شناسهٔ خبر: 67363121 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

ملایر مهیای جشنواره‌های تابستانی؛ از مبلمانِ‌منبت تاشیره‌پزی

همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان، جهان شهر ملایر در تدارک جشنواره‌هایی است که در چهارگوشه این شهرستان تکمیل‌کننده پازل گردشگری ...

صاحب‌خبر -

به گزارش  بولتن نیوز به نقل از ایرنا، همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان، جهان شهر ملایر در تدارک جشنواره‌هایی است که در چهارگوشه این شهرستان تکمیل‌کننده پازل گردشگری و معرف فرهنگ، سنت و آئین گذشتگان این دیار است.

از آئین سنتی شیره‌پزی انگور گرفته تا برداشت گردو و بادام، آلبالو، خوشه برتر انگور، فرش کهن ازندریان و جشنواره مبلمان منبت، هر کدام گوشه‌ای از تاریخ شهرستان ملایر است که با متولیان امر و ساکنان دیار کریم‌خان زند در هر برهه‌ای از زمان با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای متنوع اجازه ندادند فرهنگ و هویت آنها دستخوش فراموشی شود.

دفتر گردشگری جهان شهر ملایر امروز مملو از ظرفیت‌ها و داشته‌هایی است که آوازه‌اش تا آن سوی جهان رسیده، از دورترین نقاط روستایی تا شهرها و بخش‌های ملایر، سور و سات جشنواره‌های تابستانی در حال برنامه‌ریزی است و ساز تقویم گردشگری ملایر و میزبانی از گردشگران و مسافران از هم اکنون کوک شده است.

از درّه جهانی جوزان گرفته تا مانیزان روستای هدف گردشگری و مهد شیره‌پزی سنتی، ازناوله و روستاهای انگورخیز، زنگنه مهد تولید آلبالو و گیلاس، سامن مهد کُهن و قطب تولید خیار شور و ترشی‌جات، سفیدکوه، روستای تاریخی جوزان، علی‌آباددمق «نگین سبز الوند»، همه قطعه‌ای از بهشت خدا روی زمین است که ملایری‌ها از هر ظرفیت و توانی برای معرفی این قابلیت‌ها و نعمت‌های خدادادی استفاده می‌کنند.

هفت قرن قدمت شیره‌پزی سنتی ملایر

هر یک از این رخدادها و سنت‌های کهن ملایر مسیر تاریخی طولانی را طی کرده تا به روزگار امروز برسد و برای روزگاران بعد نیز باید حفظ شود، سنت شیره‌پزی از آن دست سنت‌های کهن است که صدها سال‌ است در روستای هدف گردشگری «مانیزان» ملایر برگزار می‌شود و مردمان این دیار اجازه نداده‌اند این آئین کهن از عیار بیفتد.

این سنت دیرینه حدود هفت قرن است که در روستاهای ملایر به ویژه روستاهای درّه جوزان قدمت دارد و هر سال از نیمه‌های شهریور همزمان با برداشت محصول انگور، آئین شیره‌پزی در روستاهای این شهرستان برگزار می‌شود.

سخن گفتن از آئین شیره‌پزی ساعت‌ها و روزها وقت می‌خواهد، رویدادی کهن که سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد تا مسیر هموار گردشگری کشاورزی باشد و هر سال در اواخر تابستان، اهالی خونگرم درّه جوزان فرش قرمز خود را زیر پای گردشگران و مسافران بگسترانند و میزبان هموطنان خود از اقصی نقاط کشور باشند.

رویداد شیره‌پزی سنتی جزء بیش از ۶۰ جشنواره ثبت شده در فهرست رویدادهای ملی وزارت میراث‌ فرهنگی است که هر ساله در ایام تابستان به جذب گردشگر در جهان شهر ملایر کمک زیادی می‌کند.

ملایر مهیای جشنواره‌های تابستانی؛ از مبلمانِ‌منبت تاشیره‌پزی

مبلمان منبت ملایر بر بام صنایع دستی جهان

و اما جشنواره مبلمان منبت؛ داستان بیش از نیم قرن تجربه استادکاران و منبت‌کاران این شهر که قصه پُرفراز و نشیبی را طی کرد تا امروز بر بام صنایع دستی جهان تکیه زند و هر سال با برپایی جشنواره‌های متعدد در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران است.

هنرمندانش صنعت مبلمان منبت از سال‌های دور مُغار در دست، عاشقانه‌هایی را بر چوب حک کردند و نگذاشتند نبض منبت از شماره بایستد، نقش در نقش زدند و خود را از هزار توی تاریخ بالا کشیدند تا امروز که موفق شدند تجربه چهار هزار سال حکاکی روی چوب را در هنرصنعت مبلمان منبت خلاصه کنند، هنرصنعتی که در یکی از روزهای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با تایید شورای جهانی صنایع دستی، ثبت جهانی شد و تا به امروز که پنج سال از این رویداد مهم می‌گذرد، در کُنج خانه‌های ایرانیان جا خوش کرده است.

جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» نیز آن روی دیگر ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی ملایر است که با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر، علاوه بر آب و هوای خوب، کوهستان زیبا، باغ‌های وسیع، درختان میوه، رودخانه نشات گرفته از رشته‌کوه الوند، چشمه‌های جوشان و معماری سنتی خانه‌های روستایی، مهد تولید گردو و بادام است و سابقه‌ای دیرین در این بخش از تولیدات کشاورزی دارد.

ملایر مهیای دهمین جشنواره خوشه برتر انگور

سطح باغ‌های گردو در روستای علی‌آباد دمق ۳۳۴ هکتار با میزان تولید یک‌هزار و ۱۸ تُن در سال و کل سطح زیر کشت بادام نیز ۱۱۰ هکتار با میزان تولید بیش از ۶۰ تُن در سال است که با اجرای موسیقی محلی، عرضه مستقیم بادام و گردو، چای ذغالی، آش‌های سنتی و محلی، پخت گرده مغزی و نان محلی، تلاش می‌کنند بخشی از آداب و رسوم خود را به گردشگران و مسافران معرفی کنند.

درباره جشنواره‌های ترشی و شوریجات کهن شهر سامن، جشنواره آلبالو شهر زنگنه، فرش ازندریان و خوشه برتر انگور هم که سخن‌ها بسیار است و امروز که تموزی دیگر از راه رسیده، دروازه‌های گردشگری جهان شهر ملایر به روی گردشگران گشوده و فرش قرمز مردمان بی‌آلایش و مهمان‌نواز این شهرستان زیر پای مسافران و گردشگران پهن شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر در همین راستا در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این شهرستان با ۲ عنوان جهانی انگور و مبلمان منبت ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد که هر فصلی از سال میزبان گردشگران و مسافران بی‌شماری از سراسر ایران زمین است.

«ابراهیم جلیلی» سکونتگاه زیرزمینی سامن و مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌وُرلد» یا جهان کوچک را ۲ ظرفیت جدید و مستعد این شهرستان در جذب مسافر و گردشگر برشمرد که در کنار برگزاری جشنواره‌های تابستانی امسال، می‌توانند در جذب و ماندگاری مسافران اثرگذار باشند.

ملایر میزبان رویداد روز جهانی چوب است

وی از برگزاری جشنواره دهه ولایت و امامت، پنجمین جشنواره مبلمان منبت، سومین جشنواره گردو و بادام، سومین جشنواره فرش ازندریان، چهاردهمین جشنواره شیره‌پزی و دهمین جشنواره خوشه برتر، چهارمین جشنواره شوریجات و ترشیجات، پنجمین جشنواره آلبالو زنگنه، جشنواره سوارکاری شهر سامن و رویداد جهانی روز چوب در تابستان امسال خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه بیشتر این جشنواره‌ها در نیمه دوم شهریور ماه برگزار خواهد شد، ادامه داد: همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان، ستاد خدمات سفر به عنوان یک ستاد دائمی در این شهرستان فعال است که هر ساله بر اساس یک دستورالعمل مشخص با اعضا و شرح وظایف تعیین شده آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران است.

جلیلی با اشاره به اینکه نوروز امسال ستاد اجرایی خدمات مطلوبی ارائه کرد و هیچ شکایت و نارضایتی در این شهرستان ثبت نشد، گفت: ملایر در زمینه گردشگری آینده بسیار روشنی پیش‌رو دارد.

وی با اشاره به مشخص شدن هر چه سریعتر تقویم برگزاری رویدادها و جشنواره‌های امسال با کیفیت بهتر از سال‌های قبل با همکاری دستگاه‌های مرتبط و اعضای کمیته‌ها، هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را معرفی ظرفیت‌های مختلف گردشگری، فرهنگی، تاریخی، طبیعی، کشاورزی، صنایع دستی و سایر محصولات این شهرستان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر و بنای تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۴۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما