شناسهٔ خبر: 67364342 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

جشن‌هایی به وسعت عشق به علی در کردستان/ ‏غدیر سرود وحدت و همدلی

سنندج_غدیر مظهر وحدت و همدلی مسلمانان است و مردم کردستان چه شیعه و چه سنی در این روز جشن‌هایی در شهر و روستاهای استان برپا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نگاشتن از جشن‌هایی که خودجوش و مردمی است هنر می‌خواهد، جشنی که به عشق علی (ع) در شهر و روستاهای کردستان همزمان با سراسر ایران اسلامی برپا می‌شود و شور و نشاط را به نقاط مختلف این دیار تزریق می‌کند.

تسنن و تشیع ندارد وقتی پای اعیاد دینی به میان می‌آید همه دست به کار می‌شوند تا بهترین روز را در خاطر همدیگر ماندگار کنند.

دیگ‌های پخت غذا بر آتش می‌رود و نذرهای مردمی پخت می‌شوند تا میان نیازمندان تقسیم شود.

توزیع نذرهای مردمی در عید غدیر

اینجا موکب ها برای پخت غذا نه از ارگانی کمک می‌خواهند و نه بودجه‌ای دولتی در اختیار دارند ریال به ریال هزینه‌های موکب و پخت و پزهای نذری‌ها با کمک مردم انجام می‌شود.

جشن‌هایی به وسعت عشق به علی در کردستان/ ‏غدیر سرود وحدت و همدلی

بانویی روغن به دست نذر خود را با چند بطری روغن ادا می‌کند، آن یکی چند کیلو برنج، یکی گوشت قربانی و دیگری شکر و آرد و...

کودکان نیز در این جشن‌ها پای ثابت کمک والدین می‌شوند تا با توزیع شربت و شیرینی سهم خود را ادا کرده باشند.

پارک آی تی سنندج شامگاه سه شنبه با پخت کباب میزبان مردم شهر بود و با اجرای برنامه‌های متنوع شاد و مفرح شبی به یادمانی را با کمک بانیان و خیرین این مراسم برپا کرد.

همایش پیاده روی کامیاران با حضور خانواده‌های کامیارانی برپا شد و کودکان بادکنک به دست و بزرگترها با در دست داشتن پرچم و تراکت با موضوع عید غدیر خم سعی در یادآوری این جشن بزرگ داشتند.

نقاشی کودکان بخشی از برنامه‌های عید غدیر کردستان

صدای غوغای کودکان نیز از حسینیه سیدالشهدای مریوان به گوش می‌رسید صف‌های طولانی کودکان در حسینیه که مشغول نقاشی بودند تا زیباترین نقاشی از غدیر را به تصویر بکشند دیدنی ترین لحظه جشن عید غدیر در حسینیه بود.

جشن‌هایی به وسعت عشق به علی در کردستان/ ‏غدیر سرود وحدت و همدلی

صدای گروه سرودهای کودکان و نوجوانان که به عشق علی (ع) قرائت می‌شد از پارک ۱۵ خرداد گرفته تا امام زاده حمزه عرب این شهر به گوش می‌رسید و حال و هوای شهر را نشاط دوچندان بخشیده بود.

پخت ۷۲ دیگ غذا در کردستان

مظفر آئینی رئیس شورای هیأت‌های مذهبی کردستان از برگزاری ۲۱۰ ویژه برنامه عید غدیر خم در شهرهای استان با همراهی هیأت‌های مذهبی خبر داد و بیان کرد: علاوه بر این ۷۲ دیگ غذا نیز پخت و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

وی آذین بندی خیابان‌ها، برگزاری جشن‌های مردمی در پارک و محلات و هیأت‌ها، توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و اجرای مدیحه سرایی را از برنامه‌های این عید در استان کردستان دانست.

جشن‌هایی به وسعت عشق به علی در کردستان/ ‏غدیر سرود وحدت و همدلی

جشن غدیر مایه وحدت و غرور مسلمانان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: معرفی عید غدیر با عنوان محور همدلی و وحدت الزامی است چرا که دشمنان در حال تفرقه اندازی در این حوزه هستند و این جشن‌ها مایه وحدت و غرور هستند.

حجت الاسلام برومند رازیانی نگاه ما به عید غدیری نگاه محوری و وحدت آفرین همراه با همدلی برای مسلمین است و مجال به دشمنان برای تفرقه اندازی درباره این عید بزرگ نباید بدهیم.

جشن‌هایی به وسعت عشق به علی در کردستان/ ‏غدیر سرود وحدت و همدلی

وی گفت: علی ابن ابی‌طالب امام شیعیان و خلیفه اهل سنت است و هر دو مذهب واقف به جایگاه ویژه ایشان هستند معیار، وحدت و همدلی مسلمین در جهان هستند که به همین مناسبت جشن و برنامه‌های مختلفی در استان برگزار خواهد شد.

از تجلیل و دیدار با سادات گرفته تا برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی و جشن‌های مردمی همگی در این روز خبر از بزرگی و عظمت این عید می‌دهد، عیدی که گرچه در نگاه اهل تسنن رسول خدا علی را دوست خویش می‌خواند و در نگاه اهل تشیع مولا و جانشین معرفی شده است اما برای تسنن و تشیع فرقی ندارد این عید عید همدلی و وحدت است که امروز همه مردم را در شهر و روستاها گرد هم آورده تا سرود وحدت بخوانند و روزی به یادماندنی رقم زنند.

نظر شما