شناسهٔ خبر: 67368975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

جلیلی در آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

سه‌شنبه ۵ تیر۱۴۰۳، پنجمین مناظره نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

روز سه‌شنبه پنجم تیر، پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد. تاکنون چهار مناظره با موضوع اقتصادی و فرهنگی برگزار و پخش شده است.

طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره سه به آقای جلیلی تعلق گرفته است.

سوال دور اول مناظره پنجم ریاست جمهوری ۱۴۰۳

سوال: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

اظهارات ۴ دقیقه اول سعید جلیلی در آخرین مناظره

دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رئیسی هم به ایشان تقدیم کردم. یکی ارزآوری است و دیگری اشتغال.ریشه همه چیز به این برمیگردد که در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنید. 

روستاهای ما نباید به عنوان جایی که فقیر است و محروم است دیده شود. روستاها می‌توانند سلول جهش کشور شوند.

خیلی از روستاها را در این ۱۰-۱۱ سال دیده ام که چگونه توانسته‌اند موفقیت‌های بزرگ کسب کنند. مثلاً روستای لیقوان در تبریز. در  همدان برخی روستاها ۲۰۰ کارگاه دارند. یکی از کشورهایی که قطب اقتصادی دنیا شده سال انقلاب ما ۱۳.۵ میلیارد دلار صادراتش بوده چهل سال بعد بیش از ۲ هزار میلیارد دلار. پس این ممکن است.

دولت شهید رئیسی در صادرات غیرنفتی رکورد زد. در ماجرای پوشاک می‌توانیم حتی با چین رقابت کنیم.  یکی از کشورهایی که قطب اقتصادی دنیا شده سال انقلاب ما ۱۳.۵ میلیارد دلار صادراتش بوده چهل سال بعد بیش از ۲ هزار میلیارد دلار. پس این ممکن است. دولت شهید رئیسی در صادرات غیرنفتی رکورد زد.

در ماجرای پوشاک می‌توانیم حتی با چین رقابت کنیم. ساختار روستاهای ما باید بتوانند امنیت شغلی‌شان تضمین شود. ۹ برنامه اجرایی داریم تا در عملیات آبخیزداری و گسترش گلخانه‌ها و یکپارچه‌سازی اراضی و ... موفقیت‌هایی کسب کنیم. کشاورز ما برای بازاریابی محصولات کشاورزی اش نباید مشکل داشته باشد.

باید جشن اتمام آب‌رسانی با تانکر را در دولت آینده تشکیل دهیم.

اظهارات ۴ دقیقه دوم سعید جلیلی در آخرین مناظره

بخش عمده ای از جامعه ما توسط رسانه ها و جریان های سیاسی سانسور می‌شوند. زنان روستایی و سرپرست خانوار و خانه‌دار سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند. برخی شعار می‌دهند که طرفدار زن هستیم ولی وقتی ریز می‌شویم می‌بینیم که جامعه اصلی که نقش در شکوفایی و پیشرفت دارد در این حوزه دیده نمی‌شود.

۲۶-۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها هستند ولی وقتی قرار است تسهیلات داده شود و سهم آنها در بودجه دیده شود، این کار صورت نمی گیرد.  ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند. یکی از موضوعات مهم، امنیت شغلی است. کارگر شما که دارد به تولید شما کمک میکند و زیربنای تولید است باید امنیت شغلی داشته باشد. حتی فراتر از این، باید او خود را در سود آن شرکت و کارآیی آن شرکت سهیم بداند.

کارگر شما که دارد به تولید شما کمک میکند و زیربنای تولید است باید امنیت شغلی داشته باشد. حتی فراتر از این، باید او خود را در سود آن شرکت و کارآیی آن شرکت سهیم بداند.

اظهارات ۴ دقیقه سوم سعید جلیلی در آخرین مناظره

وضعیت برخی از ادارات مطلوب نیست

بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور در سال هزینه می‌شود تحت عنوان هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد. دستگاه بزرگ دولتی و ماشین دولت داریم که هشتاددرصد بودجه کشور را هزینه میکند؛ این برای این است که پناهگاه مردم باشند و مردم وقتی جلوی اداره کشاورزی و صنعت رد می‌شوند نگویند که خدایا چطور از این خوان‌ها بگذریم!

سال ۹۲ وقتی رقیبم رای آورد به عنوان هدیه این را بهشان گفتم که اگر ماشین دولت راه نیفتد، مثل ماشینی است که هی خرجش کنید و شما را تا سر کوچه هم نبرد. برنامه‌ها وقتی انجام می‌شود که ماشین دولت را راه بیندازید. یکی از ایرادهای جدی کند و خدائی نکرده فرسوده شدن این دستگاه دولت است که باید این را حل کرد.

چرا مساله بورس پیش آمد؛ همان موقع نامه‌ای سال ۹۹ به آقای روحانی نوشتم و گفتم وقتی اقتصادت پیش‌بینی‌پذیر نباشد و رفتارهای غلط بروز کند مردم ضرر می‌کنند.

یکی از این بحث‌ها همین بیمه سهام است که مردم متضرر نشوند. رئیس جمهور باید به موضوع و دستوری که می‌دهد اشراف داشته باشد. ما برای ماه اول ۲۵ حکم را تهیه کرده‌ایم که اینها یک تصمیم می‌خواهد. گره‌ها را شناسایی کردیم تا حل شود. شما برای بافتن فرش هم باید نقشه داشته باشید؛ در اداره کشور هم باید این گره‌ها را بشناسید.

اظهارات ۴ دقیقه چهارم سعید جلیلی در آخرین مناظره

اولویت‌های کشور رفع مشکل گرانی و تورم است

اگر در برنامه پنجم گفته رشد هشت درصد، این رشد هشت درصد کار جدی و برنامه‌ریزی مهم در شاخص‌های مهم ارزآوری و اشتغال و جذب سرمایه و استفاده از فرصت فناوری می‌خواهد. بهره‌وری فقط با سرمایه به دست نمی‌آید؛ با یک مدیریت درست به دست می آید.

کار واقعی باید از کار نمایشی تمایز داده شود. با نمایش و تعارف کشور اداره نمی‌شود. جوانان متخصصی داریم که در این زمینه خیلی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. اگر در برنامه پنجم گفته رشد هشت درصد این رشد هشت درصد یه کار جدی و برنامه‌ریزی مهم می‌خواهد.

جلیلی در برنامه «میزگرد فرهنگی» چه گفت؟

ما امروز در شرایطی هستیم که باید بدانیم این جهان فرصت اگر قرار است یک ایران جهش شود باید موانع آن برطرف شود.

مردم در طول انقلاب قدرت تولید کردند

مردم در طول انقلاب قدرت تولید کردندامروز یک وظیفه بزرگ داریم و مردم پای کار هستند و مردم در این ۴۵ سال برای کشور ما قدرت و عظمت تولید کردند. همین مردم می‌توانند پیشرفت و جهش تولید کنند.

در ۱۱ سال گذشته تلاش کردم ظرفیت‌های ایران شناسایی کنم

در ۱۱ سال گذشته به جای وقت تلف کردن در گعده های سیاسی سعی کردیم در شهرها و روستاهای مختلف حضور یابیم و ظرفیتهای کشور را بشناسیم. درباره اقوام و اهل سنت می‌گویم که بدترین چیز این است که کسانی با حقوق مردم در ایامی مثل انتخابات، این حق را معامله کنند. وظیفه دولت تعامل است نه معامله. کسانی که معامله می کنند، به مردم بی احترامی می کنند.

وظیفه ماست که به حداقل‌ها اکتفا نکنیم

وظیفه ماست که به حداقل‌ها اکتفا نکنیم و به قله‌ها نگاه کنیم. باید به آنچیزی که در شان ملت ایران است در ۵ سال آینده برسیم. عده‌ای می‌خواهند با سیاه نمایی و بذر ناامیدی افشاندن، کشور را از جهش ناامید کنند.

نظر شما