شناسهٔ خبر: 67369449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چطور از چت‌بات‌های هوش مصنوعی پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت کنیم؟ چطور از چت‌بات‌های هوش مصنوعی پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت کنیم؟

همان‌طور‌که می‌دانید، چت‌بات‌های هوش مصنوعی متعددی دردسترس ما قرار دارند که با وجود همه‌ی قوت‌ها و ضعفشان، برای این ساخته‌ شده‌اند تا ما را در کار پژوهش، یادگیری، تولید محتوا، کدنویسی و حتی مشاوره و برنامه‌ریزی یاری دهند و سرعت و کیفیت کار انسان را افزایش دهند. به‌منظور برقراری ارتباط با

صاحب‌خبر -

همان‌طور‌که می‌دانید، چت‌بات‌های هوش مصنوعی متعددی دردسترس ما قرار دارند که با وجود همه‌ی قوت‌ها و ضعفشان، برای این ساخته‌ شده‌اند تا ما را در کار پژوهش، یادگیری، تولید محتوا، کدنویسی و حتی مشاوره و برنامه‌ریزی یاری دهند و سرعت و کیفیت کار انسان را افزایش دهند.

به‌منظور برقراری ارتباط با چت‌بات‌ها، باید درخواست خود را به‌صورت متنی (پرامپت) برای آن‌ها شرح بدهیم. ممکن است نوشتن پرامپت در نگاه اول ساده به‌نظر برسد؛ اما تجربه ثابت کرده است که پاسخ مطلوب چت‌بات هوش مصنوعی ارتباط مستقیمی با دقت و کیفیت پرامپت‌ نویسی دارد.

نوشتن متن درخواست اهمیت زیادی دارد و اگر به برخی نکات توجه نکنید، احتمالاً نتیجه‌ی مناسبی از گفت‌وگو با چت‌بات دریافت نخواهید کرد. این موضوع حتی ممکن است باعث شود که به توانایی هوش مصنوعی بدبین شوید.

با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی، مهارت تازه‌ای به نام مهندسی پرامپت (Prompt Engineering) به‌وجود آمده که تخصص آن در نوشتن بهترین درخواست است. پرامپت‌نویس باید با رعایت نکات مهم بتواند جزئیات مدنظر را به‌گونه‌ای برای چت‌بات توضیح دهد که بهترین پاسخ از آن به‌دست بیاید و این کار به بهره‌گیری از یک‌سری ترفندها در نوشتن پرامپت نیاز دارد.

شما هم می‌توانید با تسلط بر نکات و ترفندها، مهارت پرامپت‌نویسی خود را افزایش دهید و از کارکردن با چت‌بات‌ها لذت ببرید. به‌همین‌دلیل، در این مقاله قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که می‌تواند پرامپت‌نویسی را بهبود دهد و چت‌بات‌های هوش مصنوعی را متوجه منظور نهایی کاربر کند.

تاحدممکن به جزئیات بپردازید

رایج‌ترین اشتباه در تعامل با چت‌بات‌های AI موقعی است که متن درخواست را در قالب جمله‌ای مبهم و کلی خلاصه می‌کنیم. اگر می‌خواهید هوش مصنوعی نتایج دقیق‌تری ارائه دهد، باید دقیقاً بگویید که دنبال چه چیزی هستید.

به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهیم برنامه‌ی تمرین ورزشی جدیدی برای باشگاه ایجاد کنیم. اگر فقط بنویسیم: «لطفاً برنامه‌ی ورزشی باشگاه برای سه روز در هفته ایجاد کن»، نتایجی بسیار کلی و عمومی دریافت خواهیم کرد. بهتر است به‌جای آن، درخواست بدین‌صورت باشد:

برنامه‌ی تمرین و رژیم غذایی برای سه جلسه باشگاه در هفته ایجاد کن. می‌خواهم تمرینات وزنه‌برداری را با بدن‌سازی سنگین در بین آن ترکیب کنم. حدود ۱۰ سال است که به‌صورت منظم ورزش می‌کنم. ۲۸ ساله هستم، قدم ۱۸۲ سانتی‌متر و وزنم ۹۰ کیلوگرم است. حساسیت و بیماری خاصی ندارم.

97_11zon

همان‌طور‌که می‌بینید، برنامه‌ی تمرینی سفارشی‌تری دریافت کردیم. هرچه فهم دقیق‌تری از موضوع برای هوش مصنوعی فراهم کنید، پاسخ هوشمندانه‌تری خواهید گرفت.

بهتر است دست خودتان را برای افزودن جزئیات به پرامپت باز بگذارید. به‌عنوان مثال، می‌توانید تعداد کلمات و واژه‌های دلخواه، سطح متن (علمی و تخصصی، ادبی یا عامیانه و محاوره‌ای) و همه‌ی چهارچوب‌های لازم را در پرامپت خود وارد کنید. پرامپت زیر را ببینید:

پنج مورد از معیارهای مهم خرید گوشی موبایل مناسب را نام ببر. متن در ۳۰۰ کلمه نوشته شود. تصور کن که فروشنده‌ی موبایل هستی و می‌خواهی دانشجویی با بودجه‌ی اندک را راهنمایی کنی. از لحن بیان دوستانه و عامیانه استفاده کن.

98_11zon

پس از دریافت پاسخ اولیه، اطلاعات بیشتری درخواست کنید

هر چقدر از ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی یا جمنای بیشتر استفاده کنید، به‌سرعت متوجه می‌شوید که اولین جواب ممکن است کامل و دقیق نباشد. بنابراین، همان‌طور‌که از فردی سؤالات بیشتری می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری از او به‌دست آوریم، باید در ارتباط با هوش مصنوعی نیز همین کار را انجام دهیم.

چت‌جی‌پی‌تی معمولاً پاسخ خود را به‌صورت فهرستی از موارد مختلف مطرح می‌کند و می‌توانیم در سؤالات بعدی خود درخواست کنیم که هریک از آن‌ها را بیشتر توضیح بدهد. اکثر اوقات لازم می‌شود که بعد از دریافت پاسخ اولیه، پرامپت‌های بعدی برای رسیدن به جواب کامل‌تر مطرح شوند.

گاهی اوقات، درخواستی ارسال می‌کنید و متوجه می‌شوید که فراموش کرده‌اید اطلاعات بیشتری را اضافه کنید یا متنی که نوشته‌اید، به اصلاح نیاز دارد. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، پاسخ‌گویی چت‌بات را متوقف و پرامپت خود را ویرایش کنید.

مشخص کنید چه چیزی نمی‌خواهید در پاسخ وجود داشته باشد

یکی از نکات مهم برای افزایش دقت پاسخ چت‌بات هوش مصنوعی این است که مشخص کنیم چه چیزهایی را نمی‌خواهیم در جواب‌ خود ببینیم.

به‌عنوان مثال، می‌خواهم به چت‌بات بگویم که مقاله‌ای درباره‌ی ورزش تنیس بنویسد؛ اما به تاریخچه‌ی آن اشاره نکند. بنابراین، باید این نکته را در متن درخواست به او یادآوری کنم:

 
لطفاً ورزش تنیس را در قالب مقاله‌ای ۵۰۰ کلمه‌ای در چهار پاراگراف معرفی کن. می‌خواهم بدانم قوانین بازی و تکنیک‌های اصلی آن چیست. هیچ جزئیاتی از تاریخچه‌ی این ورزش نگو.

مثال دوم:

 
شعری درباره‌ی هوش مصنوعی بنویس که در آن از کلمه‌ی «هوش مصنوعی» استفاده نشده باشد.

99

مشخص کنید که پاسخ تولیدشده را برای کجا استفاده می‌کنید

گاهی اوقات می‌خواهیم متن پاسخ چت‌بات را برای کانال ارتباطی خاصی استفاده کنیم و لازم است لحن و سبک نوشتار و تعداد کلمات آن متناسب با مخاطبان مدنظر تنظیم شود.

برای مثال، کپشن پست اینستاگرامی باید حاوی جملات کوتاه و همراه با دعوت به اقدام باشد؛ بنابراین، متن بلند برای آن مناسب نخواهد بود. درمقابل، متن پست استخدام در لینکدین به‌شیوه‌ی متفاوت و احتمالاً رسمی‌تری باید نوشته شود. بنابراین، ذکر کاربرد خاص از جزئیات مهم در پرامپت‌نویسی محسوب می‌شود.

 
کپشن اینستاگرامی درباره‌ی ویدئویی بنویس که مراحل تهیه‌ی قرمه‌سبزی را توضیح می‌دهد. متن کپشن محاوره‌ای و دوستانه با درنظر‌گرفتن مخاطبان خانم باشد. تشویق کن که تا آخر ویدئو را ببینند. پنج تا از پرکاربردترین هشتگ‌ها را هم بنویس.

100_11zon

برای چت‌بات نقش تعیین کنید

یکی از راه‌ها برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج از چت‌بات هوش مصنوعی این است که به آن نقش اختصاص دهیم. این روش تغییری عالی در شکل پاسخ‌گویی چت‌بات ایجاد می‌کند. شما سؤال خود را به هر شکلی مطرح کنید، همواره جوابی برای آن تولید می‌شود؛ اما ممکن است با نیازهای شما کاملاً سازگار نباشد.

اختصاص نقش به چت‌بات، یعنی آن را در جایگاه کسی قرار دهیم که می‌خواهیم پاسخ از زبان او خارج شود. به‌عنوان مثال، به ChatGPT گفتم: «عملکرد خورشید را توضیح بده.

 
101_11zon
این سؤال را بدون اختصاص نقش پرسیدم؛ بنابراین، شروع کرد به توضیح فعالیت‌های هم‌جوشی هسته‌ای، دمای داخلی خورشید، تشعشعات خورشیدی و... . بااین‌حال، اگر مخاطب ما کودکان کلاس اول دبستان بودند، چطور؟ در اینجا تعیین نقش می‌تواند کمک کند؛ پس از ChatGPT خواستم در نقش معلم دبستان عملکرد خورشید را بیان کند:
 
می‌خواهم در نقش معلم دبستان که به دانش‌آموزان کلاس اول درس می دهد، کار خورشید را به زبانی توضیح بدهی که برای آن‌ها قابل فهم باشد.

102_11zon

همان‌طور‌که می‌بینید، این پاسخ برای کودکان مناسب‌تر است. موارد زیادی وجود دارد که اختصاص نقش می‌تواند به تولید محتواهای بهتر کمک کند. به‌عنوان مثال، می‌توانید به چت‌بات بگویید که نقش مدیر، دانشجو، راهنمای تور، کارشناس سینما یا مشاور را داشته باشد.

از چت‌بات بخواهید مارک‌داون (Markdown) را رعایت کند

چت‌بات‌ها معمولاً متن را به‌صورت یک‌دست و بدون رعایت تیتر و زیرتیتر تولید می‌کنند؛ بنابراین، بهتر است در پرامپت خود یادآوری کنیم که Markdown یا تیترزنی را اعمال کند. به نمونه‌ی زیر دقت کنید:

مقاله‌ای با موضوع «روش‌های افزایش اعتماد‌به‌نفس» در ۵۰۰ کلمه بنویس و ۵ نکته را بگو. Markdown را رعایت کن.
 

103_11zon

 

لحن نگارش متن را متناسب با مخاطب هدف خود تغییر دهید

چت‌بات‌ها به‌طور پیش‌فرض متن پاسخ را با لحن رسمی تولید می‌کنند؛ اما گاهی لازم داریم متنی غیررسمی و دوستانه یا حتی طنزآمیز تولید شود. به‌عنوان مثال، می‌خواهیم در استوری اینستاگرام خود جمله‌ای انگیزشی مطرح کنیم یا حتی مقاله‌ای را با زبان غیررسمی در وب‌سایت خود منتشر کنیم.

می‌توانیم برای چت‌بات توضیح دهیم که متن را برای کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنیم و باید لحن قانع‌کننده و حاوی دعوت به اقدام داشته باشد. به مثال زیر توجه کنید:

من روا‌ن‌شناس معروف هستم که در اینستاگرام آموزش‌های توسعه‌ی فردی می‌دهم. الان دوره‌ای به اسم «افزایش شهامت» ساخته‌ام و می‌خواهم مردم را به خرید دوره تشویق کنم. متنی تبلیغاتی و قانع‌کننده با لحن دوستانه در ۲۰۰ کلمه بنویس.

104_11zon

پیداکردن مهارت در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نیازمند زمان و تمرین مداوم است. با رعایت نکات و ترفندهایی که در این مقاله گفته شد، خواهید توانست بهترین نتیجه را از گفت‌وگو با چت‌بات‌ها به‌دست آورید.

منبع:  خبرآنلاین

منبع: faradeed-194667

نظر شما