شناسهٔ خبر: 67363415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار ماکرون درباره وقوع جنگ داخلی در فرانسه

رئیس جمهور فرانسه در آستانه برگزاری انتخابات جدید در این کشور درباره وقوع درگیری‌های داخلی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه معتقد است که برنامه های راست و چپ رادیکال آن چیزی است که فرانسه را به جنگ داخلی می کشاند. در همین حال، "جوردن باردلا"، رئیس حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه اعلام کرده که تنها در صورتی می خواهد حکومت کند که اکثریت مطلق وجود داشته باشد.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تنها یک هفته مانده به دور اول انتخابات پارلمانی، احزاب راست و چپ را تهدیدی برای کشور توصیف کرد.

وی روز دوشنبه در پادکستی گفت که برنامه‌های سیاسی حزب راست‌گرای پوپولیست اجتماع ملی Rassemblement National (RN) و حزب پوپولیست چپ La France Insoumise (LFI) می‌تواند منجر به "جنگ داخلی" شود. در همین حال، جردن باردلا، رهبر حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه تأیید کرد که او به دنبال نخست وزیری است. وی اعلام کرده که حزب او آماده به دست گرفتن قدرت است.

ماکرون در پادکستی در این باره گفت که حزب اجتماع ملی فرانسه جامعه را تقسیم می کند و آن را به سمت جنگ داخلی سوق می دهد. به گفته وی حزب چپ La France Insoumise هم شکلی از کمونیتاریسم را پیشنهاد می کند. رئیس جمهور افزود که این می تواند به یک جنگ داخلی نیز منجر شود.

باردلا از این اظهارات انتقاد کرده و گفت: رئیس جمهور جدید نباید چنین چیزی بگوید. باردلا افزود که او می خواهد "امنیت را برای همه مردم فرانسه بازگرداند."

ماکرون پس از شکست حزبش در انتخابات اروپا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در 30 ژوئن و 7 ژوئیه شد. در نظرسنجی ها، حزب اجتماع ملی فرانسه با 35 درصد پیشتاز است و پس از آن ائتلاف انتخاباتی چپ-سبز جبهه مردمی جدید با کمی کمتر از 30 درصد قرار دارد. اردوگاه دولتی ماکرون حدود 20 درصد کاهش یافته است.

باردلا، رهبر حزب اجتماع ملی فرانسه هنگام ارائه برنامه انتخاباتی خود در پاریس تأیید کرد که قصد دارد سمت نخست وزیری را انتخاب کند. با این حال وی تاکید کرد که او تنها در صورتی می خواهد این کار را انجام دهد که دارای اکثریت مطلق در مجلس شورای ملی باشد.

وی تاکید کرد که اگر اردوگاه او اکثریت مطلق را به دست آورد، هدف او "دولت وحدت ملی" است که در آن نمایندگانی از جامعه مدنی را نیز منصوب خواهد کرد. باردلا با اشاره به احتمال تصاحب قدرت پس از انتخابات گفت: ما آماده ایم.

این سیاستمدار دست راستی همچنین هشدار اولاف شولتز، صدراعظم آلمان درباره پیروزی پوپولیست های راستگرا در فرانسه را رد کرد. باردلا گفت: اینها محفوظات سیاسی یک رقیب سیاسی است که ما با او موافق نیستیم. این جوان 28 ساله گفت: اگر او نخست وزیر شود قطعاً دوست دارد "با صدراعظم آلمان صحبت کند.

"جردن باردلا"، همچنین گفت که پس از انتخابات پارلمانی در فرانسه، می‌خواهد در صورت پیروزی حزبش، فرانسوی‌های دارای تابعیت دوگانه را از پست‌های مهم دولتی کنار بگذارد. باردلا هنگام ارائه برنامه انتخاباتی خود در پاریس گفت: مواضع استراتژیک در ایالات برای اتباع فرانسوی محفوظ خواهد بود. به گفته وی این برای "محافظت در برابر تلاش های خارجی برای مداخله" است.

باردلا بار دیگر تاکید کرد که پس از انتخابات زودهنگام در 30 ژوئن و 7 ژوئیه به دنبال پست نخست وزیری خواهد بود. با این حال، او تنها در صورتی می خواهد این کار را انجام دهد که دارای اکثریت مطلق در مجلس شورای ملی باشد. او گفت: «من به خاطر افتخار شخصی‌ام مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرم. "من قدرتی را می خواهم که از آن استفاده کنم."

باردلا از طرفی بر "احترام" خود به شراکت آلمان و فرانسه تاکید کرد، اما هم زمان اعلام کرد که فرانسه با اطمینان بیشتری در اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد. به ویژه، رهبر RN گفت که می‌خواهد درباره کاهش مشارکت فرانسه در بودجه اتحادیه اروپا مذاکره کند.

از نظر سیاست خارجی، باردلا بار دیگر تاکید کرد که اوکراین باید به طور اصولی مورد حمایت قرار گیرد. وی تحویل موشک های دوربرد و اعزام نیروهای زمینی فرانسه به اوکراین را "خط قرمز" توصیف کرد. ماکرون نیز به نوبه خود در ماه های اخیر بارها درباره اعزام سربازان غربی به این کشور صحبت کرده است.

باردلا تاکید کرد: من روسیه را به عنوان یک تهدید چند بعدی می بینم. با این کار، او از برنامه انتخاباتی قبلی حزب خود که روسیه تا همین اواخر به عنوان شریک در آن نام می برد، دورتر شد.

از نظر سیاست داخلی، باردلا چندین وعده انتخاباتی قبلی خود را محدود کرد یا آنها را به تاریخ بعدی موکول کرد. این شامل، برای مثال، معکوس کردن اصلاحات بازنشستگی است. او دلیل این امر را وضعیت اقتصادی در فرانسه عنوان کرد که به زعم وی عملاً ورشکسته است. او گفت: «هفت سال حکومت ماکرون کشور را ضعیف کرده است. با این وجود، در صورت پیروزی در انتخابات، او می خواهد مالیات بر ارزش افزوده برق و سوخت را کاهش دهد و در مورد استثنائات در بروکسل مذاکره کند.

رئیس RN برنامه های خود را برای مهار مهاجرت - به عنوان مثال از طریق موانع بیشتر برای اتحاد مجدد خانواده و اخراج سیستماتیک خارجی های بدون مدارک تأیید کرد. وی همچنین اعلام کرد که می‌خواهد تلفن‌های همراه را به طور کامل در مدارس ممنوع کند و از ابتدای دوره ابتدایی لباس فرم مدارس را در سراسر کشور معرفی کند.

با توجه وضعیت متشنج سیاسی در کشور ، "ژرالد دارونین"، وزیر کشور فرانسه نیز نسبت به وقوع خشونت در ارتباط با انتخابات جدید آتی هشدار داد. دارمنین روز دوشنبه در حالی که مبارزات انتخاباتی وارد آخرین هفته خود قبل از دور اول رای گیری می شود، به ایستگاه رادیویی RTL گفت: "احتمال دارد که تنش های بسیار شدیدی وجود داشته باشد." نهادها برای یک وضعیت "بسیار قابل اشتعال" آماده می شوند.

از طرفی رئیس جمهور فرانسه که بر اساس نظرسنجی‌ها با شکست تلخی در انتخابات جدید پارلمانی روبرو است طی نامه‌ای به شهروندان اعلام کرده که نتیجه انتخابات هر چه باشد تا پایان این دوره در سمت خود باقی خواهد ماند.

ماکرون در عین حال اذعان داشت که شیوه حکومت پس از انتخابات باید به صورت بنیادین تغییر کند. وی تاکید کرد که تمایل مردم فرانسه برای تغییر وضعیت را محقق خواهد کرد. ماکرون به ویژه خواستار "پاسخ های بسیار قوی تر و قاطع تر" به "ناامنی و مصونیت از مجازات" در این کشور شد.

در فرانسه، پوپولیست های دست راستی اطراف مارین لوپن در حال حاضر روند رو به رشدی را طی می کنند. پس از پیروزی آشکار حزب لوپن در انتخابات اروپا در 9 ژوئن، ماکرون مجلس ملی را منحل کرد و انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که سه بلوک - پوپولیست های راست گرا، ائتلاف انتخاباتی چپ-سبز و اردوگاه دولت - بتوانند برای همیشه یکدیگر را مسدود کنند. لوپن روز جمعه به ماکرون پیشنهاد استعفا داد. او گفت که این تنها راه برای جلوگیری از بن بست سیاسی است.

قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما