شناسهٔ خبر: 67374784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدعلی وکیلی

ائتلاف نامزدهای اصولگرا هم مانع دومرحله‌ای شدن انتخابات نیست

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر انتخابات به مرحله دوم برود، قطعا یک پای آن مرحله آقای پزشکیان خواهد بود و اگر امروز انتخابات باشد نفر بعدی آقای جلیلی است که در این حالت پزشکیان پیروز می شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و کاندیداها کمتر از 24 ساعت برای تبلیغات زمان دارند. در این میان جریانات اصولگرای انقلابی تلاش می کنند تا تعداد کاندیداهای شان را در میدان رقابت به یک نفر برسانند.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره معادلات صحنه انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر شیب موج اقبال به پزشکیان همچون چند روز گذشته حفظ شود و صعودی بماند تغییر در تعداد نامزدهای اصولگرا تأثیری در نتیجه انتخابات نخواهد گذاشت اما اگر این اتفاق نیفتد بستگی دارد که چه کاندیداهایی کنار بروند.

وی افزود: اگر آقای جلیلی به نفع آقای قالیباف کنار برود سبد رأی قالیباف قوی تر می شود اما این به معنای آن نیست که او برنده انتخابات خواهد بود بلکه فقط احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات را بالا می برد. اگر آقای قالیباف به نفع آقای جلیلی کنار برود بهترین سناریو برای آقای پزشکیان اتفاق می افتد چون سهم پزشکیان از سبد رأی قالیباف بیش از جلیلی خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال تکرار انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 اظهار کرد: اگر شیب اقبال به آقای پزشکیان ادامه پیدا کند شاهد تکرار یک انتخابات شبه 92 خواهیم بود اما اگر به هر دلیلی شیب این اقبال کُند شود احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات زیاد است.

وی افزود: اگر انتخابات به مرحله دوم برود، قطعا یک پای آن مرحله آقای پزشکیان خواهد بود و اگر امروز انتخابات باشد نفر بعدی آقای جلیلی است که در این حالت پزشکیان پیروز می شود چون او امکان کسب رأی از آرای خاکستری را دارد. به عبارت دیگر در مرحله دوم آقای جلیلی شانس زیادی بربای جذب رأی بیشتر ندارد.

وکیلی درباره موفقیت رایزنی ها برای انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع یک نامزد گفت: معلوم نمی کند چون در اردوگاه اصولگرایی تبعیت نامزدها برای مصالح زیاد است.

نظر شما