شناسهٔ خبر: 67366364 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

بهترین سریال ایرانی (زخم کاری ۳ ، در انتهای شب . جوکر 2) در تابستان 1403

زخم کاری ۳ ( انتقام) بازگشت شکوه مندانه مالکٍ مالکی در خانواده ریزآبادی ها

صاحب‌خبر -

با پخش قسمتٍ اول زخم کاری ۳ – انتقام، مخاطبان این سریال قرار است جمعه ها از ساز وکار ٍ مردٍ از گور برگشته سر دربیاورند.

مجموعه زخم کاری ، مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام جنایی به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فصل اول آن بر پایهٔ رمان بیست زخم کاری نوشتهٔ محمود حسینی‌زاد برای سرویس پخش فیلیمو ساخته شده‌است. فصل دوم این سریال با نگاهی به نمایشنامه هملت نوشته ویلیام شکسپیر و طراحی قصه محمدحسین مهدویان نوشته شده است. فیلم‌برداری مجموعه از اسفند ۱۳۹۹ آغاز گردید و تا تیر ۱۴۰۰ به‌طول انجامید. فصل نخست در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ به نمایش درآمد و در ۱۹ شهریور متشکل از ۱۵ قسمت به پایان رسید. فصل دوم با نام بازگشت در ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ آغاز به پخش کرد.

این مجموعه با میانگین ۲۰ میلیون دقیقه تماشا، پربیننده‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی است و در بیست و یکمین دوره جشن حافظ نامزد هفت و برنده چهار جایزه از جمله جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی و جایزه بهترین بازیگر زن درام برای آزادی‌ور شد. فصل دوم این سریال با واکنش‌های ضد و نقیضی همراه شد. فصل سوم زخم کاری در سال ۱۴۰۲ در حال تولید است و برای پخش در سال ۱۴۰۳ آماده می‌شود.

زخم کاری ۳ در ادامه منطقی و خطی داستان فصل دوم زخم کاری ساخته شده. این سریال نوآر، این‌بار نگاهی دارد به تراژدی شاه لیر و همین‌طور تراژدی ریچارد سوم، اثرهای جاودانه ویلیام شکسپیر

فصل اول زخم کاری برداشتی آزاد از مکبث و زخم کاری ۲ با نگاهی به داستان هملت ساخته شده بود

همه چیز درباره ی سریال زخم کاری

خلاصه داستان :

داستان حول محور شخصیت مالک مالکی می‌گذرد. جوانی زیاده‌خواه که طمع در پایان فصل یک کار دستش داد و خانواده‌اش را در معرض نابودی قرار داد. مالک در پایان فصل در انتقام عجیب به دست معشوق سابقش (منصوره) با چاقو زخمی شد  و در آغاز فصل دوم شاهد بودیم که توسط ناصر ریزآبادی در تابوت گذاشته و در یکی از زمین‌های کشاورزی در شمال کشور به خاک سپرده شد. مالک به کمک دستمالچی از مرگ نجات پیدا کرد و در طول فصل دوم سایه‌ حضورش بر روی تمامی شخصیت‌ها افتاده بود. چنانچه مخاطب در تمامی قسمت‌های فصل دوم منتظر خروش مالک علیه ظلم‌های طلوعی بود اما آنچه که اتفاق افتاد یک غافلگیری جذاب بود. مالک با مرگ پسرش بر سر مزارش حاضر شد و با طلوعی چشم تو چشم شد

نقد و بررسی :

با پخش فصل دوم زخم کاری مخاطبان از این سریال روی برگرداندند و خواهان بازگشت مالک به میدان بودند اتفاقی که در قسمت آخر فصل دوم افتاد و مخاطبان را برای آغاز فصل سوم تشنه نگه داشت.

با توجه به داده های سریال ،در فصل اول  این شخصیت در فصل دوم تبدیل به یکی از مهره‌های اصلی پیشبرد درام شد به طوری که نشان داد حضور او و قدرتی که دارد می‌تواند تمامی آنچه که هلدینگ ریزآبادی دارد را مدیریت کند. طلوعی یکی از افراد با نفوذ و ریاکاری است که نمونه‌های آن را در دستگاه‌های دولتی زیاد دیده‌ایم. آدمی که در ظاهر هیچ کاره است و یک خیریه برای کمک به افراد ناتوان دارد ولی در پشت پرده تمامی قدرت را در دست گرفته است،اما در فصل سوم متوجه شدیم مسعود طلوعی شدیم او نیز یک مهره کوچک تر از سیستمی بزرگ است، سیستمی که دست (( دکتر)) است، مجهول بودنٍ شخصیت دکتر نیز میتواند به پیشبرد داستان به ما کمک کند.

پانته‌آ وارث جدید ریزآبادی‌ها و خواهرزاده خان عمو در فصل دوم نقش پررنگی نداشت و فقط عاملی بود برای شروع فصل سوم  پانته آ  با ورودش به داستان سعی می‌کند اموال ریزآبادی‌ها را که بعد از مرگ منصوره و ناصر بی صاحب مانده است را مدیریت کند.

 سیما همسر دوم شفاعت بعد از مرگ همسر اولش بود و دشمن شماره یک طلوعی به شمار می‌آمد. زنی که سعی می‌کرد از فرزندان شوهرش مراقبت کند اما بعد از مرگ خودخواسته شیدا دیگر تبدیل به یکی از خونخواهان او شد...هم دستی و تقابل او با مالک میتواند یکی از نکات مثبت و جذاب فصل سوم باشد

 کیمیا پس از آنکه سعی کرد به مالک نزدیک شود و به واسطه رابطه عاطفی که برقرار کرده است مالک را سرکیسه کند، در فصل دوم او کاراکتری دلسوز برای خانواده مالک بود و سعی می‌کرد میثم و سمیرا را راهنمایی کند و آنها را از طلوعی دور کند. حضور او همچنان در فصل سوم میتواند کارآمد و دقیق باشد او همچنان یار و یاورٍ خانواده مالکی ست بعضا از ترس و بعضا از وفاداری.

دستمالچی یکی از مهره‌های امنیتی که برای گرفتار کردن مفسدان دانه درشت اقتصادی از جمله طلوعی و تمامی شرکایش سعی کرده است به آن‌ها نزدیک شود. دستمالچی در فصل دوم مالک را که زنده به گور در تابوت بود از مرگ نجات داد و تلاش کرد تا مالک به زندگی عادی بازگردد او در فصل سوم بعنوان متحدی در لباس حریف به مالک کمک میکند اما این کمک نه فقط به خاطر مالک بلکه بخاطر آبروی خودش و سازمان است ،میتوان گفت اگرچه ما در فصل اول با شهری بی قانون و در فصل دوم با موضوعاتی که قانون کم تر در آن دخالت دارند طرف هستیم، اما در فصل سوم میتوانیم بگوییم و بدانیم سایه ی قانون همواره همراه شخصیت های زخم کاری ۳ است.

در آغاز فصل دوم سمیرا با مسعود طلوعی رابطه عاطفی برقرار کرد و در غیاب همسر سابقش سعی کرد با نزدیک شدن به طلوعی خودش و فرزندش را از گزند ریزآبادی‌ها در امان نگه دارد. اگرچه پایان فصل دوم اتفاقات طور دیگری رقم خورد و با بازگشت مالک همه معادلات سمیرا به هم ریخت. اما باید منتظر فصل سوم و ادامه سرنوشت این شخصیت باشیم. در ابتدا او به ظاهر خسته شده و توان ادامه دادن و جنگیدن ندارد اما باید در ادامه ببینیم با چه روندی سمیرا به میدان جنگٍ مابین مالکی و طلوعی ملحق میشود. 

یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های سریال زخم کاری دختر پیشگویی است که مالک به واسطه حرف‌های او تصمیم‌های عجیب و غریب می‌گیرد. این دختر کولی در رمان محمود حسینی‌زاد هم حضور دارد. در فصل دوم هم نیز اشاراتی به شخصیت دختر پیشگو شده بود ،حال باید ببینیم حضورٍ این دختر پیشگو، در فصل سوم پر رنگ تر خواهد شد یا خیر.

جوکر ۲ ، طبقه بیست و یک | بازگشت پرقدرتِ احسان علیخانی

جوکر دو طبقه بیست و یک جدیدترین محصول شبکه نمایش خانگی به کارگردانی احسان علیخانی ، محصولی پر مخاطب در صنعت برنامه سازی این روزا تلقی میشود.

جوکر ۲

خلاصه داستان جوکر دو ، طبقه بیست و یک

مسابقه جوکر برنامه‌ای است برگرفته از یک بازی معروف جهانی. در این بازی باید دیگران را خنداند و در عین حال نخندید. اولین بار یکی از مطرح‌ترین چهره‌های کمدی ژاپن این بازی را ابداع کرد و با نام Documental  آن را ساخت. پس از موفقیت برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای مختلف کرده است. تاکنون علاوه بر ژاپن که طی ۵ سال ۹ فصل از این برنامه را پخش کرده، کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک نیز اقدام به تولید آن کرده‌اند. کشورهای دیگری نیز مانند کانادا خبر از ساخت این برنامه داده‌اند.

استودیو قرن جدید سازنده مسابقه جوکر است که با سرمایه‌گذاری پلتفرم پخش شبکه نمایش خانگی این مجموعه را برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده کرده و فرآیندی ۵ ماهه را برای طراحی و پیش تولید پشت سر گذاشته و فضای برنامه را متناسب با فرهنگ ما بازآفرینی کرده است

فضای کلی اتاقی که شرکت‌کنندگان در آن حضور دارند و مسابقه در آن انجام می‌شود، طراحی‌ای شبیه فضای خانه دارد و دارای اتاق نشیمن و آشپزخانه است. در کنار اتاق شرکت‌کنندگان، یک اتاق آکسسوار و گریم نیز وجود دارد. شرکت‌کنندگان در طول بازی هر گاه خواستند به این اتاق می‌روند و ابزاری از آنجا با خود می‌آورند یا تغییری در ظاهر خود ایجاد می‌کنند تا بتوانند با آن دیگران را بخندانند.

نقد و بررسی جوکر دو ، طبقه بیست و یک

این روزها تمام پلتفرم های پخش شبکه خانگی برای خود برگ برنده ای دارند تا در زمان و شرایط لازم از آن رونمایی کنند.

با توجه به گسترش برنامه های رئالیتی شو و گفتگو محور

پلتفرم ها جدای سریال سازی به این برنامه ها نگاهی ویژه دارند.

از کنسرتینو ، شب آهنگی ، صداتو و اسکار میتوان به عنوان نمونه های موفق یاد کرد اما جوکر بر اساس محتوی و شیوه اجرایی میتواند در دسته ای جداگانه قرار بگیرد.

اگر مهران مدیری می‌تواند در صنعت سریال سازی یکی از موفق ترین ها باشد ،رضا عطاران در بازیگری، محبوبیت سریال را تضمین کند ، آیدا پناهنده و تینا پاکروان یکی از موفق ترین کارگردان های خانم تلقی شوند.

میتوانیم به یقیین بگوییم حضور احسان علیخانی در صنعت برنامه سازی چه کارگردانی برنامه های تلویزیونی ، چه برنامه سازی و چه حضورش در اتاق فکر برنامه ها تضمین یک اتفاق هیجان انگیز باشد ، در طی این سال ها با دیدن برنامه ماه عسل و عصر جدید در صدا و سیما  و حال با تماشای جوکر در شبکه نمایش خانگی میتوانیم شاهدِ این تضمین باشیم

باهوش و به روز بودن اطلاعات احسان علیخانی درباره نیاز مخاطب به مسائل روز جامعه و تشکیل اتاقِ فکری که نویسندگان حوزه مورد نظر در آن حضور دارند و تیمی که خیال احسان علیخانی را از نظر امنیت روانی تامین میکند میتواند مهم ترین دلایل موفقیت این برنامه ساز باشد.

جایگزین کردن خودِ آقای کارگردان با مجری فصل قبلی آقای سیامک انصاری ، انتخابی هوشمندانه و دقیقی بود که زهرِ تکرار را از همان اول از مخاطبان گرفت.

سریال در انتهای شب

نقد و بررسی سریال در انتهای شب

سریال در انتهای شب جدیدترین محصول شبکه نمایش خانگی، قرار است در چرخه سریال سازی پلتفرم های پخش فیلم خود را مطرح کند.

با توجه به مابقی آثارٍ پخش شده در پلتفرم ها،نظیرٍ افعی تهران ، دفتریادداشت ، هفت ومرداب که به نوعی قوی ترین تولیدات پلتفرم ها محسوب میشود، سریال در انتهای شب با توجه به تیم بازیگران و عوامل پشت صحنه باید انتظارات را برآورده کند.

یکی از نکات حائز اهمیت در سریال انتهای شب، اشاره به مخاطبان سنی این اثر است که در پلتفرم های پخش کننده،محدویت سنی بالای هفده سال برای تماشا اعلام شده است.

این سریال قرار است در نه قسمت چهل الی پنجاه دقیقه ای میزبان مخاطبان باشد.

نظر شما