شناسهٔ خبر: 67367112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آغاز مناظره آخر آغاز مناظره آخر

به گزارش شبکه شرق، پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود. مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

آخرین مناظره به دلیل برگزاری جشن غدیر با تغییراتی در زمان پخش روبرو شد و پخش آن از ساعت ۲۰ به ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر امروز تغییر کرد.

تاکنون چهار مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

اولین، دومین، سومین و چهارمین دور از مناظره‌های انتخاباتی روزهای دوشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر و دوشنبه ۴ برگزار شد.

آخرین مناظره هم از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم به صورت زنده پخش می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیداها ممنوع خواهد شد.

۱۲:۳۹ پخش سرود ملی و تلاوت قرآن

بعد از استقرار ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری قرائت شد.

۱۲:۲۴ ورود نامزدها به محل مناظره

نامزدهای چهار دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از اقامه نماز برای برگزاری مناظره پنجم وارد استودیو محل مناظره شدند.

۱۲:۱۱ اقامه نماز جماعت

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در صدا و سیما و پیش از آغاز مناظره نماز جماعت ظهر را به صورت جماعت اقامه کردند.

 

بخش‌هایی از اظهارات کاندیداها را می‌خوانید:

***************

 

 

 

شروع مناظره ۱۲:۵۲

محور اول : «کارآمدسازی دولت»

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*در مواجهه با هر بیماری کار این است که اول شرایط عمومی را تثبیت کنیم و درد را تسکین دهیم و بعد مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم. در مواجهه با مشکلات ریشه‌ای اقتصادی همین کار را خواهیم کرد.

*من عهد می‌بندم که در صورت کسب آرا ۱۴ اقدام انجام دهم. اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای تمام مستخدمین دولت اجرا خواهد شد.

*اجازه نمی‌دهیم آبان ۹۸ دوباره تکرار شود. این ملت بداند که تمام ستاد پزشکیان در کنترل کسانی است که در دولت حسن روحانی کشور را با افزایش قیمت بنزین به خون و آشوب کشاند.

*راه شهید رییسی را برای ساخت مسکن ادامه می‌دهم. تا سال دوم دولتم کلید ۵/۲ میلیون مسکن را به مردم تحویل می‌دهم و اجازه نمی‌دهم سرنوشت آن شبیه به مسکن مهر شود.

*برای محقق شدن آرزوی استفاده از خودروی با کیفیت تلاش می‌کنم. واردات خودروهای برقی آزاد می‌شود.

*دیوار سخت سربازی اجباری را از مقابل مردم برخواهم داشت. اول تکلیف ۵/۳ میلیون سرباز فراری را مشخص می‌کنم و سرباز حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری می‌کنم.

 

زاکانی:

*میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم حق شما است. دولت خدمت آماده است که خدمات خودش را در قالب اجرایی کردن قانون اساسی ارائه کند.

*مردم ولی نعمت ما هستند. من برای توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به صحنه آمده‌ام.

*برنامه‌ای در دو سرفصل ناظر بر آبادانی کشور و رفع نیاز مردمسالاری دینی است که ارائه کردم.

*یارانه انرژی را بین مردم تقسیم می‌کند و در طول سال ۲۰ میلیون به مردم خواهد رسید. بنزین هم کاهش قیمت خواهیم داشت.

*بساز قاچاق، ناترازی انرژی، آسیب زدن به محیط زیست برچیده می‌شود و عموم مردم در طرح طلا سود خواهند کرد.

*بسته دوم ناظر به مسکن است. مسکن هم در حوزه تامین و هم اجاره‌داری برنامه داریم. اگر مشوقی برای بافت فرسوده برای مردم ایجاد کنیم حتی در حوزه اجاره‌ کردن امکان گسترده‌ای فراهم خواهد شد.

*در حوزه سلامت هیچ کس غیر از درد بیماری نباید درد بی‌پولی بکشد که بسته‌ای دارم در این حوزه که عالمان از آن حمایت کردند. این بسته شامل درمان رایگان برخی اقشار است.

*بسته بعدی من تامین امنیت غذایی است که کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد.

 

جلیلی:

*من دو اولویت اصلی را برنامه کار قرار دادم که در ابتدای دولت شهید رییسی به ایشان تقدیم کردم. یکی ارزآوری و اشغال است. باید بتوانیم در این دوزمینه یک برنامه موفق را اجرا کنیم.

*روستاها نباید به عنوان یک مکان محروم نگاه کرد. روستاها عین فرصت‌اند. من خیلی از روستاها را دیده‌ام که چطور توانستند امروز موفقیت به دست بیاورند. مثلا روستای لیقوان چند هزار تن فرآورده لبنی دارد.

*شهید رییسی رکورد صادرات غیرنفتی را زده است. مثلا ما می‌توانیم در قضیه پوشاک با چین از طریق همین روستاهایمان رقابت کنیم.

*دهیاران باید امنیت شغلی‌شان تامین شود تا به کار رشد روستا برسند.

*اگر می‌گوییم هر روستا یک سلول جهش باید بدانیم کشاورز ما نباید برای بازاریابی مشکل داشته باشد. مثلا در ارومیه یک میلیون تن سیب تولید می‌شود نباید کشاورز عزا بگیرد که این میزان کجا به فروش برسد.

*باید این فرصت را فراهم کنیم که با سند منزل روستایی و حتی ادوات کشاورزی یا پروانه دام‌داریش بتواند وام دریافت کند.

*باید جشن پایان آبرسانی با تانکر را برگزار کنیم.

 

پورمحمدی:

*از مردم نظرخواهی شده که مردم بیش از ۷۰ درصد گفته‌اند دغدغه‌شان اقتصادی است. من ۴ برنامه اولویت‌دار دارم که ارائه می‌دهم. اساس این برنامه این است که زیر ساخت پیشرفت تولید است. شاخص رشد و دماسنج اقتصادی هم بازار سرمایه و بورس است. در اواخر دولت دوازدهم بورس دچار حباب شد. در دولت سیزدهم بورس قفل کرد.

*در گذشته گردش مالی بورس به ۲۸ هزار همت رسید دیروز ۳ هزار همت. الان زیر ۲۰۰ هزار نفر فعال بورس داریم. این شاخص اقتصاد است.

*بازار بورس ویژگی‌هایی دارد از جمله عدم دخالت دولت. هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است. شفافیت و رقابت هم در بازار بورس وجود ندارد.

*در شورای بورس هم بانک مرکزی، وزیر صمت و وزیر اقتصادی و ... حضور دارند که با هم تعارض منافع دارند. همه مردم ما درگیر بورس هستند و با این نبض اقتصاد را می‌سنجند.

*بازار بورس شاخص روشنی است و جای فرار ندارد.

*ثبات متغیرها در اقتصاد مثل نرخ سود بانکی،  نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و ... خیلی مهم است. کاهش اختلاف ارز نیمایی را دنبال می‌‌کنیم تا رانت‌خواری گسترده امروز جلویش گرفته شود.

*اگر می‌خواهید بدانید وضعیت اقتصاد چطور است به ضعیت بورس توجه کنید. در دولت من گزارش شفاف از بورس است. ظرف یک سال تراز مثبت را به بازار بورس و سرمایه اعطا می‌کنیم.

 

قالیباف:

*دیشب که از اینجا رفتم فکر می‌کردم بحث‌هایی که در مناظره شنیدیم چه بود و امروز چه بگویم. همه نکاتی که گفتم و گفته شد موضوعاتی است که در دو سه دهه گذشته مطرح شده‌است. چرا این موضوعات حل نشده باقی مانده است. باید دقت کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. امروز دشمنان آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند و دنبال پریشانی مردم هستند. نمی‌خواهند افق روشنی از ایران عزیز در ذهن مردم ساخته شود و به آینده امیدوار شوند. ما با حرکت و بیانات و تصمیمات و رفتارها به این موضوع توجه کنیم که نقشه دشمن را تکمیل نکنیم. وظیفه خودمان را به درستی انجام دهید.

*امروز مردم دغدغه سررسید اجاره خانه هستند. کدام حاشیه شهر را پیدا کنند و به آن پناه ببرند. ما باید آرامش ایجاد کنیم. نه معلم اخلاقم نه اینجا جای درس اخلاق است. به نظرم به جای تنش حل مشکل مردم را مبنا قرار دهیم.

*دیشب اینجا بحث کرسنت شد، از چای دبش بحث شد ریشه این خسارات و فسادها در کجاست؟ در ناکارآمدی. همه این ها به دلیل تنش است و ناکارآمدی و به اندازه صادرات نفتمان امروز حیف و میل می‌شود. نیاز به وحدت و همکاری داریم.

*هر تلاش و فعالیت و هم‌افزایی برای حل مشکل را باید دنبال کنیم. گیر ما این است که وقتی بر پست و مسئولیت نشستیم دغدغه مردم دغدغه دوم ما می‌شود. باید هر چه برای خود می‌پسندیم برای مردم بپسندیم.

 

پزشکیان:

*چه می‌کنم و چه نمی‌کنم؟ اگر از مردم بپرسید رییس‌جمهوری می‌گویند چه مشکلی را باید حل کند می‌گویند مشکل اقتصادی. در مرحله بعد سیاست خارجی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره می‌کنم.

*مهم‌ترین کار رییس‌جمهوری پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسائل حل نمی‌شود. وجود مساله طبیعی است اما حل نشدن آنها غیرطبیعی است. با ادامه وضع موجود این مسائل حل نمی‌شود.

*شکاف میان مردم و دولت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم می‌شود. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کاری کرد.

*بهترین راه حل‌ها در میان نزاع و شکاف گم می‌شود. موضوعی ملی چون برجام به شکافی اجتماعی تبدیل شد من می‌خواهم از شکاف دولت و مردم و نزاع را کم کنم.

*نمی‌پذیرم در حضور مردم ایران وعده‌های پوچ بدهم چون به کار گیری را بر اساس کارشناسی انجام می‌دهم.

*ارزشهای دینی و اعتقادی خود را دارم اما نمی‌توان مردم را نادیده گرفت و تحقیر نمود.

*نقدپذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف می‌دانم. وعده بی‌پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم ارزش قائل هستم. دروغ نمی‌گویم. موفق نشوم عذرخواهی می‌کنم.

*من از رانت بهره نبردم و قول می‌دهم گزارشی از انواع رانت‌ها به مردم ارائه کنم. به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم.

*من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم. یک رییس‌جمهوری پاسخگو خواهم بود. تکرار می‌کنم که من دروغ نخواهم گفت.

*از همه کسانی که برای سربلندی ایران رای می‌دهند تشکر می‌کنم.

منبع: sharghdaily-935176

نظر شما