شناسهٔ خبر: 67362747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

میثم مهدیار در گفتگو با «فرهیختگان»:

گفتار مناظره‌ها ناامیدکننده است

یک کارشناس جامعه‌شناس، اظهار داشت که گفتار مناظره‌ها ناامیدکننده است. این از یک‌طرف برای مردم یاس و ناامیدی ایجاد ‌می‌کند و از طرف دیگرتوقع آن‌ها را بالا می‌برد.

صاحب‌خبر -
گفتار مناظره‌ها ناامیدکننده است

فرهیختگان: میثم مهدیار، پژوهشگر اجتماعی، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه گفتار مناظره‌ها هر دوره، خود یکی از عوامل ناامید‌کننده مردم می‌شود گفت: کاندیداها جوری در مناظرات علیه گذشته کشور اظهارنظر می‌کنند گویا در این ۴۰ سال هیچ اتفاق مثبتی در کشور نیفتاده. البته غیر از جاهایی که این آقایان مسئولیتی داشتند؛ مثلا یکی در شهرداری، یکی در نیروی انتظامی، یکی در دستگاه دیپلماسی و دیگری در وزارت بهداشت یا وزارت کشور یا دادگستری بوده است، فقط همان روزهایی که این‌ افراد آنجا مسئولیتی در آن داشته‌اند کارهای خوبی انجام شده و دیگر بخش‌های کشور که این افراد در آنجا مسئولیتی نداشتند هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده‌. این امر علاوه بر ایجاد حس ناامیدی، انتظارات ایده‌آل‌شان را نیز بالا می‌برد.

وی افزود: وقتی شما دائما گذشته را نقد می‌کنی و سپس وعده می‌دهی این تلقی برای مردم ایجاد می‌شود که پس این مشکلاتی که ما در این چند دهه با آن سر و کله زدیم مشکلات لاینحلی نیستند و خیلی راحت می‌شود حل‌شان کرد ولی حل نشده است. و اگر مدیران عوض شوند ماجرا حل می‌شود. در نتیجه یک یاس و ناامیدی ایجاد می‌شود و مردم منتظر یک معجزه و قهرمان فراتر از نیروهای بروکراسی موجود هستند که بیاید و مشکلات را حل کند و به دلیل اینکه چنین نیرویی را در این شش نفر نمی‌بینند بنابراین چندان برای رای دادن برانگیخته نمی‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به 40 تا 50 درصد از کسانی که می‌خواهند رای دهند هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند و مرددند.

مهدیار در ادامه به کاهش محسوس تبلیغات و تجمعات انتخاباتی در خیابان‌ها اشاره کرده و گفت: در این سال‌ها یکی از دلایلی که رقابت‌های انتخاباتی را سرد کرده است این است که عرصه تبلیغات انتخاباتی از خیابان جمع شد. یعنی پیش از این ما تبلیغاتی در خیابان داشتیم. تراکت و پوسترهای پخش می‌شد و میتینگ‌های خیابانی برگزار می‌شد. قانون تبلیغات انتخاباتی که از چند دوره قبل در حال اجراست تبلیغات را به بهانه صرفه‌جویی محدود کرده و آن را از رونق انداخته.

مثلا مناظره‌ها محدود به صد‌او‌سیما شده است و خود همین سازمان در حالت عادی‌اش با بحران مخاطب مواجه است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد مردم اصلا مطلع نیستند که مناظره‌ها در حال برگزاری است. بنابراین این شیوه انتخاب زمان و فرم مناظرات کار انتخابات را سخت می‌کند.

وی افزود: در نهایت باید عرض کنم به هر حال آقای جلیلی یا قالیباف یا پزشکیان یک سبد رای خاص دارند که الان هم با هم برابرند و هر سه نفر قابلیت این را دارند که از سبد رای مرددها جذب کنند و خود را بالا بکشند.

متن کامل این گفت‌وگو را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما