شناسهٔ خبر: 67374037 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تخصیص‌ ۱۲۰ درصدی اعتبار آب و خاک به چهارمحال و بختیاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته همه تخصیص اعتبارمان ۶۰ درصد بود اما تخصیص‌ به استان چهارمحال و بختیاری امسال ۱۲۰ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، غلامعلی حیدری در دیدار با معاون وزیر آب و خاک جهاد کشاورزی و رییس امور عشایر،  اظهار داشت: رئیس جمهور به توسعه دامداری به ویژه در بخش عشایری که ناظر به امور عشایر بوده و کشاورزی که مربوط به جهاد کشاورزی است تاکید زیادی داشتند  زیرا استان چهارمحال و بختیار صنعتی نیست، بنابراین با تمرکزی که بر این موضوع شد شوراهای عشایری استانی و شهرستانی تشکیل شد و تسهیلات، اعتبارات و امکاناتی همچون پنل تولید برق و تانکرهای آبرسانی عشایر داده شد. 

وی افزود: با توجه به اهمیت عشایر به عنوان مولدترین قشر جامعه تسهیلات توسعه اشتغال و خرید نهاده‌های دامی انجام شد، احداث پل‌ها و ایل‌راه‌ها، احداث آبشخور برای دام‌های عشایر، اختصاص ماشین‌آلات کشاورزی، سازماندهی خدمات، اختصاص آرد به عشایر و رسیدگی به بهداشت انسان و دام از مطالبات مهم عشایر و کشاورزان است. 

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان داشت: جذب تخصیص آب از حوزه کارون برای استان در بخش کشاورزی انجام شد که باید این تخصیص کامل شود همچنین پروژه‌های انتقال آب و کشاورزی نیاز به اعتبار دارند تا بتوان در تولید جهش جدی ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: انجام 6 هکتار سامانه آبیاری نوین در بخش کشاورزی از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم بود و برای ادامه این طرح نیاز به اعتبار وجود دارد، در زمینه ترمیم قنوات به علت شیب تند 85 درصدی اراضی، توپوگرافی استان و تبدیل سریع بارش به سیل و باریدن برف تعداد زیادی از قنوات تخریب شداه‌ند که مقاوم‌سازی آن‌ها به صورت اصولی یکی از مطالبات مردمی است. 

حیدری توضیح داد: برای 128 پروژه استان 3 هزار و 700 میلیارر تومان اعتبار برآورد می‌شود و 200 روستای سردشت شهرستان لردگان با تانکر آبرسانی می‌شوند که ضروری است تا پایان دولت تنش آبی آن‌ها برطرف شود. 

وی با اشاره به اینکه در دو سفر رئیس جمهور اعتباراتی از وزارت جهادکشاورزی و سازمان برنامه‌ و بودجه به طرح‌های استان اختصاص پیدا کرد که بخشی که مربوط به اعتبارات جهاد کشاورزی بود بسیار اندک تحقق پیدا کرده و ضروری است به طور کامل اختصاص داده شود. 

استاندار چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: عشایر دارای فرهنگ غنی هستند و نیاز است برای عدم نفوذ خطر نفاقی که با تاریخ‌سازی جعلی انجام می‌دهند، بنیاد عشایر شکل بگیرد تا فرهنگ و دانش بومی عشایر بختیاری برای جوانان و نسل‌های آینده ماندگار شود.

تخصیص 120 درصدی اعتبار آب و خاک به چهارمحال و بختیاری

صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته همه تخصیص اعتبارمان 60 درصد بود اما تخصیص‌ به استان چهارمحال و بختیاری امسال 120 درصد بوده و ردیف بودجه‌ای مربوط به قنوات را به صورت 100 درصد نقد ارائه دادیم. 

وی با اشاره به اینکه در بخش آبیاری نوین اقدامات خوبی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است، افزود: متوسط آبیاری تحت فشار در کشور 35 درصد است اما در شهرستان بروجن 60 درصد است، در زمینه آب کشاورزی به استان خوزستان حدود 3.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی اعتبار اختصاص پیدا کرد و 8 میلیارد دلار نیز به آب‌های مرزی اختصاص پیدا کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: زاگرس مرکزی نیز یه مرز متصل می‌شود و ضروری است طرحی برای آن تعریف شود و در مطالعات مورد بررسی قرار گیرد تا اعتبارات لازم به آن اختصاص یابد و مسائل مربوط به آب و کشاورزی آن برطرف شود.

انتهای پیام/7540/.

نظر شما