شناسهٔ خبر: 67379888 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ارائه طرحی توسط مشاوران ترامپ برای پایان جنگ اوکراین

دو مشاور ارشد دونالد ترامپ طرحی را برای پایان جنگ بین روسیه و اوکراین ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دو مشاور ارشد دونالد ترامپ طرحی را برای پایان جنگ بین روسیه و اوکراین ارائه کردند که در آن ارسال کمک های نظامی به کی یف به حالت تعلیق در می آید تا زمانی که این کشور وارد مذاکرات صلح با مسکو شود.        

براساس این گزارش، در این طرح که به ترامپ با در نظرگرفتن پیروزی وی در انتخابات 5 نوامبر ارائه شده، آمده است که اوکراین تنها زمانی کمک های تسلیحاتی بیشتر از آمریکا دریافت می کند که وارد مذاکرات صلح با روسیه شود.

ژنرال بازنشسته کیت کلاگ یکی از مشاوران امنیت ملی ترامپ در مصاحبه‌ای با رویترز اظهار کرد همزمان واشنگتن، به مسکو هشدار می دهد که هرگونه خودداری از نشستن پای میز مذاکره با کی یف، منجر به افزایش حمایت های آمریکا از اوکراین خواهد شد.       

در طرحی که توسط ژنرال کلاگ و ژنرال فرد فلیتز به ترامپ ارائه شده، آتش بسی براساس خطوط جنگ غالب در طول مذاکرات صلح، وجود خواهد داشت.

هر دو ژنرال، رئیس کارکنان شورای امنیت ملی ترامپ در دوران ریاست جمهوری او طی سال های 2017 تا 2021 بوده اند.    

ژنرال فلیتز اظهار کرد آنها استراتژی صلح خود را به ترامپ ارائه کردند و نامزد جمهوری خواهان پاسخ مطلوبی به آن داده است. من ادعا نمی کنم که او با تک تک کلمات این طرح موافقت یا مخالفت کرده است، اما ما از بازخوردی که دریافت کردیم خرسندیم.

براساس این گزارش، این استراتژی ترسیم شده توسط کلاگ و فلیتز، مفصل ترین و دقیق ترین طرحی است که توسط همکاران ترامپ ارائه شده است. ترامپ بارها مدعی شده که در صورت راه یابی دوباره به کاخ سفید، به سرعت موضوع جنگ اوکراین را حل و فصل می کند گرچه تاکنون راهکاری برای این ادعای خود ارائه نداده بود.

این پیشنهاد تغییر بزرگی در موضع آمریکا در قبال جنگ اوکراین خواهد بود و با مخالفت متحدان اروپایی و برخی هم حزبی های ترامپ مواجه خواهد شد.

در همین حال، کاخ کرملین اعلام کرد هر گونه طرح صلح پیشنهادی از سوی دولت احتمالی ترامپ، باید منعکس کننده واقعیت در این زمینه باشد اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، همچنان برای مذاکره آماده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در گفتگو با رویترز اظهار کرد ارزش هر طرحی در تفاوت های جزیی آن و درنظرگرفتن واقعیت امور در این زمینه است.

وی افزود: رئیس جمهور پوتین، بارها اذعان داشته که روسیه با درنظرگرفتن واقعیت امور در این زمینه، آماده مذاکره بوده و خواهد بود.

همچنین میخایلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین اظهار کرد توقف خصومت ها در خطوط مقدم پیشرو، امری غیرعادی است و باعث شده روسیه با تهاجم به اوکراین، قوانین بین المللی را نقض کند.

وی خاطرنشان کرد اوکراین درک کاملا روشنی دارد و این موضوع به طور دقیق در طرح صلح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، بیان شده است. در این طرح به وضوح گفته شد که صلح تنها می تواند منصفانه و تنها براساس قوانین بین المللی باشد.

این در حالی است که پیشتر شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود دولت بایدن، اوکراین را مجبور به مذاکره با روسیه نخواهد کرد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ابراز کرد رئیس جمهور بایدن بر این باور است که هر تصمیمی درباره مذاکرات به دولت اوکراین مربوط است.

ژنرال کلاگ تاکید کرد بسیار مهم است که در صورت راه یابی دوباره ترامپ به کاخ سفید، روسیه و اوکراین به سرعت بر سر میز مذاکره بیایند. ما به اوکراینی ها گفتیم که شما باید به میز مذاکره بیایید و اگر نیایید، حمایت های واشنگتن قطع خواهد شد. به پوتین نیز گفتیم که باید به میز مذاکره بیاید و اگر این کار را انجام ندهد، ما هر آنچه را که اوکراینی ها برای کشتن شما در میدان نبرد به آن احتیاج دارند، می دهیم.

استیون چانگ سخنگوی کمپین ترامپ گفت: رئیس جمهور ترامپ بارها اذعان داشته که اولویت اصلی در دوره دوم ریاست جمهوری وی، مذاکره سریع برای پایان جنگ بین روسیه و اوکراین است.

این در حالی است که در این طرح، برخی جمهوری خواهان برای پرداخت کمک های بیشتر به اوکراین، محتاط هستند. ایالات متحده از زمان آغاز تهاجم روسیه به مسکو، بیش از 70 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

بایدن نیز همواره خواستار موافقت کنگره و سنا برای ارسال کمک های بیشتر به اوکراین بوده و دولتش از تقویت نهایی ناتو حمایت کرده است. اوایل ماه جاری نیز بایدن و زلنسکی یک توافق امنیتی دو جانبه 10 ساله را امضا کردند.

انتهای پیام/

نظر شما