شناسهٔ خبر: 67364241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زاکانی درمناظره:سال اول یارانه طلایی۲۰میلیونی پرداخت می‌کنیم

نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری در ارتباط با یارانه طلایی تصریح کرد: یارانه "طلایی ۲۰ میلیون تومانی" را در سال اول دولت پرداخت خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ پنجمین  و آخرین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع «کارآمدسازی دولت»  آغاز شد.

** شیوه برگزاری مناظره

مناظره در 3 مرحله اصلی برگزار شد که طی 2 مرحله، هر نامزد در 4 دقیقه اول به سوالات کارشناسان پاسخ داد و در 4 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی 6 دقیقه صحبتهای خود را جمع‌بندی کند.

سوال مرحله اول: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: مردم عزیز، میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم همه حق شماست و در قانون اساسی به آن اصرار ورزیده شده اما تاکنون بر زمین مانده است.

وی تصریح کرد: دولت خدمت آماده است تا خدمات خود را براساس اجرایی کردن قانون اساسی در ابعاد مختلف ارائه کند.

زاکانی خاطرنشان کرد: فرهنگیان، کشاورزان،‌ دامداران، کارمندان، سربازان، افسران، نیروهای نظامی، انتظامی، پزشکان، اساتید، دانشجویان، طلاب و همه مردم در روستاها و شهرها شما ولی نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به صحنه آمده‌ام.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: یک برنامه در دو سر فصل پیش‌بینی شده است، نخست در پیشرفت و آبادانی کشور و دوم در موضوع رفع نیازهای مردم و مردم سالاری دینی است.

به هر نفر 20 میلیون تومان یارانه خواهد رسید

وی گفت: نخستین گام بنده در دولت خدمت پرداخت یارانه طلایی است و یارانه انرژی را بین کل مردم تقسیم می‌کنم. به هر نفر 20 میلیون تومان یارانه خواهد رسید و بنزین از 3 هزار تومان به 1500 تومان باز می‌گردد و بعد از اینکه مردم نیاز خود  را در حوزه برق و گاز و بنزین تامین کردند به اعتبار طلا این را دریافت خواهند کرد و این اعتبار طلا را در هر زمانی به قیمت روز دریافت خواهند کرد.

.

زاکانی با اشاره به برنامه ریزی برای برچیده شدن بساط قاچاق بیان کرد: بساط قاچاق و ناترازی انرژی و بساط آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد. عموم مردم ثروتمند خواهند شد و 95 درصد مردم سود خواهند کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: این مهمترین طرحی است که از روز اول قابل اجرا است. بسته دوم ناظر به مسکن است که هم در حوزه تامین مسکن و هم اجاره داری است. اگر مشوقی را در بافت فرسوده بدهیم مردم به سرعت خواهند ساخت و اگر این مشوق طوری طراحی شود که برای اجاره داری حرفه‌ای بیشتر بسازند یک امکان گسترده‌ای برای اجاره داری فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: بسته بعد ناظر به حوزه سلامت است. در حوزه سلامت هیچکس غیر از درد بیماری خودش نباید درد بی پولی بکشد و بسته جامعی پیشنهاد کردم تا متصدیان حوزه سلامت کشور از این بسته حمایت خواهند کرد و امکانی را ایجاد می‌کنند و مردم و اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره بگیرند. بسته بعدی تامین امنیت غذایی است که برای کشاورزی و دامداری است و در تامین غذایی کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد.

مشکل اجاره‌نشینی و مسکن را در 5 سال حل خواهم کرد

زاکانی در بخش دوم سخنانش بیان کرد: در دولت خدمت، در دو قسمت یکی ناظر به پیشرفت و آبادانی و دیگری ناظر به نیاز مردم و زندگی درحوزه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ارتباط با یارانه طلایی تصریح کرد: یارانه "طلایی 20 میلیون تومانی" را در سال  اول دولت پرداخت خواهیم کرد.

وی در بخش مسکن و اجاره نشینی گفت: در موضوع مسکن باید به داد اجاره نشین‌ها رسید و بسته اجاره نشین‌ها را در سال اول ارائه می‌کنم. درحوزه مسکن براساس قانون نوسازی بافت فرسوده عمل خواهیم کرد و به راحتی می‌توان موضوع مسکن را حل کرد و کل  این فرایند 5 ساله حل خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه معیشت گفتم که با خرید قرادادی از کشاورز و دامدار کار خوبی انجام می‌دهیم و این کاری بود که در شهرداری با همکاری دولت شهید رییسی انجام شد و دولت تاکید کردند که معیشت مردم تهران را به دست بگیریم و در کل کشور شهرداری‌ها می توانند این کار را انجام بدهند و در درب منزل کالا را تحویل مردم بدهند.

.

اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال نخست دولت

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: در سال اول دولت، قانونی که سه سال تنظیم شده است را اجرا می‌کنیم و منابع آن را دیده شده است و لایحه اصلاحی خواهیم داد و همسان سازی بازنشسگان را اجرا خواهیم کرد. علاوه بر اینکه با کوچک سازی دولت، و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته خواهیم کرد.

زاکانی گفت: در حوزه شرکتی‌ها، تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در سال اول دولت انجام میدهیم که در شهرداری این کار را انجام دادیم. اشتغال موضوع بسیار جدی است. برای سربازان آنچه که از دولت برمیاید حقوق مکفی است و برای پرستاران همسان سازی و ارائه خدمات به آنها درنظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد:‌ تسهیل ازدواج با توجه به حوزه خدمات ارائه شده، جهیزیه، وام مسکن و .. از مواردی است که در دولت خدمت پیگیری و اجرا می‌کنیم که در کنار آن بچه آوری و افزایش جمعیت است و یارانه طلایی بهترین خدمت به آنهاست که داده خواهد شد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری درباره خدمات تفریحی ادامه داد: در شهرداری خدمات تفریحی را افزایش دادیم که به کل کشور قابل تعمیم است و همه زیرساخت‌های آن موجود است و می‌توان همه خدمات را به صورت هوشمند به افراد مختلف ارائه کرد. با باشگاه شهروندی به بازنشستگان، معلولان، سالخوردگان، نوجوانان، پسران و دختران می‌توان خدمات ارائه داد.

وی گفت: در حوزه تعلیم و تربیت در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد و بالای 70درصد اثر مستقیم دارد که در این بخش بر آموزش و پرورش و خانواده تاکید داریم.

زاکانی خطاب به مردم گفت: صیانت از آزادی شما، صیانت از امنیت و حریم خصوصی و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت مورد توجه دولت خدمت است.

***

سوال مرحله دوم: اولویت مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور  به شرح زیر است:

حل مشکلات اقتصادی
افزایش رفاه و آسایش عمومی
رفع  معضل بیکاری
مبارزه با فساد
بهبود روابط با کشورها

برنامه شما برای این اولویت‌های چیست و تا چه زمانی محقق می‌شود؟

مواجه با فساد اقتصادی و زمین زدن گردن‌ کلفت‌ها

زاکانی در بخش سوم سخنانش با بیان اینکه هر کار خوبی اگر انجام بشود و  در ظرف آلوده باشد آن کار آلوده می‌شود، بیان کرد: مواجه با فساد اقتصادی گام اول بنده است و تجربه دو دهه مواجه با گردن کلفت‌ها و زمین زدن آنها به پشتوانه مردم را دارم.

وی با اشاره به فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری تصریح کرد: این مسئله میثاق بنده با شماست و اگر بنده رای بیاورم با مفسدان اقتصادی برخورد خواهم کرد همانطور که طی 20 سال گذشته در این مسیر بوده‌ام و کارت زرد به مفسدان اقتصادی خواهم داد و با رای شما، آنها را از میدان اقتصاد اخراج خواهم کرد. اقتصاد مال مردم است نه زالوصفتان و آدمهایی که یک شبه صاحب هزاران میلیارد می‌شوند.

زاکانی با بیان اینکه از امنیت و آزادی مردم صیانت خواهم کرد، افزود: بنده معروفم که از حقوق مخالفان خود دفاع می‌کنم و برخی از دوستان به جریان مخالف ما توجه کنند که من کجا از آنها دستگیری کردم.

.

تا عید انقلابی در حوزه حمل و نقل تهران خواهد شد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اهمیت بسته اشتغال و خودرو برقی خاطرنشان کرد: در طی حضورم در شهرداری تهران ورود خودروی برقی را کلید زدیم  و تا عید انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد شد و این خودروی برقی باید برای همه باشد و کاملا هم صرفه و صلاح دارد و بسیار نیز ارزان درخواهد آمد.

وی درباره سفر به چین گفت: در چین ناظر به قطار پرسرعت، واگن سازی تفاهم‌نام‌هایی منعقد شد که بتوانیم داخلی سازی کرده و با تکنولوژی چین، قطار پرسرعت را جایگزین جاده‌ها کرده و سیستم ریلی را تقویت کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه تبادلات اقصادی به ویژه با همسایگان مهم است، ادامه داد: ظرفیت معادن ایران بی نظیر است اما مبتنی بر ناکارآمدی در دستان یک عده‌ای به یغما می‌رود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: موضوع آب و تنش آبی در کشور، دریامحوری و سواحل مکران در برنامه ‌های ما وجود دارد. اساس نخبگان محور این تحولات است که زیست بوم نوآوری را توسعه داده و زیست بوم اندیشه ورزی را توسعه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در همین دولت قبل، 2 وزیر بدون شایستگی هیئت علمی دانشگاه تهران شدند و اسناد آن موجود است. باید جلوی زیاده خواهی وزرا گرفته شود. زنان، دختران، جوانان و نوجوانان محورهای اساسی کار و تلاش ما هستند. روستاها رونق جدی و اساسی خواهند داشت و هر خانه تبدیل به یک زیست بوم جدی خواهد شد.

.

زنگنه، روحانی و خاتمی حاضر به مناظره در ارتباط با کرسنت نشدند

زاکانی در بخش چهارم سخنانش با بیان اینکه بنده اهل شعار نیستم و اهل عمل هستم، بیان کرد: گذشته من در دوران دفاع مقدس، دانشگاه، هیئت علمی،  مجلس و ... وجود دارد. مبارزه با فساد و نظارت و قانونگذاری در مرکز پژوهش‌ها از سوابق بنده در این مدت است و در شهرداری تهران هم سعی کردم شعار ندهم و عمل کنم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: لذا صداقت داشتن مهم است. بنده یادم ندارم دروغ به مردم گفته باشم و هرکسی دروغ گفته جلوی آن ایستاده‌ام و اگر کسی خیانت کرده یقه آن را گرفته‌ام.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته درباره کرسنت صحبت شد، گفت: خطاب به آقایان زنگنه، روحانی و خاتمی بیان کردم که حاضر به مناظره با آنها هستم اما کسی حاضر به مناظره نشد.

زاکانی خاطرنشان کرد:‌ سلامت کارگزار  بسیار مهم است و مردمی بودن کارگزار مهم است. بنده و خانواده‌ام پاسخگوی 45 سال بعد از انقلاب هستیم.

.

نمی‌گذارم کسی دست در جیب مردم کند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه بعضی از شفافیت صحبت می‌کنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی‌دهند، تاکید کرد: اما نگران نباشید شما عزیز و سکاندار هستید و مشکلات کشور قابل حل است.

وی ادامه داد: ما خودمان را با حلقه‌های مدیریتی بسته و فرسوده بسته‌ایم. لذا بنده به میدان آمدم تا با کمک شما، نگذاریم سرمایه‌های شما از بین برود و حق شما با کارهای غیرکارشناسی ضایع کنند. نمی‌گذارم کسی دست در جیب شما کند.

زاکانی اظهار کرد: مردم خیلی‌ها ممکن است به ما تنه بزنند و ممکن است این تنه‌ها عادی نباشد، ممکن است عزت و آبروی ما را به یغما ببرند. در سفر چین توانستیم یک امکانات بالایی را برای کشور بیاوریم که مسئولان دولت آقای فرزین و دیگران گفتند که برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است، در بروکسل حق خود را گرفتیم و نایب رئیس شهرداران جهان شدیم. با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد البته با تدبیر رهبری، قدرت ملت، قابلیت و خودباوری و این مسئله امکان پذیر است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه برخی به دشمن اعتماد می‌کنند که این قابل قبول نیست، اضافه کرد: باید به مردم تکیه کرد و به مکتب، داشته‌ها و اعتقادات خود رجوع کنیم و با مردم صادق بود. بروکراسی در کشور آسیب‌زاست.

وی تصریح کرد: بنده دولت را چابک می‌کنم و شهرداری‌ها را به عنوان مدیریت محلی قدرت می‌دهم و مدیریت محله را به مردم واگذار می‌کنم.

زاکانی  با اشاره به حوزه اقتصاد گفت: جلوگیری از نوسانات ارزی و ایجاد عمق بخشی به بورس و ممانعت از گردن کشی برخی از بانک‌ها از موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد و امکانی ایجاد می‌کنیم تا مردم سود کنند و این درحالیست که بنده مشکلات 30 ساله شهرداری تهران را با دستگاه‌های مختلف حل کردم.

***

پزشکیان از افراد خاطی دفاع می‌کند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در بخش جمع بندی آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرد: اعتقادات و کارنامه بنده مشخص است. همچنین مستندی تحت عنوان "نفع مردم"  و "دروغ قطع درخت" ساخته و بارگذاری شده است و می‌توانید آن را ببینید.

 وی همچنین با اعلام برنامه تبلیغاتی خود در روز چهارشنبه گفت: فردا ساعت 17 در میدان امام حسین(ع) حرفهای مهمی دارم که عرض می‌کنم.

زاکانی خطاب به پزشکیان تصریح کرد: آقای پزشکیان از افراد خاطی و گردن کلفت‌ها دفاع می‌کند و دوره قبل مجلس ایشان از کسی دفاع کرد و قرآن خواند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: مردم ایران، ما 6 نفر که در معرض انتخاب قرار گرفتیم بخشی از عمر و جوانی خود برای دفاع از خاک و ناموس سرزمین گذاشته‌ایم. من تلاش کردم راه را گم نکنم. من امروز آمدم تا اگر قرار است جناحی را نمایندگی کنم آن جناح به معراج رسیدگان است.

.

 مردم! من مسئله شخصی با کسی ندارم

وی گفت: امام می‌گفت که کسی فکر نکند ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم اما هیهات که خادمان اسلام به مردم خود خیانت کنند! مردم عزیز من در جبهه یادم گرفتم که اهل معامله نباشم و زیر باز زور نروم. من در گردان تخریب یاد گرفتم که برای برداشتن موانع کنار شما حرکت کنم و نمایندگی تفکری را داشته باشم که شهید قاسم اصغری در عملیات عاشورای 3 بر روی سیم خاردار خوابید تا گروهان از روی این شهید عبور کنند.

زاکانی با طرح این پرسش که چرا برخی اصرار دارند تا از شهدا نگوییم، گفت: یادمان نرفته است قاسم سلیمانی برای شهید پورجعفری نوشته بود که "حسین روزی که ما از شهدا نگوییم آن روز، روز مرگ ما است".

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: مردم عزیز، من تازه از جبهه برگشتم تا از غیرت فرمانده خود "غلامرضا صالحی" بگویم که وقتی عملیات قفل شد خطاب به فرماندهان گفت "اسلحه‌ها را بردارید و ما باید خط را بشکنیم".

وی در پایان این مناظره خاطرنشان کرد: مردم! من مسئله شخصی با کسی ندارم و مسئله اصلی من الگوی حکمرانی در کشور است. اعتقا دارم خادم جمهور با رئیس جمهور فرق دارد. من نگران گم شدن مسلک شهدا و ناتوان نشان دادن راه شهیدی بودم که در سال 1400 با افتخار به نفع آن کنار رفتم و امروز دوران سه ساله آن شهید را دوران نکبت می‌نامند.

انتهای پیام/

نظر شما