شناسهٔ خبر: 67365253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همه مهمانیم؛

کیلومترها عشق در مهمانی غدیر/ أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله

همدان- سفره چندین کیلومتری غدیر در سراسر پایتخت تاریخ و تمدن رحمتبخش شیعیان است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها* محمدرضا بهرامی‌صفت: امروز به وسعت یک ایران همه مردم دعوت هستند به بزرگ‌ترین مهمانی جهان ۸۰ میلیون ایرانی مهمان عید بزرگ غدیر و سفره ولایت هستند.

از کوچک‌ترین استان، شهرستان، بخش و دهستان از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین و از شمال تا جنوب همه مردم ایران زمین مهمانی غدیر هستند.

میزبان کسی نیست جز امیرالمؤمنین آقا جان علی (ع) که سفره‌ای با این عظمت و وسعت پهن کرده است.

امروز مردم پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هم مهمونی چندین کیلومتری دارند، از کهن دیار همدان، تا ملایر، نهاوند، رزن، کبودرآهنگ، فامنین، بهار، قره درجزین، مریانج و جورقان همه در شهرهای و روستاهای استان همدان از عصر امروز عید غدیر تا پاسی از شب به مهمانی این جشن بزرگ دعوت هستند.

شهر همدان چراغانی و نورانی شده و هر گوشه شهر نام حیدر آذین بسته شده در تمام خیابان و کوچه و پس کوچه شهر شربت و شیرینی پخش می‌کنند.

هر کس به وسع خود بر سر این سفره چیزی آورده تا به عاشقان مولا عیدی بدهد، کودکانی ۱۰ ساله و ۱۱ ساله چند پارچ را پر از شربت کرده‌اند و سر کوچه و نزدیک خانه خود بین مردم پخش می‌کنند و موکب‌های بزرگ که سر هر خیابان جوانان عاشق با نان و پنیر و سبزی و ساندویچ‌های مختلف و شیرینی‌های متنوع از مردم پذیرایی می‌کنند.

کیلومترها عشق در مهمانی غدیر/ أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله

مهر علی از کودکی با ما عجین شده وقتی کودکی به عشق مولا در گرمای سینه‌سوز تابستان با پول‌های قلک خود برای مردم شربت و شیرینی تهیه کرده و همه داشته خود را در این راه در سبد اخلاص گذاشته نشان می‌دهد که ما از کودکی غلام این خاندان محترم هستیم.

هر چه را بتوانند از ما بگیرند اما مطمئن هستیم نمی‌توانند مهر علی را از دل این مردم و این شیعیان بگیرند، شیعه بدون ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب معنایی ندارد وقتی در اذان‌های مان از آن کسی می‌گوئیم که در محراب کین به شهادت رسید.

«أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله» یعنی تا پای شهادت‌مان شهادت می‌دهیم که علی ولی خداست.

مردم دیار دارالمومنین و دارالمجاهدین در این روز هیچ چیزی کم نگذاشته از پخت مرتفع‌ترین کیک ایران که این کیک نزدیک به یک تن وزن و ۴ متر نیم متر ارتفاع داشته و توزیع ۶ هزار بستنی و نزدیک به ۱۰۰ هزار غذا گوشه‌ای از عشق همدانی‌ها به حیدر کرار است.

۴۰۰ موکب در مهمانی غدیر همدان خدمت‌رسانی می‌کنند

مسئول ستاد مردمی غدیر همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از عصر امروز تا پاسی از شب در مسیر آرامگاه بوعلی سینا، پیاده‌راه بوعلی تا انتهای پیاده‌راه اکباتان مهمانی غدیر در شهر همدان بر پا خواهد شد.

مهدی صلواتیان خاطرنشان کرد: در این مسیر موکب‌ها با شربت و شیرینی، کیک و بستنی و انواع غذاهای سرد و گرم و نوشیدنی‌ها از مردم ولایی همدان پذیرایی می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های متنوع در این مسیر گفت: موکب‌ها ویژه برنامه‌هایی را برای کودکان از جمله نقاشی و شعرخوانی تدارک دیده‌اند.

کیلومترها عشق در مهمانی غدیر/ أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله

صلواتیان خاطرنشان کرد: گروه سرود، مسابقات فرهنگی و قرآنی، مولودی‌خوانی در مدح مولا امیرالمؤمنین و صدها برنامه مختلف برای مردم تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با روز عید غدیر مرتفع‌ترین کیک ایران در همدان پخت و بین مردم توزیع می‌شود، بیان کرد: این کیک نزدیک به یک تن و ارتفاع آن ۴ و نیم متر در قالب ۷ هزار قطعه که در مراسم جشن کیلومتری پیاده راه بوعلی توزیع می‌شود.

رئیس ستاد مردمی غدیر عنوان کرد: همچنین ۵ هزار بستنی نذری بین مردم شرکت کننده در جشن کیلومتری همدان همزمان با پنجم تیر ماه ساعت ۱۷ از سوی موکب هیأت سفیر الحسین مسجد حضرت مسلم بن عقیل همدان توزیع می‌شود.

صلواتیان با اشاره به تعداد موکب‌ها گفت: برپایی ۴۰۰ موکب در خیابان بوعلی تا میدان امام در روز عید غدیر در همدان از اهم برنامه‌ها در همدان خواهد بود.

وی افزود: همچنین ۲۲۰ دیگ غذا در خیابان اکباتان تجمیع خواهد شد که این طرح یک طرح کشوری است.

۱۰۰ هزار پرس غذا در مهمان غدیر استان همدان طبخ و توزیع می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ارتقایی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر اظهار کرد: در سراسر استان همدان مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر با حضور ۶۸۰ موکب امروز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار پرس غذا امروز در مهمانی غدیر استان همدان طبخ و توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه پویش ۱۱۰ دیگ غذا نیز به عشق مولا در ۷ شهرستان استان انجام می‌شود، گفت :۲۵ جنگ شادی، یک هزار و ۲۵۰ محفل جشن در مساجد، تکایا و محلات، ۲۰ کاروان جشن خودرویی و موتوری به همراه خطبه‌خوانی در ۱۰ نقطه استان از دیگر برنامه‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارتقایی عنوان کرد: همچنین پویش‌های تخفیف به عشق مولا، دست‌بوسی پدران، هر خانه یک پرچم مولا از جمله پویش‌های این ایام است.

گفتنی است؛ امروز در سراسر استان همدان شاهد برگزاری مهمانی غدیر با مشارکت گسترده هیئت‌های مذهبی و مردم هستیم و صدها موکب و هزاران خادم امروز به عاشق مولا علی (ع) خدمت‌رسانی خواهند کرد.

نظر شما