شناسهٔ خبر: 67363100 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ضیایی‌پرور: هر دوره کیفیت مناظره‌های انتخاباتی کمرنگ‌تر و از شکل حرفه‌ای و مشوق خارج می‌شوند

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه- حمیدرضا ضیایی پرور می گوید: متاسفانه سال به سال و دوره به دوره کیفیت مناظره های انتخاباتی کمرنگتر و از آن شکل حرفه ای، فنی و مشوق خود خارج می شوند و به جای اینکه حالت دو به دو انجام شوند به دلیل بالا بودن تعداد کاندیداها مناظره ها به صورت جمعی برگزار می شوند.

حمیدرضا ضیایی پرور، مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای در بیان ویژگی های یک مناظره انتخاباتی از لحاظ فنی- حرفه ای- اخلاقی به شفقنا رسانه می گوید: مناظره یکی از اصلی ترین مشوق شرکت افراد در انتخابات همه کشور است و انتخابات را به مناظره هایش می شناسند. در خیلی از کشورهای دنیا نمایندگان احزاب مناظره های مختلفی را در استان ها و جاهای مختلف ترتیب می دهند ولی در ایران در ایران مناظره ها در سطح ریاست جمهوری و تلویزیونی هستند.

او ادامه می دهد: متاسفانه سال به سال و دوره به دوره کیفیت این مناظره ها کمرنگتر و از آن شکل حرفه ای، فنی و مشوق خود خارج می شوند و به جای اینکه حالت دو به دو انجام شوند به دلیل بالا بودن تعداد کاندیداها مناظره ها به صورت جمعی برگزار می شوند. علاوه بر آن وقت کافی هم برای آن ها وجود ندارد و به دلیل پر شدن وقت، بحث ها مرتب قطع و سبب می شود که مناظره شکل گرفته جذابیت کافی برای مخاطب نداشته باشد و به همین دلیل فکر می کنم با این رویکرد بخش زیادی از مردم فرایند پیگیری این مناظره ها را ادامه نمی دهند.

ضیایی پرور تاکید می کند: 4 ساعت برنامه مناظره زمان طولانی است و همه مردم کشش پیگیری آن را ندارند. علاوه بر آن جمعی بودن این مناظره ها، ویژگی حرفه ای بودن را از آن ها سلب کرده است. تنها در دقایقی کوتاه، به طوری که دیالوگ و گفتگو پینگ پنگی بین کاندیدا ها در می گیرد به واقعیت مناظره نزدیک می شود. در غیر این صورت سایر موارد شکل مناظره نداشته اند. 

او با اشاره به نقش مجری در مناظره های انتخاباتی می گوید: در مناظره های حرفه ای در دنیا مجری نقش موثر و کلیدی دارد ولی در ایران بیشتر نقش وقت نگه دار دارد. به عبارتی اصلا ورود به مباحث ندارد.

وی با ابراز این ادعا که به نظر می رسد به نامزدها گفته شده تا به یکسری موضوعات ورود نکنند و ظاهرا خط قرمز تلقی شده است، افزود: همین مسئله سبب کاهش جذابیت مناظره شده است.

با این اوصاف رسانه باید مطالبات مردم را چگونه به کاندیداها منتقل کند؟ او ابراز عقیده کرد: صداوسیما در اول مناظره ها در حد نظرات مردمی چند سوال مطرح می کند ولی متاسفانه گویی نظرات بخشی از مردمی آورده می شود که در اقلیت هستند و نگاه اکثریت را پوشش نمی دهد. به عنوان مثال درحالی که مطالبه اصلی مردم از بین بردن فیلترینگ و آزادی شبکه هاست، نظر فردی را نمایش می دهند که می گوید چرا به بی بندوباری در شبکه های اجتماعی برخورد نمی کنند؟ و… .

او در پاسخ به این سوال که رسانه ها چگونه می توانند آراء را به سمت مشارکت حداکثری جذب کنند، می گوید: اینکه فکر کنیم در این دو هفته کوتاه می توان مشارکت گسترده شکل داد تصور درستی نیست و این زمان کفایت نمی کند چراکه فرایند رقابت انتخاباتی باید توسط احزاب و در طول سال شکل بگیرد.

نظر شما