شناسهٔ خبر: 67376121 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تب دنگی: کابوس گرمای تابستان

تحریریه جهان صنعت نیوز

افزایش دما و تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های گرمسیری را به مناطق جدید کشانده و تب دنگی، در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی در ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی جهان صنعت نیوز؛ در سال‌های اخیر، موارد ابتلا به تب دنگی در ایران افزایش یافته است و به طور مشخص استان‌های جنوبی و جنوب شرقی، در معرض خطر بیشتری برای شیوع این بیماری هستند. بر اساس آخرین آمارهای موجود ۹۳ نفر به تب دنگی مبتلا شده‌اند که ۳ نفر از آنها فوت کرده‌اند. استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر هستند.

در این گزارش، به بررسی ابعاد مختلف تب دنگی، از جمله علائم، راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان می‌پردازیم.

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌های آلوده به نام “آئدس” منتقل می‌شود. این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع است و علائمی شبیه به آنفولانزا، از جمله تب بالا، سردرد، درد عضلانی و مفصلی، تهوع و استفراغ دارد.

تنها راه انتقال تب دنگی، نیش پشه آئدس است. این پشه‌ها در طول روز نیش می‌زنند و در آب‌های راکد، مانند ظروف و اشیاء رها شده، تکثیر می‌شوند.

در موارد شدید، تب دنگی می‌تواند منجر به خونریزی شدید، نارسایی ارگان و حتی مرگ شود.

سیستم ایمنی ضعیف‌تر کودکان، آنها را در معرض خطر ابتلا به تب دنگی شدید قرار می‌دهد. همچنین تب دنگی در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، در معرض خطر عوارض جدی تب دنگی هستند.

باید توجه داشت که درمان اختصاصی برای تب دنگی وجود ندارد و مراحل درمان شامل استراحت، مصرف مایعات و داروهای مسکن و ضد تب است. در موارد شدید، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد.

هر چند محققان در تلاش برای تولید واکسن تب دنگی هستند اما هنوز این واکسن به مرحله تولید انبوه و استفاده عمومی نرسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما