شناسهٔ خبر: 67379399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مناظره‌ها؛ برشی از قصه‌ها و غصه‌های تاریخ

«قصه پرغصه تحریم‌ها حکایتی عبرت‌آمیز، عجیب و باورنکردنی در مناظره‌ها داشت. اساسا دولت روحانی با شعار رفع تحریم‌ها مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت و رای مردم را از آن خود کرد، تشنج‌زدایی در اولویت سیاست‌هایش بود و بهترین و کارشناس‌ترین دیپلمات‌ها را برای امتیاز گرفتن از ۶ قدرت جهانی برگزید.»

صاحب‌خبر -

جعفر گلابی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: با دیدن مناظره‌های انتخاباتی که در مرئا و منظر میلیون‌ها نفر از جمله انبوه نخبگان کشور برگزار شد، می‌توان تاریخ خصوصا تاریخ کشورمان را به صورت خلاصه درک کرد. ما وقتی تاریخ می‌خوانیم از بسیاری وقایع خصوصا ستم‌هایی که به ملتی بزرگ شده و زمینه‌های آن تعجب می‌کنیم و با خود می‌گوییم چگونه چنین حوادثی قابل وقوعند و گاهی می‌پرسیم که چگونه می‌شود که مثلا اسکندر با لشکری اندک بتواند امپراتوری عظیم ایران را براندازد؟ چگونه اعراب که بعضا سازوبرگ جنگی اولیه نداشتند ساسانیان را فرو بکوبند؟

چگونه محمود افغان سلسله قدرتمند صفویه را نابود کرد و مشتی فرومایه کشور ثروتمند ما را لگدمال خود کردند؟ چرا حسنک وزیر با آن همه دانش و کاردانی را با خواری به دار کشیدند؟ چگونه قائم‌مقام فرهانی ادیب و شاعر توانمند را کشتند و مردم تماشاگری بیش نبودند؟ امیرکبیر که نظم را در کشور فراهم آورد و می‌رفت تا شوکت ایران را زنده کند و به قدرت مدرن روز مبدل سازد، قدر ندانستند و بی‌رحمانه کشتند، چرا کسی سوال نکرد؟

چگونه چنین نخبه‌کشی آغاز شد و در ابعاد گوناگون ادامه یافت؟ اگر بخواهیم نامردمی‌ها حتی در تاریخ معاصر را برشماریم به اعجابی تکان‌دهنده فرو خواهیم رفت و مثنوی صدمن کاغذ خواهد شد. اما در مناظره‌های این چند روزه گویی از یک تاریخ رازگشایی شد و ترفندهای فراوان تاریخی باورپذیر شدند. دیدیم چگونه و مکرر و با صراحت گناه آهنگر بلخی را به گردن مسگر شوشتری انداختند!

دیدیم چگونه می‌شود به سهولت آب خوردن منافع ملی را در پای منافع فردی و گروهی ذبح کرد و فریاد برآورد که ما معجزه‌آفرینان منافع مردمیم!

آقای پزشکیان از هنگامی که پا به عرصه سیاست گذاشت نگاه عدالت‌محور و مردم گرایش مطابق با مواضع جناح اصلاح‌طلب بود و هیچ‌گاه از این مشی صادقانه خود عدول نکرد، وی وزیر دولت آقای خاتمی بود و هم او پزشکیان را یکی از کارآمدترین وزرای خود معرفی کرد، اما ناجوانمردانه او را در کنار سیئات جناح مقابل نشاندند!

یک مقام قضایی حکم فیلتر تلگرام را صادر کرد ولی آن را به گردن پزشکیان نماینده گذاشتند، اکتفا نکردند، وزیری در دولتی دیگر که از قضا شدیدا مخالف فیلترینگ بود را فیلترساز لقب دادند! خودشان و جناح‌شان تا توانستند از ورود واکسن کرونا جلوگیری کردند و به محض رفع موانع و ورود واکسن‌ها آن را به نام خود ثبت کردند! کرونا وقتی در ایران فروکش کرد که در تمام دنیا هم روند نزولی پیدا کرده بود، رندانه همین روند طبیعی را از افتخارات خود دانستند!

قصه پرغصه تحریم‌ها حکایتی عبرت‌آمیز، عجیب و باورنکردنی در مناظره‌ها داشت. اساسا دولت روحانی با شعار رفع تحریم‌ها مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت و رای مردم را از آن خود کرد، تشنج‌زدایی در اولویت سیاست‌هایش بود و بهترین و کارشناس‌ترین دیپلمات‌ها را برای امتیاز گرفتن از ۶قدرت جهانی برگزید…در این مناظره همین دولت متهم به افزودن تحریم‌ها شد و جالب اینکه آقای پزشکیان را شریک جرمش قلمداد کردند!

خودشان و جناح‌شان برجام را جنازه متعفن نام نهادند و پذیرفتنش را ذلت و مسکنت دانستند، حالا مدعی شده‌اند که چرا تحریم‌ها را رفع نکردید؟ خودشان و جناح‌شان با رفتارها و عملکرد غلط و شعاری و چالش‌ساز و تشنج‌آفرین قطعنامه‌های خطرناک از شورای امنیت سازمان ملل تحویل گرفتند ولی بدون لکنت زبان و با صراحت جناح اصلاح‌طلب را که مسوولیتی نداشت متهم به تضعیف کشورکردند!

و در این میان آقای پزشکیان که در مجلس بر همه خسارت‌های تاریخی مذکور فریاد برمی‌آورد مورد حمله قرارمی‌دهند! تورم یک رقمی بعد از توافق هسته‌ای و رشد اقتصادی را مورد اعتنا قرار ندادند ولی تورم ۴۰ درصدی ۳ سال گذشته و دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه ۴۰ میلیون تومانی را پوشاندند تا با نعل وارونه شدت فلاکت کنونی را به گذشته‌های دورتر نسبت دهند! چنان از مقام زنان و احترام‌شان سخن گفتند که گویی نیروهای ماورایی در خیابان‌ها دختران و زنان و جوانان را کتک می‌زدند و هیچ کدام‌شان پشتیبان این روند نبوده است!

دراین فقره چنان پیش رفتند که بیننده انتظار پیدا کرد که بگویند آقای پزشکیان هزار ون خریداری کرد و در خیابان‌های سراسر کشور به جان دختران و زنان مردم افتاد! این حجم از وارونه‌نمایی واقعا قدرت و اعجازی می‌خواهد که جز از شیفتگان قدرت برنمی‌آید.

آقای پزشکیان با فتوت و مردانگی در مقابل چهار مهاجم طلبکار برای مشتی رای اصلا نگفت که اگر با دولت روحانی به هر دلیل کینه دارید نسبتش با من چیست؟ اگر یک نفراز وزیران دولت اسبق درستاد من آمده است باید او را گزینش‌وار برانم و مسوولیت همه اعمال رییس او که اصلا در جناح من نیست را بپذیرم؟!

عیب آقای پزشکیان این است که در مواجهه با طلبکاران سیاست باز به باطن پاک خود می‌نگرد و جواب‌های انبوه و درست و درشت نمی‌دهد تا اخلاق را پاس داشته باشد. در چنین فضای غبارآلودی که ساخته، مرزهای دروغ را جابه‌جا کرده‌اند، علنا چشم در چشم میلیون‌ها نفر بدون کوچک‌ترین لرزشی در سخن فریاد برمی‌کشند که خسن و خسین هر سه دختران معاویه‌اند! این همه نامردمی را فقط آب زلال مشارکت عظیم مردمی در انتخابات می‌تواند بشوید و کشور را در مسیر پیشرفت و رفاه و آرامش و آزادی قرار بدهد.

نظر شما