شناسهٔ خبر: 67363786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

در حال به روز رسانی؛

پزشکیان: به رعایت حقوق شهروندی باور دارم/ پورمحمدی:به نام دین ایمان مردم را نشانه گرفتند/جلیلی: وظیفه ما است که به حداقل‌ها اکتفا نکنیم/قالیباف:امروز روز تردید نیست/ زاکانی:سلاح مبارزه با فساد و تبعیض را زمین نگذاشته‌ام/ قاضی‌زاده: زندگی شخصیم را دچار زن

پنجمین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز ۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

آخرین مناظره به دلیل برگزاری جشن غدیر با تغییراتی در زمان پخش روبرو شد و پخش آن از ساعت ۲۰ به ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر امروز تغییر کرد.

تاکنون چهار مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

اولین، دومین، سومین و چهارمین دور از مناظره‌های انتخاباتی روزهای دوشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر و دوشنبه ۴ برگزار شد.

آخرین مناظره هم از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم به صورت زنده پخش می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیداها ممنوع خواهد شد.

۱۲:۳۹ پخش سرود ملی و تلاوت قرآن

بعد از استقرار ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری قرائت شد.

۱۲:۲۴ ورود نامزدها به محل مناظره

نامزدهای چهار دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از اقامه نماز برای برگزاری مناظره پنجم وارد استودیو محل مناظره شدند.

۱۲:۱۱ اقامه نماز جماعت

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در صدا و سیما و پیش از آغاز مناظره نماز جماعت ظهر را به صورت جماعت اقامه کردند.

 

بخش‌هایی از اظهارات کاندیداها را می‌خوانید:

***************

جمع‌بندی:

قاضی‌زاده هاشمی:

*در مورد حادثه زاهدان ۱۴ تا ۱۷ نفر از شهدا تحت پوشش قرار گرفتند.

*من آمدم تا بگویم بن‌بست نیست راهکار است و شهید رییسی این را اثبات کرد.

*چرا مشکلات مزمن شده است؟ با همین شعارهای سطحی و در ۴ دولت و ۳۲ سال فرصت داشتند مشکلات را حل کنند و در آخر گفتند نگذاشتند و نمی‌شود.

*با افتخار گفتند مسکن مهر مزخرف است. دنبال سهم‌شان از سفره انقلاب بودند. منتقدانشان را بی‌شناسنامه می‌خواندند. دولت را ده برابر افزایش دادند. بنزین را گران کردند و با مردم آنطور برخورد کردند. به بهانه کرونا حکومت نظامی ایجاد کردند.

*قول می‌دهم چون گذشته زندگی شخصیم را دچار زندگی اشرافی نکنم.

*ایران عزیزتر از جان ما شایسته بهترین روزهاست و حق نیست برای نان و آب و واکسن به دریوزگی کشورهای غربی بیفتد.

*دولت آبان ۹۸، دولت بورس، دولت مسکن‌ستیزی به جای مسکن سازی، دولت صفر کننده صادرات نفت خام، دولتی که مشاورزش همسرش را با گلوله سوراخ کرد.

*مردم ما رشید شده و اهل فکر هستند. ما در ۱۰۰ مساله ۱۰۰ راهکار ارائه کردیم.

*من به نوبه خود از مردم، شهری و روستایی و اقوام و مذاهب مختلف دعوت می‌کنم پای صندوق بیاید و به بهترین کسی که می‌شناسند رای دهند چون رای زیاد قدرت ملی ما است.

 

زاکانی:

* اعتقادات و کارنامه های من مشخص است. اقای پزشکیان از افراد خاطی و گردن کلفت ها هم دفاع می‌کند. در مجلس از یک فرد خاطی دفاع کرد و از مجلس اخراج شد. باید پاسخگو باشد.

* بنده بچه پایین شهر و جنوب شهر تهران هستم من تلاش کردم که فراموش نکنم و پای به معرکه گذاشتم تا راه شهدا گم نشود. ما یادمان نمی رود که حاج قاسم سلیمانی می گفت یاد شهدا را زنده نگه داریم و آن روزی که از شهدا حرف نزنیم روز مرگ ماست. من تازه از جبهه برگشته‌ام تا از غربت فرماندهانم بگویم و از قهرمانی آنها بگویم و با ظلم مبارزه کنم. من مسئله شخصی با کسی ندارم و مسئله من شیوه حکمرانی است.من افتخارم کسی است که با افتخار در دوره قبل به نفع اون کناره گیری کرده ام و عده ای سه سال خدمات او را دوره نکبت می خوانند. نگران ناتمام ماندن دولت شهید جمهور هستم.

*سلاح مبارزه با فساد و تبعیض را زمین نگذاشته‌ام. مردم عزیز من در جبهه یاد گرفتم اهل معامله نباشم و زیر بار زور نروم. من در گردان تخریب یاد گرفتم که برای برداشتن موانع از پیش روی مردم پیشاپیش حرکت کنم. مردم شریف من می‌دانم راه سخت است روزی جانم را کف دستم گرفتم و سالهاست آبرویم را.

 

جلیلی:

*امروز یک وظیفه بزرگ داریم. مردم پای کار آمدند مردمی که این ۴۵ سال برای کشور عظمت و قدرت تولید کردند و می‌توانند جهش تولید کنند.

*باید همه مردم را ببینیم همه استعدادها را ببینیم. کسی را کنار نگذاریم. ما در یازده سال گذشته به جای گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت تلف کنیم سعی کردیم در شهر و روستاها حضور پیا کنیم تا ظرفیت‌ها را بشناسیم.

*به اهل سنت و برخی اقوام بگویم بدترین چیز این است که برخی بخواهند حقوق مردم را معامله کنند. وظیفه دولت خدمت‌رسانی به آحاد مردم است. وظیفه مردم تعامل است نه معامله.

*وظیفه ما است که به حداقل‌ها اکتفا نکنیم بلکه به قله‌ها نگاه کنیم.

*اگر از جهش بزرگ حرف می‌زنیم این را با تک تک سلول‌های‌مان باور کردیم. اگرچه برخی می‌خواهند به بحث‌های کوتاه اکتفا و مردم را ناامید کنند.

 

پورمحمدی:

*مردم عزیز ایران آمده‌ام بر سر قرارم با شما. شاید آغاز دیدارهای دیگر با شما باشد یا نباشد اما تمام من سرشار از عشق شماست.

*آمده‌ام بر سر قراریم با شما. هر کجا باشم تماماً سرشار از عشق شما است. نه سایه‌نشینم و نه مشتاق منصب. نه دکترم و نه آیت الله، من مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین به همین سادگی. من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی آمده‌ام که بر پایه اندیشه‌های امام و رهبری بهشتی و مطهری بوده است. گفتمان من گفتمان علی بن ابیطالب است. گفتمانی که دروغ را برنمی‌تابد حتی به مصلحت. گفتمان شادی و شکوفایی نه سیاهی و سیاه‌نمایی.

*سال‌های طولانی تحریم و تهدید را با صبوری تحمل کردید. در این سال‌ها بر شما چه گذشت. زندگی باکرامت می‌خواستید. چیز زیادی نمی‌خواستید.

*نگرانم. مثل پدرانی که برای آینده فرزندانشان یا مادرانی که برای کوچ عزیزانشان نگرانند.

*به نام دین ایمان مردم را نشانه گرفتند. خسته‌ام از کسانی

* من هم در شگفتم از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته. از پرونده فسادهایی که خراش می‌دهد روح یک ملت را که باز می‌شوند و دیگر بسته نمی‌شوند. مهاجرت و بی‌حرمتی به زنان و دختران آری یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایران می‌خواهید یا نه؟ طبقه متوسط آری یا نه؟ سازمان‌های مردم نهاد آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا نه؟ مذاکره یا صندلی خالی قرار یا فرار؟ من آمده‌ام پایان دهم به بلاتکلیفی‌ها.

*کف خیابان جای احترام است نه حرمت شکنی.

*با معجزه زمینی اعتماد با خردمندی و وفاق ملی در سایه رهبری و در سایه اسلام ناب محمدی، علوی، حسینی و مهدوی فلک را سخت بشکافیم.

* در شگفتم از یک جهان کم آگاهی و ادعا، از پرونده فسادهایی که خراس می‌دهند روح یک ملت را که باز می‌شوند و بسته نمی‌شود. بالاخره حزب می‌خواهید یا نه؟ بی احترام به زنان آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا نه؟ مذاکره یا صندلی خالی؟ آمده‌ام که بگویم که کف خیابان جای احترام است نه حرکت شکنی. رفاه حق مردم است نه لطف دولت‌یان.

*اصولگرا هستم البته تحول‌خواه بر پایه عقلانیت و علم. پل می‌زنم بین اخلاق و سیاست، اقتدار و احترام. نشستن و دیدن و شعار دادن، راه حل نیست. خدایا فرزندانمان، زنانمان، مردانمان، فرهنگمان، دینمان، اخلاقمان، جامعه‌مان، آینده ایران و ملت، خدایا به تو توکل می‌کنیم.

*نشستن و دیدن و شعار دادن کار من نیست. این طلبه بر سر قرار آمده است.

 

قالیباف:

*توجه کنید شما فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه برای زندگی خودتان و کشورتان تصمیم می‌گیرید. تصمیم می‌گیرد قیمت گوشت و مرغ چقدر باشد و تورم چقدر بشود؟ آبادانی به روستای شما می‌آید؟ واحد تولیدی که در آن کار می‌کنید قرار است ادامه دهد یا بیکار می‌شوید؟ شما تصمیم می‌گیرید که حقوق کارگر و کارمند و ... به اندازه تورم افزایش پیدا می‌کند؟ شما تصمیم می‌گیرید که آیا مادر خانواده می‌تواند از بار مالی نفس راحتی بکشد؟ آیا می‌خواهید شاهد اتباع غیرمجاز باشید؟ فیلترینگ حل شود؟ درباره کنکور تصمیم جدیدی گرفته شود؟

*شما به یک آینده کشور رای می‌دهید. آیا می‌خواهید همچنان که به اقتدارتان افتخار می‌کنید به آبادانی کشورتان هم افتخار می‌کنید؟ می‌خواهید فرزندانتان به ایران افتخار می‌کنند؟

*فرق می‌کند چه کسی رییس‌جمهوری باشد. رییس‌جمهوری باید تصمیمات مهم بگیرد. اگر به موقع تصمیم نگیرد مجبور می‌شوید ایران را به ترامپ بفروشید یا تنش خطرناک را به مردم تحمیل کنید. اگر تصمیم نگیرد شاهد افزایش قیمت دلار خواهید بود.

*مردم عزیز ایران تردیدها را کنار بگذارید. امروز روز تردید نیست. روزی نیست که متاثر از فضاسازی‌های انتخاباتی مساله‌هایتان را فراموش کنید. امروز باید برای فردای خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید.

*از همه شما در اولویت اول خواهشمند مشارکت در انتخابات هستم که امنیت ملی و اقتدار ما است.

 

پزشکیان:

*چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم. ایران عزیز نباید به خاطر تحریم‌ها هر روز گوشه‌گیر شود. اما با وجود پیچیدگی‌ها آن را قابل حل می‌دانم.

*آمده‌ام برای ترکیب دیپلماسی و میدان.

*آمده‌ام تا توجه به محیط‌زیست را در کانون توجه قرار دهم. آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح مسیر تولید و مصرف انرژی قرار دهم.

*کارگران و مهندسان که چرخه صنعت را می‌چرخانند بتوانم در گرفتن حق و حقوقشان موثر باشم.

*ارتشی‌ها و نظامیان مستحق احترام هستند من آمده‌ام که احترام را به آنها بازگردانم و سطح زندگی درخور شانشان را به آنها باز گردانم.

*آمده‌ام استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم.

*سهام‌داران عدالت حق و حقوق خودشان را می‌خواهند. از بازار سرمایه قدرتمند حمایت می‌کنم.

*آمده‌ام تا سطح استقلال آموزشی را ارتقا دهم

 

**************

محور «اولویت‌های مردم؛ حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه، رفع بیکاری، بهبود روابط با کشورها»

قاضی‌زاده هاشمی:

*تعهد ما رشد اقتصادی ۸ درصد است. ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذار می‌خواهد که هم سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد.

*محیط اقتصادی را قابل پیش‌بینی کنیم. بی‌ثباتی در این حوزه باید توسط دولت درست شود. رانت بزرگی ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت گذشته درست شد و ارز ۲۸ هزار تومانی که امروز باقی مانده را داشتیم. باید تلاش شود قیمت کالاها حذف شده و این رانت را حذف کنیم.

*سیاست‌های درهای باز را باید دنبال کنیم. ۵۳ میلیارد دلار رکورد صادرات غیرنفتی در دولت شهید رییسی شکسته شد.

*در حوزه مهار تورم هم باید به لحاظ ساختاری بودجه باید اصلاح شود و مبتنی بر عملکرد باشد. باید هزینه‌های پایدار به منابع پایدار وصل شود.

*جدیتی داریم در برخورد با ناترازی بانکی وجود دارد.

*همه اینها اصلاح نمی‌شود جز با انقلاب در نظام اداری کشور. از بین بردن امضاهای طلایی و دولت رانتی.

 

زاکانی:

*قدم اول من مبارزه با فساد اقتصادی است .مواجهه با فساد اقتصادی گام اول برنامه های من است. در مواجهه با گردن کلفت ها و دفاع از حقوق مردم از برنامه های من است. بیست سال است کارت زرد به مفسدان اقتصادی میدهم.اگر انتخاب شوم آنها را اخراج میکنم. اقتصاد برای شماست نه برای زالو صفت هاست.

*فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب میثاق من با مردم است.از امنیت و حقوق و آزادی شما مردم صیانت خواهم کرد. بنده معروفم که از حقوق مخالفینم هم دفاع می‌کنم.

*بسته اشغال، بسته خودرو برقی در نظر داریم.  انقلابی در حوزه خودرو برقی ایجاد می‌کنم. سیستم ریلی کشور را بروز و سریع می‌کنیم. انقلاب در حوزه حمل و نقل عمومی ایجاد خواهد شد. من هرچه را می‌گویم قبلاً عمل کرده‌ام. شما تاکسی‌های برقی را الان در تهران می‌بینید. تا عید در حوزه حمل و نقل عمومی در تهران، انقلاب می کنم!

*ظرفیت معادن کشور بی نظیر است اما مبتنی بر فساد اقتصادی امروز در دست عده ای به یغما می رود. ظرفیت معادن مان و سرمایه

 

جلیلی:

*ما نزدیک به ۸۰ درصد بودجه کشور را تحت عنوان هزینه‌های جاری هزینه می‌کنیم. ما ماشین دولت داریم که ۸۰ درصد بودجه دولت صرف آن می‌شود برای این که اینها پناهگاه مردم باشند.

*سال ۹۲ وقتی رقیب من رای آورد برای هدیه به ایشان گفتم اگر ماشین دولت راه نیفتد مثل ماشینی است که هی هزینه کنید و تا سر کوچه هم شما را نبرد. خیلی از برنامه‌ها زمانی اجرا می‌شود که ماشین دولت راه بیفتد.

*۹۷ تا ۹۹ را بررسی کردیم که بخشنامه‌هایی که ماشین دولت می‌دهد چه مشکلاتی دارد. مثلا در صادرات مرغ، شیر خشک، گوجه فرنگی و ... نه تنها کمک نمی‌کند بلکه هر بار متفاوت بوده و باعث بی‌ثباتی شده‌است.

*سال ۹۹ به روحانی نامه نوشتم که اگر اقتصاد پیش‌بینی پذیر نباشد مردم متضرر می‌شوند. بیمه سهام را هم در همین راستا مطرح کردم.

*رییس‌جمهوری باید به دستور خود اشراف داشته باشد. ما برای ماه اول ۲۵ حکم تهیه کردیم که فقط یک تصمیم نیاز دارد که کجا ایراد دارد و گره‌ها چیست.

*من از پایین‌ترین سطح وارد ساختار اداری شدم و از طرفی ساختاری چون شورایعالی امنیت ملی را اداره کردم که باید همه اینها را باید با هم هماهنگ می‌کردیم. اما آنجا محملی بود که می‌شد با اجماع به نتیجه رسید.

 

پورمحمدی:

*هر دولتی با هر بودجه‌ای این چند مساله اساسی را حل نکند وضعیت همین طور باقی می‌ماند. تامین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماعی. یعنی جامعه اگر کار می‌کند و بعد بیمار می‌شود یا از کار افتاده می‌شود یا بازنشسته می‌شود چطور می‌تواند مشکلات خود را حل کند.

*الان مساله این است که نظام تامین اجتماعی و سازمان‌های بازنشستگی جز ظعیف‌ترین بخش‌ها هستند. تمام بنگاه‌های در اختیار تامین اجتماعی عمدتا حیات خلوت شده‌است. در ستادها زنبیل گذاشته اند نه برای پست دولتی برای عضویت در هیات مدیره این شرکت‌ها.

*ستاد من خیلی خلوت است چون به کسی قول نداده‌ام. الان بازنشستگان زیر چرخ‌ دنده‌ها در حال له شدن است. کاش وزاری رفاه می‌آمدند و می‌گفتند چقدر فشار ویژه بر آنها وارد است.

*پس از موفقیت یک لایحه روشن می‌دهم تا همه بنگاه‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی یک جا جمع می‌شوند به مالکیت خانواده تامین اجتماعی. اینطور دست دولت و بنگاه‌های وابسته به آن خارج می‌شود.

*یک چهره ملی مثل رییس‌جمهوری سابق و پنج وزیر باید برای مدت طولانی انتخاب شوند تا مدیریت این موضوع را برعهده بگیرند.

*من برنامه‌ریزی کردم هم با کارشناسان داخلی و هم خارجی تا طی دو تا ۴ سال این مشکلات را حل کنم.

 

قالیباف:

*طرح پنج فوریتی خود را توضیح دادم. اولین وظیفه ایجاد سپر حمایتی برای زندگی روزمره مردم است. اگر فاصله تورم و حقوقشان را پر نکنیم هر روز سفره‌شان کوچک می‌شود. ما به تفاوت آن تامین شود.

*کالاهای اساسی جهیزیه هم تحت پوشش قرار می‌دهیم.

*مسکن آنقدر مهم است که آرامش خانواده در گرو آن است. ما می‌توانیم با تجربه شهرداری دارم ۲۰۰ متر زمین در منطقه مسکونی است را در اختیار هر خانواده قرار بدهیم. در بیش از ۸۰ درصد شهرها و همه روستاها این کار قابل اجراست. اینطور دیگر وام نمی‌گیرد.

*مشکلات خودرو و تولید آن را حل می‌کنیم.

*رشد اقتصادی در پایتخت دوم ایران یعنی چابهار را هم جدی بگیریم.

*یک اصلاح نهادی باید انجام دهیم. روستا بیصاحب است. در برنامه هفتم برنامه‌ریزی کردیم و امنیت شغلی دهدارها را فراهم می‌کنیم.

*در کشاورزی وقتی محصولات فروش می‌رود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دست کشاورز را می‌گیرد که یک ظلم بزرگ است.

*۲۰ میلیارد دلار واردات کشاورزی داریم که برخی کالای اساسی است و امنیت غذایی ما را به خطر می‌اندازد.

 

پزشکیان:

*دو مشکل داخلی و خارجی داریم. بخش داخلی مثل تورم و پرت انرژی و ارز و ... مطرح شد. پیشنهادات هم متفاوت است. نزدیک ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش سوخت هدر می‌رود و به دست اقشار پایین نمی‌رسد.

*عامل اصلی تورم دولت است اما گناه آن را برعهده کسبه و تولیدکننده می‌اندازند. یک بار با تورم جیب مردم را خالی می‌کنند یک بار هم از داشته‌هایی که با تورم گران شده مالیات می‌گیرد.

*به هر کس ارز ترجیحی بدهی یعنی داری رانت می‌دهی. موضع ثبت سفارش گران اعلام می‌کنند و وقتی صادرات ارزان.

*همه این پول‌هایی که وعده می‌دهید به مردم باد حل این معضلات شدنی است.

*باید کاری کنیم که هر مداخله ما به منفع مردم و اقشار آسیب‌پذیر باشد.

*مشکل این است که حرف درست بزنیم. حرف درست را آدم درست اجرا کند و در این درستی آدم‌ها با هم دعوا نکنند.

*اگر قانون اجرا شود هیچ دلالی، قاچاقچی، رشوه‌بگیری و ... نمی‌توانند این کارها را بکنند.

*من ۱۰ میلیون پول اضافه به حسابم بیاید سیستم می‌تواند شناسایی کرده و جلوی من را بگیرد.

*لاجرم برای رشد ۸ درصد باید ارتباطمان را با دنیا اصلاح کنیم.

*در داخل با وحدت و انسجام مسائلی که هم عقیده هستیم مثل تورم و ارز و ... است را حل کنیم.

 

بخش دوم:

قاضی‌زاده هاشمی:

*ما برنامه بازگشت مردم به روستاها را داریم. در این برنامه به معیشت روستایی، زیست‌بوم روستایی و مسکن روستایی و ...توجه داریم.

*آقای پزشکیان نگران زنان و اقوام هستند. ایشان می‌دانند من هم روحیه تنش و دعوا ندارم. اما باید با فساد، خودباختگی و بی‌تعهدی و غرور و تبختر دعوا کرد. ما آمدیم حقوق مردم را استیفا کنیم. یک روز آقایی که جز حامیان پزشکیان است گفتم چرا انقدر به رییس دولت و نهم ور می‌روید. گفت ایشان سفره را جمع کرد.

*من نگرانم اگر آقای پزشکیان رای نیاورد حامیان ایشان که خوش سابقه هم هستند مردم را به حضور در خیابان دعوت کنند. کی دعوا را شروع کرد؟

*وزیر روحانی وقتی زنش را کشت چرا رفتند و رضایت گرفتند. او زن نبود؟

*برای رییسی مهم کارآمدی بود. برای همین خدا به ایشان کمک کرد. مثل شهید رجایی بود.

*وقتی مال مردم را در بورس چاپیدن من پیگیری کردم. دولت دستش را در جیب مردم کرد اما کسی صدایش در نیامد. کسی اعتراض نکرد و مساله را حل و فصل نکرد. در گام دوم نمی‌خواهیم به عقب برگردیم. آینده روشن است. رییسی نشان داد که می‌شود و می‌توانیم.

زاکانی:

*من اهل شعار نیستم. اهل عمل هستم. گذشته من در دوران جنگ، فعالیت دانشجویی، هیات علمی، مجلس، مرکز پژوهش‌ها، شهرداری تهران و ... شعار ندادم و عمل کردم. صداقت داشتن مهم است. یادم نیست که دروغ گفته باشم اما کسی دروغ گفت جلویش ایستادم.

*چرا وقتی در مورد کرسنت صحبت کرد چرا درخواست مناظره با خاتمی و زنگنه و ... مورد قبول واقع نشد؟

*هم خودم هم خانواده‌ام پاسخگوی ۴۵ سال گذشته انقلاب اسلامی هستیم.

*برخی از شفافیت صحبت می‌کنند اما به شفافیت رای نمی‌دهند اما مردم شما عزیز و سکان‌دارید. مشکلات کشور قابل حل است. حرفهای ما بی‌پایه و سست نیست. خودمان با حلقه مدیریتی فرسوده خودمان را بستیم.

*به میدان آمدم نگذارم سرمایه‌هایتان بخار شود. کسانی با کار غیرکارشناسی حق شما را ضایع کنند. مردم عزیز خیلی‌ها ممکن است به ما تنه بزنند اما این تنه‌ها عادی نیست و قصد دارند شرف ما را به یغما ببرند.

*همین سفری که به چین رفتم توانستم امکانات بالایی را برای مردم کشور به ارمغان بیاوریم. در بروکسل رفتیم حق خودمان را گرفتیم و نایب رییس شهرداران جهان شدیم. با دشمن هم می‌شود مذاکره کرد اما با دقت و قدرت و خودبارری.

*برخی با لالایی دشمن به خواب می‌روند. برخی به دشمن اعتماد می‌کنند. باید به مردم اعتماد کرد و به مکتب رجوع کرد.

*شهرداری‌ها را برای مدیریت شهری قوی می‌کنم و مدیریت محله را به مردم می‌دهم.

*مشکلات ۳۰ ساله شهرداری تهران را با دستگاه‌های مختلف حل کردم. در ۳۳ ماه حضور من در شهرداری تحیربرانگیز بود.

*جلوگیری خواهم کرد از گردن کشی بانک‌ها که سود ان به جیب مردم خواهد رفت.

*با حلقه های مدیریتی فرسوده و بسته مشکلات را زیاد کرده ایم. برخی مشکلات شهر تهران با دستگاه های مختلف سی سال مانده بود و من حل کردم

 

جلیلی:

*خیلی مسائلی که مطرح شد ضروری و مساله مردم است. اولویت کشور حل مشکلات معیشتی است. طرح وان، سفر و معیشت و ... را ارائه کردیم.

*معیشت باید حل شود اما کشور اینطور پیشرفت نمی‌کند. اگر در برنامه پنجم گفته رشد ۸ درصد این کار جدی و برنامه‌ریزی می‌خواهد. در ارزآوری، جذب سرمایه، استفاده از فرصت فناوری و ...باید برنامه‌ریزی داشته‌باشیم.

*بهره‌وری فقط با سرمایه به دست نمی‌آید. در موضوع مدیریت برخی اشکالات وجود دارد. در فرهنگ اداری و سیاسی ما مناسبات غلط شکل گرفته است. کار واقعی و نمایشی با هم متفاوت است. با تعارف کار کشور راه نمی‌افتد.

*حاج قاسم گفتند می‌توانید یک دستور بدهید و یک اراده‌ای داشته باشید اما مهم این است که در ادامه چه اتفاقی رخ می‌دهد.

*تا دفع موش نکیم مهم نیست چقدر گندم جمع می‌کنیم. باید بدانیم چی می‌خواهیم و با چه هدفی می‌خواهیم.

 

پورمحمدی:

*در تمام دنیا بحث فساد، قاچاق، عملیات مالی سیاه گسترده و مساله است. امروز اقتصاد ایران بزرگ است. مناسبات اجتماعی هم سایه روشن‌های زیادی دارد. فساد هم زمینه رشد زیادی دارد. برخورد سنتی و قدیمی حریف این میزان فساد نیست.

*جز مدیرانی بودم که مستقیما مبارزه با فساد بودم. در جلسات متعدد به دوستان اطلاعاتی، قضایی، سپاهی و فراجایی گفتم مبارزات شما ناکارآمد است. دنیای مبارزه با فساد و روش‌های آن عوض شده ست. امروز انقدر شبکه‌های مبارزه با فساد فعال‌اند که کارشناس، مدیر، خبرنگار، رسانه، خبرگزاری، وزیر می‌خرند.

*ما غافلیم از آنچه در حوزه فساد رخ داده. این دغدغه خیلی از جوامع است. سه پایه اصلی دارند. شفافیت-گردش آزاد اطلاعات است (خبرنگاران، نقادان اجتماعی و سوت‌زن‌ها در هر جامعه‌ای برای مبارزه با فساد مهم اند نباید یقه‌شان را گرفت و زندانیشان کرد.

*من که از همه شما بیشتر بگیر و ببند و زندانی داشتم. در مبارزه با گران فروشی میلیون‌ها پرونده داشتیم. ااما اینها مشکل فساد را حل نمی‌کند.

*دنیا یک پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده است. یعنی سازمان‌های مالیاتی و مبارزه با پولشویی. دستگاه قضایی نمی‌تواند تا خانه مردم برود اما دستگاه مالیاتی می‌تواند تا گاو صندوق مردم برود. این سازمان مالیاتی باید پلیس مالی ما باشد. مساله فساد با بگیر و ببند حل نمی‌شود.

 

قالیباف:

*تاکید کردم نباید وارد تنش و اختلاف شد اما یک جاهایی باید وارد چالش بشویم. آنجا بحث کارشناسی است. هر که رییس‌جمهوری و وزیر اقتصادی و ... شود حتما اختلاف پیدا می‌کنند. اینجا جای نقد و چالش است. اینجاست که آیا رییس‌جمهوری می‌تواند کشتی را در طوفان به ساحل برساند.

*فقط نمی‌شود با حرف و شعار همه چیز را حل کرد. حتی قانونی که در مجلس می‌نویسیم وقتی جان می‌گیرد که اجرا شود که نیازمند اقتدار است.

*به خدا قسم قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست. محل اختراع دوباره چرخ نیست. محل کسب تجربه نیست بلکه آبرو و وقت و زندگی و مال مردم است. نمی‌شود هر بار با یک حرف و حرکت مدیران را بلاتکلیف نگه داریم.

*هم اصلاح در داخل و دستگاه‌های داخل و هم در روابط خارجی شروع می‌کنم. حق ملت را بر اساس قانون راهبردی دنبال می‌کنم.

*از اصلاحات اقتصادی داخلی غافل نمی‌شوم و هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگر تعطیل نکنیم.

*سوت‌زنی در مجلس ابلاغ شد و پاداش به آنها می‌دهیم.

*اولین امضاکننده پیشنهاد طرح شفافیت بودم اما امروز قانون شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و یکی از اختیارات هر سه قوه است.

 

پزشکیان:

*اعتراض کردند در مورد آقای جهرمی. خودش تلفن کرد و گفت زمانی که ایشان وزیر بودند آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورایعالی امنیت ملی بودند و دستور از آنجا آمده و ایشان را به دلیل سرپیچی از دستور دادگاهی کردند.

*از ستاد رییسی تعداد زیادی برای ما کار می‌کنند. خواستید اسامی را اعلام می‌کنیم.

*هیچ رانت و رشوه‌ای نداشتم.

*در مورد اتفاقی که در سیستان و بلوچستان افتاد و رهبری فرمودند این افراد شهید هستند اما بنیاد شهید هنوز شهادت آنها را اعلام نکرده است.

*من عوام‌فریبی می‌کنم؟ شما وعده می‌دهید و عمل نمی‌کنید . من همیشه مدافع مظلومین بوده‌ام. یک بار بوده که از یک گردن کلفتی دفاع کنم؟ معلمان آمده‌اند مقابل مجلس و حق‌شان را مطالبه کردند اما با باتون از آنها پذیرایی کردند.

*مشکل ما همین دعواهاست.

 

************

بخش دوم:

قاضی‌زاده هاشمی:

*اجازه نمی‌دهم تفریح و گردش از سبد خانواده ایرانی حذف شود. فرهنگ کارت در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

*تکمیل و واگذاری پروژه‌های نیمه‌ تمام دولت شهید رییسی را در دستور کار داریم.

*توسعه اینترنت و تغییر فیلترینگ. مردم با وجود بازار مکاره وی پی ان اساسا فیلتر وجود ندارد. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان مسئول فیلتر تلگرام و شات‌داون اینترنت جهانی در آبان ۹۸ ست.

*مبنای فیلترینگ را بر مبنای عرف جامعه قرار خواهیم داد.

*توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تأمین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مساله فقط بازار فیلترشکن بوده است. قائم مقام ستاد آقای روحانی فرمانده شات داون اینترنت بود.مبنای فیلترینگ را تغییر می‌دهیم؛ باوجود بازار مکاره فیلترشکن‌فروشی چیزی به‌نام فیلترینگ وجود ندارد. سند شش‌دانگ سیاه‌ترین کارنامه و سلاخی اینترنت به‌نام دولت روحانی ثبت شده است.

*روزی که بحث حجاب مطرح شد میخواستم بگویم این‌ها بچه‌های ما هستند همین دختری که امروز مویش را پریشان کرده چند روز دیگر در مجلس امام حسین است.

*معتقدم زنان ما حتی آنها که حجاب‌شان متفاوت است دردها و سخنان شنیدنی دارند.

*آقای پزشکیان ما را نصیحت می‌کنید ؛ در جایی که دولت مشغول انهدام زندگی مردم است دعوای بی‌حجاب و حجاب پروژه دین‌ستیزانه است.

*سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد.

 

زاکانی:

*این کشور متعلق به مردم ست. رایانه طلایی را از همان ماه اول اجرا می‌کنیم. بدون گران کردن و ایجاد زحمت اضافه.

*به داد اجاره‌شنین‌ها خواهیم رسید و بسته نجات اجاره‌نشین‌ها را در سال اول ارائه خواهم کرد.

*همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم. کاگران را در کارخانه‌ها شریک خواهیم کرد.

*در حوزه شرکتی‌ها هم تضمین درآمد مکفی را در نظر داریم.

*موضوع ازدواج و تسهیل ازدواج را با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهیم دنبال می‌کنیم  و افزایش جمعیت را دنبال می‌کنیم.

*ما در شهرداری تهران خدمات تفریحی انجام می‌دهیم و خدمات تفریحی را به صورت هوشمند به مردم ارائه می‌دهیم.

*صیانت از حریم خصوصی شما هم در برنامه ماست.

*باید مردم در سیاست و اقتصاد و اجتماع  سالار باشند.  بسته‌ نجات اجاره نشین ها را در سال اول دولتم ارائه خواهم کرد و مردم را نجات خواهم داد  به راحتی موضوع مسکن را حل می کنم.

*درب منزل، کالا تحویل مردم خواهد شد.

*خدمات ویژه در حوزه مشوق های فرزندآوری هم خواهیم داشت. بچه آوری را با یارانه طلایی دنبال خواهم کرد.

*هر خانه یک کارخانه و هر روستا مجتمعی از خدمات و خیرات باید باشد.

*صیانت از آزادی شما و امنیت شما و حریم خصوصی شما مردم و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت و اشتغال مردم را دنبال خواهیم کرد.

* یارانه طلایی ۲۰ میلیون تومان در همان سال اول خواهیم داد بدون گرانی و ایجاد زحمت اضافه برای مردم پرداخت خواهد شد.

 

جلیلی:

*بخش عمده‌ای از جامعه توسط برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند. صحبت از زنان می‌شود اما زنان روستایی، بدسرپرست، سرپرست خانوار و ... دیده نمی‌شوند. تجویزی هم برای آنها صورت نمی‌گیرد. برخی شعارهایی که می‌دهند و طرفدار زنان هستند اما بخش مهمی از زنان نادیده گرفته می‌شوند.

*ما کشاورزان و روستاییانمان نزدیک ۲۷ درصد از جمعیت ما هستند اما وقتی سهم آنها را در بودجه تعریف می‌کنیم نه شایسته است و نه متناسب. بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند. اگر برنامه استعدادیابی درست داشته باشیم می‌توانیم درست در این حوزه برنامه ریزی کنیم.

*کارگران شرکتی امنیت شغلی ندارند. حتی فراتر از آن باید خودش را در سود شرکت و کارایی آن سهیم بداند. هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ روانی. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود به واسطه پرداخت می‌شود.

 

 پورمحمدی:

*اداری و نظام اداری موضوع مهم بعدی است. مردم اگر شما با لاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه را بنویسند، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود. بهره‌وری به صفر می‌رسد.

*بروکراسی معیوب و شبه مدرن امروز مشکل ما است. مدیر ارشد کشور از زوایای نظام اداری نه اطلاع داشته باشد بلکه باید ریز شده باشد. من به عنوان یک طلبه ۴۰ و اندی سال در حوزه‌های مختلف حضور مستقیم داشته‌ایم.

*دنیا خیلی تجربه کرده است  و تجربه‌های موفقی داریم. دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشای ما است. نه دولت صوری و ظاهری و دفاتر خدمات الکترونیک. دولت الکترونیک یعنی به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نکنی. منتظر نمانی. هزینه زیاد خرج نکنی. امروز بچه‌ها موبایلی هستند و در آینده فهمی از نظام اداری این چنین ندارند.

*دولت الکترونیک بدون این دنگ و فنگ‌ها و ظاهری بزک شده است. با این نظام اداری ره به جایی نخواهیم برد. به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم اما وظیفه مدیر عالی کشور است که این ساختار فعلی را اصلاح کند. داشبوردهای الکترونیک باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

*مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم.

 

قالیباف:

*من برای همه شما شناخته شده هستم. اهل کارم نه تنش و دعوا ولی همه عمرم را برای زندگی و دین مردم جنگیدم. اینجا دعواها و بحث‌ها با آن جنگیدن‌ها متفاوت است. این دعواها نه مشکل تحریم و نه مشکل گرانی خودرو و نه تورم و امنیت را حل نمی‌کند.

*نه صدای روستایی مظلوم نه کشاورزی که با زحمت تولید می‌کند شنیده می‌شود و نه کارمند و کارگری که در حقوق ثابت با مشکلات رو به رو است.

*در مسئولیتم بعد از دوران جنگ وارد این ستیزهای بیهوده نشدم و قبول هم ندارم. در جنگ بزرگ شدم و برای امنیت خانواده‌ها کار جنگ کردیم و هرگز دعوا نمی‌کنیم که توی دل مردم را خالی کنیم.

*این دعواها هیچ ثمر و گشایشی ندارد جز این که توی دل مردم را خالی می‌کند.

*دعواهای سال ۸۸ و ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و بعد فراموش کردند که آن روزها چه حرف‌هایی را زدند. الان هم من نگران همین هستم.

*شهروندان تهران تا پیش از شهرداری بنده حقی نداشتند که بدانند زمان‌بندی انجام یک پروژه چقدر است. این فرهنگ کاری من است.

*بدون شک تلاش می‌کنم بدون جدل سیاسی کار کنم. می‌خواهم یک خدمتگزار و مدیر ارشد قوه مجریه باشم نه سخنران. اولین کاری که در نیروی انتظامی کردم تمام کردن تنش‌ها بود.

*در شهرداری تهران با ۳ دولتی کار کردم که هر ۳ با من مخالف سیاسی و کاری بودند اما کار اداره شهر را پیش بردم.

*قانون تجارت چندین سال بلاتکلیف بود که در این مجلس نهایی شد.

 

پزشکیان:

*نمی‌دانم برادر من آقای قاضی‌زاده گیر می‌دهد و می‌خواهد اختلاف‌افکنی کند. ایشان می‌گفت سه روزه بورس را حل می‌کند حالا عملکرد ایشان را از زبان جانبازان عزیز بشنوند.

*قرار بود یک میلیون مسکن ساخته شود و یک میلیون شغل ایجاد شود. چرا نشد؟ هیچ مشکلی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی‌شود.

*اگر در میدان هستید باید مشکل را حل کنید. یک روزه هم نمی‌شود مشکلات را حل کرد.

*قانون برنامه داریم. اگر این قانون که دولت رییسی نوشته را داریم پس در مورد چه چیزی حرف می زنید. من فکر نمی‌کنم قاضی‌زاده تا آخر هم در انتخابات بماند.

*مشکل فرد نیست. مردم عزیز شما در همه ادارات و ... نگاه کنید. کسانی که جایگزین شدند عالم‌تراند؟

*همه تقصیرها مال گذشته است. حق با شما است. این مشکلات امروز هم کار آمریکا است و دولت گذشته؟

*می‌توانیم مشکلات را حل کنیم ولی باید به کارشناس اعتماد کنیم.

*چرا این وعده‌ها ۴۰ سال است اجرا نمی‌شود؟ اول این که در داخل دعوای سیاسی داریم گرچه قانون و صحبت‌های رهبری میثاق مشترک ما است.

*مشکلات فرهنگی را نهادهای فرهنگی، صداوسیما و روحانیت و ... ایجاد می‌کنند.

*اول دست از اختلاف برداریم. اختلاف یعنی نابودی کشور.

 

 

*********

شروع مناظره ۱۲:۵۲

محور اول : «کارآمدسازی دولت»

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*در مواجهه با هر بیماری کار این است که اول شرایط عمومی را تثبیت کنیم و درد را تسکین دهیم و بعد مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم. در مواجهه با مشکلات ریشه‌ای اقتصادی همین کار را خواهیم کرد.

*من عهد می‌بندم که در صورت کسب آرا ۱۴ اقدام انجام دهم. اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای تمام مستخدمین دولت اجرا خواهد شد.

*اجازه نمی‌دهیم آبان ۹۸ دوباره تکرار شود. این ملت بداند که تمام ستاد پزشکیان در کنترل کسانی است که در دولت حسن روحانی کشور را با افزایش قیمت بنزین به خون و آشوب کشاند.

*راه شهید رییسی را برای ساخت مسکن ادامه می‌دهم. تا سال دوم دولتم کلید ۵/۲ میلیون مسکن را به مردم تحویل می‌دهم و اجازه نمی‌دهم سرنوشت آن شبیه به مسکن مهر شود.

*برای محقق شدن آرزوی استفاده از خودروی با کیفیت تلاش می‌کنم. واردات خودروهای برقی آزاد می‌شود.

*دیوار سخت سربازی اجباری را از مقابل مردم برخواهم داشت. اول تکلیف ۵/۳ میلیون سرباز فراری را مشخص می‌کنم و سرباز حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری می‌کنم.

 

زاکانی:

*میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم حق شما است. دولت خدمت آماده است که خدمات خودش را در قالب اجرایی کردن قانون اساسی ارائه کند.

*مردم ولی نعمت ما هستند. من برای توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به صحنه آمده‌ام.

*برنامه‌ای در دو سرفصل ناظر بر آبادانی کشور و رفع نیاز مردمسالاری دینی است که ارائه کردم.

*یارانه انرژی را بین مردم تقسیم می‌کند و در طول سال ۲۰ میلیون به مردم خواهد رسید. بنزین هم کاهش قیمت خواهیم داشت.

*بساز قاچاق، ناترازی انرژی، آسیب زدن به محیط زیست برچیده می‌شود و عموم مردم در طرح طلا سود خواهند کرد.

*بسته دوم ناظر به مسکن است. مسکن هم در حوزه تامین و هم اجاره‌داری برنامه داریم. اگر مشوقی برای بافت فرسوده برای مردم ایجاد کنیم حتی در حوزه اجاره‌ کردن امکان گسترده‌ای فراهم خواهد شد.

*در حوزه سلامت هیچ کس غیر از درد بیماری نباید درد بی‌پولی بکشد که بسته‌ای دارم در این حوزه که عالمان از آن حمایت کردند. این بسته شامل درمان رایگان برخی اقشار است.

*بسته بعدی من تامین امنیت غذایی است که کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد.

 

جلیلی:

*من دو اولویت اصلی را برنامه کار قرار دادم که در ابتدای دولت شهید رییسی به ایشان تقدیم کردم. یکی ارزآوری و اشغال است. باید بتوانیم در این دوزمینه یک برنامه موفق را اجرا کنیم.

*روستاها نباید به عنوان یک مکان محروم نگاه کرد. روستاها عین فرصت‌اند. من خیلی از روستاها را دیده‌ام که چطور توانستند امروز موفقیت به دست بیاورند. مثلا روستای لیقوان چند هزار تن فرآورده لبنی دارد.

*شهید رییسی رکورد صادرات غیرنفتی را زده است. مثلا ما می‌توانیم در قضیه پوشاک با چین از طریق همین روستاهایمان رقابت کنیم.

*دهیاران باید امنیت شغلی‌شان تامین شود تا به کار رشد روستا برسند.

*اگر می‌گوییم هر روستا یک سلول جهش باید بدانیم کشاورز ما نباید برای بازاریابی مشکل داشته باشد. مثلا در ارومیه یک میلیون تن سیب تولید می‌شود نباید کشاورز عزا بگیرد که این میزان کجا به فروش برسد.

*باید این فرصت را فراهم کنیم که با سند منزل روستایی و حتی ادوات کشاورزی یا پروانه دام‌داریش بتواند وام دریافت کند.

*باید جشن پایان آبرسانی با تانکر را برگزار کنیم.

 

پورمحمدی:

*از مردم نظرخواهی شده که مردم بیش از ۷۰ درصد گفته‌اند دغدغه‌شان اقتصادی است. من ۴ برنامه اولویت‌دار دارم که ارائه می‌دهم. اساس این برنامه این است که زیر ساخت پیشرفت تولید است. شاخص رشد و دماسنج اقتصادی هم بازار سرمایه و بورس است. در اواخر دولت دوازدهم بورس دچار حباب شد. در دولت سیزدهم بورس قفل کرد.

*در گذشته گردش مالی بورس به ۲۸ هزار همت رسید دیروز ۳ هزار همت. الان زیر ۲۰۰ هزار نفر فعال بورس داریم. این شاخص اقتصاد است.

*بازار بورس ویژگی‌هایی دارد از جمله عدم دخالت دولت. هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است. شفافیت و رقابت هم در بازار بورس وجود ندارد.

*در شورای بورس هم بانک مرکزی، وزیر صمت و وزیر اقتصادی و ... حضور دارند که با هم تعارض منافع دارند. همه مردم ما درگیر بورس هستند و با این نبض اقتصاد را می‌سنجند.

*بازار بورس شاخص روشنی است و جای فرار ندارد.

*ثبات متغیرها در اقتصاد مثل نرخ سود بانکی،  نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و ... خیلی مهم است. کاهش اختلاف ارز نیمایی را دنبال می‌‌کنیم تا رانت‌خواری گسترده امروز جلویش گرفته شود.

*اگر می‌خواهید بدانید وضعیت اقتصاد چطور است به ضعیت بورس توجه کنید. در دولت من گزارش شفاف از بورس است. ظرف یک سال تراز مثبت را به بازار بورس و سرمایه اعطا می‌کنیم.

 

قالیباف:

*دیشب که از اینجا رفتم فکر می‌کردم بحث‌هایی که در مناظره شنیدیم چه بود و امروز چه بگویم. همه نکاتی که گفتم و گفته شد موضوعاتی است که در دو سه دهه گذشته مطرح شده‌است. چرا این موضوعات حل نشده باقی مانده است. باید دقت کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. امروز دشمنان آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند و دنبال پریشانی مردم هستند. نمی‌خواهند افق روشنی از ایران عزیز در ذهن مردم ساخته شود و به آینده امیدوار شوند. ما با حرکت و بیانات و تصمیمات و رفتارها به این موضوع توجه کنیم که نقشه دشمن را تکمیل نکنیم. وظیفه خودمان را به درستی انجام دهید.

*امروز مردم دغدغه سررسید اجاره خانه هستند. کدام حاشیه شهر را پیدا کنند و به آن پناه ببرند. ما باید آرامش ایجاد کنیم. نه معلم اخلاقم نه اینجا جای درس اخلاق است. به نظرم به جای تنش حل مشکل مردم را مبنا قرار دهیم.

*دیشب اینجا بحث کرسنت شد، از چای دبش بحث شد ریشه این خسارات و فسادها در کجاست؟ در ناکارآمدی. همه این ها به دلیل تنش است و ناکارآمدی و به اندازه صادرات نفتمان امروز حیف و میل می‌شود. نیاز به وحدت و همکاری داریم.

*هر تلاش و فعالیت و هم‌افزایی برای حل مشکل را باید دنبال کنیم. گیر ما این است که وقتی بر پست و مسئولیت نشستیم دغدغه مردم دغدغه دوم ما می‌شود. باید هر چه برای خود می‌پسندیم برای مردم بپسندیم.

 

پزشکیان:

*چه می‌کنم و چه نمی‌کنم؟ اگر از مردم بپرسید رییس‌جمهوری می‌گویند چه مشکلی را باید حل کند می‌گویند مشکل اقتصادی. در مرحله بعد سیاست خارجی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره می‌کنم.

*مهم‌ترین کار رییس‌جمهوری پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسائل حل نمی‌شود. وجود مساله طبیعی است اما حل نشدن آنها غیرطبیعی است. با ادامه وضع موجود این مسائل حل نمی‌شود.

*شکاف میان مردم و دولت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم می‌شود. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کاری کرد.

*بهترین راه حل‌ها در میان نزاع و شکاف گم می‌شود. موضوعی ملی چون برجام به شکافی اجتماعی تبدیل شد من می‌خواهم از شکاف دولت و مردم و نزاع را کم کنم.

*نمی‌پذیرم در حضور مردم ایران وعده‌های پوچ بدهم چون به کار گیری را بر اساس کارشناسی انجام می‌دهم.

*ارزشهای دینی و اعتقادی خود را دارم اما نمی‌توان مردم را نادیده گرفت و تحقیر نمود.

*نقدپذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف می‌دانم. وعده بی‌پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم ارزش قائل هستم. دروغ نمی‌گویم. موفق نشوم عذرخواهی می‌کنم.

*من از رانت بهره نبردم و قول می‌دهم گزارشی از انواع رانت‌ها به مردم ارائه کنم. به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم.

*من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم. یک رییس‌جمهوری پاسخگو خواهم بود. تکرار می‌کنم که من دروغ نخواهم گفت.

*از همه کسانی که برای سربلندی ایران رای می‌دهند تشکر می‌کنم.

نظر شما