شناسهٔ خبر: 67365608 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تغییر سیستم پرسپولیس با مرد اسپانیایی

صاحب‌خبر -

شفقنا- پرسپولیس با سرمربی جدید خود تغییر تاکتیک خواهد داد و سرخ پوشان در فصل جدید با آرایش متفاوتی به میدان خواهند رفت.

به گزارش شفقنا ورزشی، پرسپولیس سرانجام سرمربی جدید  خود را انتخاب کرد.

مدیران باشگاه پرسپولیس شب گذشته رسماً از سرمربی جدید تیم خود رونمایی کردند و در حالی‌که در شبکه‌های اجتماعی نام گزینه‌های مختلف مطرح شده بود، سرانجام مشخص شد که قرار است خوان کارلوس گاریدو روی نیمکت سرخ‌پوشان پایتخت حضور پیدا کند.

اوج کار این سرمربی 55 ساله اسپانیایی در ویارئال بود که توانست این تیم را به مقام چهارم لالیگا برساند و سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست آورد. ضمن آنکه در دوران حضور گاریدو در ویارئال، حضور در نیمه‌نهایی لیگ اروپا هم در کارنامه این سرمربی اسپانیایی ثبت شده که چهارمیِ لالیگا و حضور در جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا، مهم‌ترین دستاوردهای گاریدو در فوتبال اروپا محسوب می‌شود.

نکته مهم دیگر درباره کارنامه کاری او، تغییر 15 تیم در طول 26 سال سرمربیگری است که این آمار نشان از روزهای بی‌ثبات دوران سرمربیگری خوان کارلوس گاریدو می‌دهد و باید دید او در دوره حضورش در پرسپولیس چه عملکردی را از خود به جای می‌گذارد.

تغییر عادت با مرد اسپانیایی؟

پرسپولیس مربی بزرگ و باتجربه ای را انتخاب کرده است. برای نخستین بار یک اسپانیایی هدایت سرخ پوشان را برعهده خواهد گرفت اما جای نگرانی نیست چرا که پرسپولیس در سال های اخیر با فلسفه تیکی تاکای اسپانیایی کاملا آشنا شده است و این سبک بازی در یک دهه اخیر در پرسپولیس بیشتر از هر تیمی در لیگ ایران شناور و شناخته تر بوده است.

سبک بازی پرسپولیس کاملا با تفکرات گاریدو همخوانی دارد و این نکته بسیار مهم است اما نکته نگران کننده اینکه این سرمربی اسپانیایی به سیستم 3-3-4 علاقه دارد و این سیستم در پرسپولیس ناشناخته است.

سیستم غالب و بسیار موفقیت آمیز پرسپولیس در سال های اخیر 2-4-4 بوده است. این سیستمی بود که در دوره 5 ساله برانکو اجرا شد و در دوران پسا برانکوی با کالدرون و یحیی هم تغییراتی جزئی به چشم می اید. مثلاً در دوره یحیی مهاجمی نزدیک به مهاجم نوک بازی می‌کرد یا بعضاً در دوره برانکو به جای 2-4-4 خطی، مرکز زمین با شکل لوزی آرایش داده می‌شد. فصل قبل پرسپولیس یحیی در چند بازی با سیستم سه دفاعی بازی کرد اما دوباره به همان سیستم قبلی برگشت.

پرسپولیس سال ها است که با سیستم 2-4-4 بازی می کند و باید دید که آیا سرمربی اسپانیایی همین سیستم را ادامه می دهد که با سیستم مورد علاقه خود تیم را به میدان می فرستد و در این صورت آرایش سرخ پوشان خاص  خواهد شد.

نظر شما