شناسهٔ خبر: 67364695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

«جولیان آسانژ» افشاگر ویکی‌لیکس آزاد شد؛ جولیان آسانژ کیست و چه اسراری را افشا کرد؟

«جولیان آسانژ» پس از ۱۴ سال آزاد شد و بریتانیا را ترک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، «جولیان آسانژ»، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد. 

رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند که «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» پس از توافق با دستگاه قضایی آمریکا، پس از ۱۴ سال از زندان آزاد شده و انگلیس را به مقصد استرالیا ترک کرده است.

به نقل از رویترز، وب‌سایت «ویکی‌لیس»، افشاگر اسناد محرمانه جنایت‌های ارتش آمریکا در عراق و افغانستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار این وب‌سایت افشاگر روز سه‌شنبه، پس از ۱۴ سال، از زندان «بلمارش» در لندن آزاد شد و انگلیس را به مقصد استرالیا و محل زندگی‌اش ترک کرد.

جولیان آسانژ

آزادی آسانژ پس از توافق با دستگاه قضایی آمریکا صورت گرفته است؛ طبق این توافق، آسانژ پذیرفته که اعتراف کند که قانون جاسوسی آمریکا را نقض کرده است.

«ویکی لیکس» در سال ۲۰۱۰ صدها هزار سند محرمانه ارتش آمریکا را درباره جنگ‌های افغانستان و عراق همراه با مجموعه‌ای از تلگراف‌های دیپلماتیک منتشر کرد که به عنوان بزرگترین نقض امنیتی در تاریخ ارتش آمریکا شناخته می‌شود.

جولیان آسانژ

جولیان آسانژ کیست و ویکی‌لیکس چه اسراری را افشا کرد؟

«جولیان آسانژ»، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد. گزارش شده است او اکنون به استرالیا بازمی‌گردد. انتظار نمی‌رود آقای آسانژ مجددا زندانی شود. آمریکا آقای آسانژ را متهم به افشای اسرار حساس در مورد جنگ در عراق و افغانستان کرده است.

بعد از سال‌ها چالش حقوقی، ویکی‌لیکس می‌گوید که جولیان آسانژ پس از توافق با آمریکا اکنون بریتانیا را ترک کرده است تا در دادگاهی در یک جزیره در اقیانوس آرام اتهام خود را بپذیرد اما بدون مجازات بیشتر به استرالیا بازگردد.

بر اساس یکی از اسناد ارائه‌شده به وزارت دادگستری آمریکا، آسانژ پس از رسیدگی به پرونده‌اش در این جزیره به زادگاهش استرالیا بازمی‌گردد.

آسانژ که ۵۲ سال دارد، با اتهام دسیسه برای دستیابی به اطلاعات دفاعی و امنیتی آمریکا و افشای آنها مواجه بود.

بعد از سال‌ها دعوای حقوقی، ویکی‌لیکس می‌گوید که «جولیان آسانژ»، بنیان‌گذار این سازمان، در پی توافق با آمریکا، بریتانیا را ترک کرده تا در دادگاهی در یک جزیره در اقیانوس آرام اتهام خود را بپذیرد و با پذیرش اتهام اما بدون مجازات بیشتر به استرالیا بازگردد.

جولیان آسانژ

جولیان آسانژ کیست و ویکی‌لیکس چیست؟

«جولیان آسانژ» در نوجوانی به خاطر تسلط بر برنامه‌نویسی کامپیوتری شهرتی پیدا کرد.

در سال ۱۹۹۵، به اتهام هک وبسایت‌ها در زادگاهش، استرالیا، محاکمه و به پرداخت جریمه محکوم شد. دادگاه تنها در برابر دریافت تعهد عدم تکرار جرم از حبس او صرفنظر کرد.

در سال ۲۰۰۶، آسانژ وبسایت ویکی‌لیکس را تاسیس کرد. این وبسایت ادعا می‌کند که بیش از ده میلیون سند، از جمله بسیاری از گزارش‌های رسمی محرمانه یا توزیع محدود مرتبط با جنگ، جاسوسی و فساد را منتشر کرده است.

این وبسایت در سال ۲۰۱۰، ویدیویی از یک هلیکوپتر نظامی آمریکایی منتشر کرد که نشان می‌داد ۱۸ غیرنظامی در بغداد، در جریان عملیات نظامی کشته شدند.

ویکی‌لیکس همچنین چند هزار سند محرمانه را که چلسی منینگ، تحلیلگر سابق بخش اطلاعات ارتش آمریکا در اختیار آن قرار داده بود منتشر کرد.

این اسناد نشان می‌داد که ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در جریان حوادثی گزارش نشده در طول جنگ در افغانستان کشته است.

در سال ۲۰۱۹، وزارت دادگستری ایالات متحده افشای اطلاعات محرمانه از طرف ویکی‌لیکس را «یکی از بزرگ‌ترین تخلفات در ارتباط با اطلاعات طبقه‌بندی شده در تاریخ ایالات متحده» توصیف کرد.

وکلای دولت آمریکا گفتند که انتشار این اطلاعات پرسنل نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده در افغانستان و عراق را در معرض «خطر آسیب جدی، شکنجه و حتی کشته شدن» قرار داده است.

آسانژ تاکید داشته است که این اسناد فقط سوء استفاده‌ جدی توسط نیروهای مسلح ایالات متحده را آشکار می‌کند و تشکیل پرونده علیه او انگیزه سیاسی دارد. او متهم به اقدام برای نفوذ به پایگاه‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا با قصد کسب اطلاعات حساس بوده و دادستانی ایالات متحده در این ارتباط او را به ۱۸ فقره ارتکاب جرم متهم کرده است.

مقامات ایالات متحده روند استرداد آقای آسانژ را جهت محاکمه در آن کشور به جریان انداخته‌اند. وکلای او استدلال می‌کردند که اگر دادگاه‌های ایالات متحده موکل آنان را مجرم تشخیص دهند، ممکن است او را به ۱۷۵ سال حبس محکوم کنند. در مقابل، مقامات آمریکایی می‌گفتند که احتمالا مجازات او بین چهار تا شش سال زندان است.

جولیان آسانژ

چرا جولیان آسانژ به آمریکا تحویل نشد؟

در سال ۲۰۱۹، پس از یک‌سری جلسات دادگاه در بریتانیا، درخواست ایالات متحده برای استرداد جولیان آسانژ پذیرفته شد، اما از آن زمان، او چندین سال را صرف تلاش برای لغو این حکم کرده بود.

او در سال ۲۰۱۹، به خاطر ارتکاب جرم جداگانه‌ای به زندان امنیتی بلمارش در لندن فرستاده شد که به دلیل امکان فرار او در صورت آزادی به قید وثیقه، بازداشت او در همان زندان ادامه داشت.

در سال ۲۰۲۱، دادگاه عالی در بریتانیا به استرداد او رای داد و این ادعا را رد کرد که مشکلات روانی او ممکن است باعث شود که در صورت حبس در آمریکا، دست به خودکشی بزند.

در سال ۲۰۲۲، دیوان عالی بریتانیا این رای را پذیرفت و پریتی پاتل، وزیر کشور وقت، دستور استرداد را تایید کرد.

آسانژ در ۲۰ و ۲۱ فوریه ۲۰۲۴، برای رسیدگی به حکم قبلی دادگاه عالی در رد اجازه درخواست تجدید نظرش بار دیگر به دادگاه مراجعه کرد. حامیان او می‌گفتند که این آخرین چالش قانونی او در برابر حکم استرداد است.

در همان حال، وکلای جولیان آسانژ به دادگاه حقوق بشر اروپا نیز مراجعه کرده و خواسته‌اند از دادگاه بخواهند به جلوگیری از استرداد موکل آنان رای دهد.

چرا جولیان آسانژ در سفارت اکوادور اقامت داشت؟

مقامات سوئدی در سال ۲۰۱۰ حکم بازداشت جولیان سانژ را به اتهام تجاوز به یک زن و آزار جنسی زن دیگری در هنگام حضور در این کشور متهم کردند. او این ادعاها را «بی‌اساس» توصیف کرد.

سوئد از بریتانیا خواست که آسانژ را که دستگیر و با قرار وثیقه بازداشت شده بود، تحویل دهد. این درخواست دو سال درگیری حقوقی را به دنبال داشت، اما در سال ۲۰۱۲، دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که او باید برای بازجویی به سوئد مسترد شود.

آسانژ به جای تمکین از حکم دادگاه، از سفارت اکوادور در لندن درخواست پناهندگی کرد. درخواست پناهندگی او با حمایت رافائل کورئا، رئیس جمهور وقت اکوادور و از حامیان ویکی‌لیکس، پذیرفته شد. آسانژ هفت سال را در سفارت اکوادور گذراند؛ در حالی‌که افراد مشهوری مانند «لیدی گاگا»، خواننده، و «پاملا اندرسون»، بازیگر مرتبا با او ملاقات می‌کردند.

در آوریل ۲۰۱۹، «لنین مورنو»، رئیس‌جمهور جدید اکوادور به آسانژ دستور داد به دلیل «رفتار ناپسند و تهاجمی»، شکایت از بهداشت شخصی و سوء‌ظن در مورد تلاش برای دست یافتن به پرونده‌های امنیتی سفارت را ترک کند.

جولیان آسانژ در داخل سفارت توسط پلیس بریتانیا دستگیر و سپس به دلیل عدم اجرای حکم دادگاه برای استرداد به سوئد و تخطی از شرایط آزادی به قید وثیقه محاکمه و به ۵۰ هفته حبس محکوم شد.

در نوامبر ۲۰۱۹، مقامات سوئدی از پیگیری پرونده خود علیه آسانژ صرفنظر کردند زیرا جرایم ادعا شده مشمول گذشت زمان شده بود.

جولیان آسانژ

«استلا آسانژ» همسر جولیان آسانژ کیست؟

«جولیان آسانژ» در سال ۲۰۲۲، با شریک قدیمی زندگی خود به نام «استلا موریس»، که وکیل دعاوی است، در زندان بلمارش ازدواج کرد. این زوج رابطه خود را در سال ۲۰۱۵ که جولیان آسانز در سفارت اکوادور بود، آغاز کرده بودند و دارای دو فرزند هستند.

در مراسم عروسی، همسر آسانژ لباس طراحی شده توسط لیلیان وستوود را بر تن داشت. این طراح مشهور بریتانیایی علیه استرداد آقای آسانژ مبارزه کرده بود.

هر دو فرزند این زوج هم همراه پدر و برادر آسانژ در این مراسم شرکت داشتند.

پرونده آسانژ چه خواهد شد؟

بر اساس توافق جولیان آسانژ، او قرار است روز چهارشنبه در جزایر ماریانای شمالی یک فقره از اتهامات خود را بپذیرد.

جزایر دورافتاده اقیانوس آرام، یکی از قلمروهای سرزمینی آمریکاست که خارج از مرزهای این کشور در اقیانوس آرام واقع شده و بسیار نزدیکتر از دادگاه های فدرال ایالات متحده در هاوایی یا قاره آمریکا به استرالیا هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگوهای دولت استرالیا گفت که این پرونده «بیش از حد طولانی شده است».

وکیل او، ریچارد میلر، هنگامی که سی بی اس با او تماس گرفت، از اظهار نظر خودداری کرد. بی‌بی‌سی همچنین با وکیل او که در آمریکا مستقر است تماس گرفته است.

او و وکلای‌اش مدت‌ها مدعی بودند که پرونده علیه او انگیزه سیاسی دارد.

در ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا برای کنار گذاشتن پیگرد قانونی آسانژ است.

یک ماه بعد، دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که آسانژ می‌تواند درخواست تجدیدنظر جدیدی علیه استرداد به ایالات متحده ارائه کند و به او اجازه می‌دهد تا تضمین‌های ایالات متحده را در مورد نحوه انجام محاکمه آینده‌اش و اینکه آیا حق آزادی بیان او نقض می‌شود، به چالش بکشد. اتفاقی که یک پیروزی برای آقای آسانژ محسوب می‌شد.

پس از صدور حکم، همسر جولیان آسانژ «استلا»، به خبرنگاران و حامیانش گفت که دولت بایدن «باید از این پیگرد شرم آور فاصله بگیرد».

دادستان‌های ایالات متحده در ابتدا می‌خواستند بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را با ۱۸ فقره اتهام،‌ از جمله انتشار اسناد محرمانه نظامی ایالات متحده و پیام‌های دیپلماتیک مربوط به جنگ‌های افغانستان و عراق، محاکمه کنند. اتهاماتی که عمدتا حول نقض قانون مقابله با جاسوسی در آمریکا قرار داشتند.

ویکی‌لیکس، که در سال ۲۰۰۶ توسط جولین آسانژ تأسیس شد، مدعی است که بیش از ۱۰ میلیون سند را در آنچه که دولت ایالات متحده بعدها به عنوان «یکی از بزرگترین نمونه‌های درز اطلاعات طبقه‌بندی شده در تاریخ ایالات متحده» توصیف کرد، منتشر کرده است.

در سال ۲۰۱۰، این وب سایت ویدئویی از یک هلیکوپتر نظامی آمریکا منتشر کرد که در آن بیش از ۱۲ غیرنظامی عراقی از جمله دو خبرنگار رویترز در بغداد کشته شدند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین هم‌دستان آسانژ، «چلسی منینگ»، تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا، بود که قبل از اینکه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۷ حکم او را کاهش دهد، به ۳۵ سال زندان محکوم شده بود.

آسانژ همچنین با اتهامات جداگانه‌ای در مورد تجاوز جنسی و دست درازی جنسی در سوئد روبرو بود که او آن را رد کرده است. او هفت سال در سفارت اکوادور در لندن پنهان شد و ادعا کرد که پرونده سوئد باعث می‌شود او به ایالات متحده مسترد شود.

مقامات سوئدی در سال ۲۰۱۹، این پرونده را متوقف کردند و گفتند که زمان زیادی از شکایت اولیه گذشته است، اما مقامات بریتانیا او را بازداشت کردند. او به دلیل عدم تسلیم به دادگاه برای استرداد به سوئد محاکمه شد.

حتی در میان مبارزات حقوقی طولانی مدت، آسانژ به ندرت در انظار عمومی دیده شده است و سال‌ها گزارش شده است که او ناخوش است؛ از جمله در سال ۲۰۲۱، در زندان، سکته کوچکی کرده است.

منبع: یورونیوز

نظر شما