفر در زمان و جدول زمانی یا ابعاد متفاوت بود. تجربه تماشای سریال واقعاً مهیج بود اما اگر اجازه بدهید که سریال کار خودش را پیش ببرد و نیازی نداشته باشید که به همه سؤالات و معماهای ایجاد شده برای شما پاسخ بدهد، پس سریال «لاست» سریالی فوق‌العاده، سرگرم‌کننده و بدون شک، منحصربه‌فرد است.

۲۲. سریال True Detective

بهترین سریال‌های درام تاریخ سینما | بخش اول - گیمفا سریال True Detective
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا الان
  • خالق: نیکو پیزولاتو – ایسا لوپز

زمانی که اولین فصل از سریال «کارآگاه حقیقی» در سال ۲۰۱۴ میلادی پخش شد، به شکلی غیرمنتظره به اثری بسیار موفق تبدیل شد و سریالی بود که همه افراد درباره آن صحبت می‌کردند. متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون نقش دو کارآگاه را بازی می‌کردند که یک پرونده مرموز قتل را سال‌ها پس از وقوعش بازگشایی می‌کنند و در طول مسیر نیز افشاگری‌های دلهره‌آور و نگران‌کننده‌ای صورت می‌گیرد.

بازیگری، نویسندگی و داستان‌سرایی کلی بی‌نظیر به نظر می‌رسد و این سریال به زودی به یک سریال آنتولوژی تبدیل شد که هر فصل از آن داستان شخصیت‌ها و پرونده‌های متفاوتی را دنبال می‌کند. با اینکه فصل‌های بعدی در حد فصل اول نبودند اما این سریال توانسته همچنان اثری جذاب و جالب توجه باقی بماند و فصل چهارم سریال نیز با بازی جودی فاستر است که توانسته از کیفیت بالا و استفاده هوشمندانه از عناصر ماورا طبیعی برخوردار باشد.

۲۱. سریال Fargo

سریال fargo سریال Fargo
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا الان
  • خالق: نوآ هاولی

سریال «فارگو» در همان سالی شروع شد که سریال «کارآگاه حقیقی» پخش شد و به طور مشابه نیز به سریال آنتولوژی تحسین‌شده‌ای تبدیل شد. این سریال بر اساس فیلمی جنایی به همین نام محصول سال ۱۹۹۶ میلادی به کارگردان برادران کوئن است و هدفش این است که لحن و احساس آن فیلم را در هر فصل با داستان‌های مختلف به نمایش در بیاورد.

همانند سریال «کارآگاه حقیقی» به نظر می‌رسد که برخی از فصل‌ها نسبت به سایر فصل‌ها طرفداران بیشتری دارند، اگرچه بیشتر افراد موافق هستند که فصل اول و دوم واقعاً عالی بودند و این سریال با حس شوخی طبیعی تلخ، داستان‌های غیر قابل پیش‌بینی و تمایل به تجربه بیشتر و بیشتر بدون شک یکی از بهترین سریال‌های آنتولوژی تاریخ است.

۲۰. سریال Hannibal

بهترین سریال‌های درام تاریخ سینما | بخش اول - گیمفا سریال Hannibal
  • سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵
  • خالق: برایان فولر

واقعاً شرم‌آور است که سریال «هانیبال» تنها سه فصل دوام آورد و هرگز طبق برنامه‌ریزی خودش تمام نشد اما آنچه که بینندگان شاهد آن بودند، در کل عالی بوده است. این سریال برداشت جالبی از شخصیت هانیبال لکتر را ارائه می‌دهد و داستان رابطه او با یک جرم‌شناس اف‌بی‌آی بسیار مشکل‎‌دار به نام ویل گراهام را به تصویر می‌کشد.

سریال «هانیبال» رویکردی بسیار آرام دارد و برخی از بینندگان ممکن است در طول فصل اول عالی اما گاهی اوقات غیر قابل تحمل تعجب کنند که این همه هیاهو پیرامون این سریال درباره چیست. با این حال، همه چیز به طور رضایت‌بخشی شکل می‌گیرند و فصل اول با قدرت به پایان می‌رسد و بیشتر فصل دوم نیز تجربه تماشای عالی‌ای را رقم می‌زند. اینکه آیا فصل چهارم نیز ساخته خواهد شد یا خیر، هنوز مشخص نیست اما در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

۱۹. سریال Stranger Things

سریال stranger things سریال Stranger Things
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا الان
  • خالق: برادران دافر

فصل اول سریال «چیزهای عجیب» که در سال ۲۰۱۶ میلادی پخش شد، در همان زمان به یک پدیده فرهنگی بزرگ تبدیل شد و داستانی نوستالژی، سرگرم‌کننده و احساسی را روایت می‌کرد که در دهه هشتاد میلادی جریان دارد و داستان افراد مختلفی را در شهری کوچک دنبال می‌کند که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند پسری را پیدا کنند که به صورت مرموزی ناپدید شده است.

به طور طبیعی نیز فصل دوم و سوم دامنه داستان را گسترش دادند و باعث شدند تا سریال بسیار سرگرم‌کننده‌تر شود اما گاهی اوقات خسته و تصنعی احساس می‌شد. فصل چهارم سریال با موفقیت توانست خطرات را بالا ببرد و فصلی واقعاً شدید، ترسناک و در کل بسیار تأثیرگذار بود که همه چیز را به مسیر درست آورد و زمینه را برای فصل پنجم و پایانی فراهم کرد.

۱۸. سریال Justified

سریال موجه شهر باستانی justified city primeval سریال Justified
  • سال پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
  • خالق: گراهام یوست

اقتباس‎ها از آثار المور لئونارد در دنیای سینما رایج‌تر از دنیای سریال هستند اما سریال Justified نشان می‌دهد که سبک او در قالب یک سریال نیز خوب کار می‌کند. این سریال برای شش فصل از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی پخش شد و داستان یک مارشال آمریکایی را دنبال می‌کند که به شهرستان هارلان، جایی که در آن بزرگ شده، باز می‌گردد و سبک خاص و منحصربه‌فرد خودش از عدالت را به اجرا در می‌آورد.

جریانی بی‌پایان از سریال‌های جنایی و مهیج وجود دارد اما این سریال توانسته به‌خاطر شخصیت‌های عالی و دیالوگ‌های بسیار خوب خودش در این میان برجسته و متمایز باشد. هر فصل به طور کلی خط داستانی متفاوتی را دنبال می‌کند و در عین حال نیز بازیگران اصلی و شخصیت‌های دیگر نیز باعث شدند تا دنیای سریال باورپذیرتر و جذاب باشد.

۱۷. سریال The X-Files

سریال the x files سریال The X-Files
  • سال پخش: ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۸
  • خالق: کریس کارتر

تعداد اندکی از سریال‌ها از دهه نود میلادی به اندازه سریال «پرونده‌های مجهول» نمادین و برجسته هستند، سریالی که به لطف دو فصل آخر آن که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ و مدت‌ها پس از پایان پخش اصلی سریال پخش شدند، توانست در میان فرهنگ عامه ماندگار شود. همچنین دو فیلم سینمایی اکران شده در سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ نیز جایگاه این سریال را تقویت کردند.

این سریال عمدتاً حول محور دو مأمور اف‌بی‌آی است که یکی از آن‌ها به نیروهای فراطبیعی و بیگانه باور دارد و دیگری شکاک است و موارد مختلف ماورا طبیعی را بررسی کرده و توطئه‌های شگفت‌انگیزی را کشف می‌کنند. این سریال به خوبی توانسته رویکرد قسمتی هفته به هفته را با داستان کلی ترکیب کند و نمایشی نمادین و اعتیادآور را به ارمغان بیاورد که شاید در دهه ۹۰ میلادی در اوج خودش قرار داشت اما همچنان نیز جذاب به نظر می‌رسد.

۱۶. سریال ER

سریال er سریال ER
  • سال پخش: ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹
  • خالق: مایکل کریکتون

سریال ER در قالب ۱۵ فصل و بیش از ۳۰۰ قسمت پخش شده و سریال بسیار بزرگی است و به‌عنوان یکی از بهترین درام‌های پزشکی تاریخ شناخته می‌شود. این مجموعه دارای گروه بزرگی از شخصیت‌ها است که در طول سریال آمدند و رفتند و همه آن‌ها نیز به هنگام کار در بیمارستان عمومی شهرستان شیکاگو در زندگی کاری و عاشقانه خودشان مشکلاتی داشتند.

شاید امروزه این سریال به‌خاطر اثری شناخته می‌شود که بازیگران معروف امروز دنیای سینما قبل از شهرت در آن بازی کردند. برجسته‌ترین آن‌ها نیز جورج کلونی است که یکی از بازیگران اصلی پنج فصل ابتدایی سریال بوده است. با اینکه این سریال بسیار طولانی بوده اما سریالی مهم در تاریخ است و اثری قابل توجه در فرهنگ عامه گذاشته است.

منبع: collider

Sherlock Daniel Wayne DARKSIREN اولد گیمر Claire.Redfield هومن

نظر شما