شناسهٔ خبر: 67363095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دادگاه عالی اسرائیل معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی را رد کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا-خبرنگار الجزیره گزارش داد که دادگاه عالی اسرائیل قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی را برخلاف تصمیم دولت رد کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، دادگاه عالی اسرائیل تاکید کرد که دولت باید یهودیان حریدی را برای سربازی اجباری بکار گرفته و بودجه مدارس دینی را مسدود کند.

در همین رابطه،«آویگدور لیبرمن»، رئیس حزب مخالف «اسرائیل بیتنو» اعلام کرد تصمیم دادگاه عالی در سربازی الزامی حریدی‌ها یک گام مهم است.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی به جنگ در غزه و درگیری در جبهه شمال با حزب الله لبنان، در حال حاضر با مشکل کمبود نیرو رو به رو است، اما دولت دست راستی نتانیاهو همچنان اصرار دارد که معافیت حریدی‌ها از رفتن به خدمت اجباری را حفظ نماید.

با تشدید جنگ که منجر به بالاترین تلفات نیروهای نظامی اسرائیل در چند دهه اخیر شده است، بسیاری از اسرائیلی‌ها از اینکه گروهی از افراد مذهبی می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند، ناراضی هستند.

یهودیان فوق ارتدوکس‌ نرفتن به سربازی و سه سال تحصیل در مدارس دینی را به عنوان یک حق بنیادین برای خود در نظر می‌گیرند و مدعی هستند که سبک زندگی مذهبی آنها با آداب و رسوم نظامی منافات دارد و در نتیجه بهتر است که به سربازی نروند.

حریدی‌ها ۱۳ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند، رقمی که انتظار می‌رود به دلیل نرخ بالای زادآوری آن‌ها تا سال ۲۰۳۵ به ۱۹ درصد برسد. اقتصاددانان معتقدند که معافیت از سربازی باعث می‌شود برخی از آن‌ها بدون دلیل در مدارس دینی بمانند و وارد بازار کار نشوند.

متن این خبر در الجزیره

نظر شما