شناسهٔ خبر: 67362412 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

10 کشور برتر دنيا از نظر منابع طبيعي کدامند

صاحب‌خبر -
10 کشور برتر دنيا از نظر منابع طبيعي کدامند
خبرگزاری آریا - منابع طبیعی مواد خام و منابع انرژی هستند که ما از آنها استفاده می کنیم. بنزین، فلزات، خاک، شن و ماسه، باد، آب و هر آنچه در این بین وجود دارد منابع طبیعی هستند. اقلام ساخته شده مانند پلاستیک، ورق فلزی، پارچه، ریزتراشه، برق و بتن منابع طبیعی نیستند، اما به طور قطع از منابع طبیعی مشتق شده اند. به رابطه بین منابع طبیعی و محصولات تولیدی فکر کنید. در اصل، ما آنها را منابع "طبیعی" می نامیم زیرا آنها چیزهایی هستند که جامعه بشری از آنها استفاده می کند که بدون دخالت انسان ایجاد شده اند (یا بدون مشتق شدن از سوخت های فسیلی ایجاد شده اند). منابع طبیعی به سه دسته تقسیم می شوند: منابع تجدیدپذیر دائمی. منابع تجدیدپذیر میانی و منابع تجدید ناپذیر. علاوه بر این، می‌توان منابع تجدیدپذیر را به دو دسته دائمی و میانی تقسیم کرد.

: دکتر سعید فیلسوفیان: منابع طبیعی مواد خام و منابع انرژی هستند که ما از آنها استفاده می کنیم. بنزین، فلزات، خاک، شن و ماسه، باد، آب و هر آنچه در این بین وجود دارد منابع طبیعی هستند. اقلام ساخته شده مانند پلاستیک، ورق فلزی، پارچه، ریزتراشه، برق و بتن منابع طبیعی نیستند، اما به طور قطع از منابع طبیعی مشتق شده اند. به رابطه بین منابع طبیعی و محصولات تولیدی فکر کنید. در اصل، ما آنها را منابع "طبیعی" می نامیم زیرا آنها چیزهایی هستند که جامعه بشری از آنها استفاده می کند که بدون دخالت انسان ایجاد شده اند (یا بدون مشتق شدن از سوخت های فسیلی ایجاد شده اند). منابع طبیعی به سه دسته تقسیم می شوند: منابع تجدیدپذیر دائمی. منابع تجدیدپذیر میانی و منابع تجدید ناپذیر. علاوه بر این، می‌توان منابع تجدیدپذیر را به دو دسته دائمی و میانی تقسیم کرد.
آخرین دسته منابع طبیعی منابع تجدیدناپذیر هستند. اینها منابعی هستند که در مقیاس های زمانی انسانی بازسازی نمی شوند. پس از اتمام آنها دیگر در دسترس نخواهند بود و دیگر ساخته نمی شوند. متداول‌ترین نمونه‌های منابع تجدیدناپذیر سوخت‌های فسیلی هستند، به این دلیل که بیشتر آنها توسط فرآیندهایی ایجاد شده‌اند که میلیون‌ها سال طول می‌کشد. سوخت های فسیلی شامل نفت خام، گاز طبیعی، زغال سنگ و اورانیوم است. سایر منابع تجدید ناپذیر شامل فلزات، لیتیوم و عناصر کمیاب خاکی (REE) است، اما مهم است که به خاطر داشته باشیم که اگرچه ممکن است در نهایت فلزات قابل معادن و REE تمام شود، اما با مدیریت دقیق زباله، می‌توان آنها را از طریق بازیافت بازیابی کرد. با این حال، برای سوخت‌های فسیلی یکسان نیست، زیرا استفاده از آنها برای انرژی، شیمی آنها را تغییر می‌دهد تا دیگر مفید نباشند.
منابع طبیعی را می توان به بهترین وجه به عنوان ذخایر مواد معدنی و سوخت های زمینی که یک کشور به طور طبیعی در اختیار دارد توصیف کرد. این یک واقعیت شناخته شده در این دوره از انقلاب اقتصادی و فنی است که جهان به سرعت منابع طبیعی خود را تخلیه می کند. با افزایش شدید جمعیت، مصرف این منابع نیز افزایش یافته است که قیمت نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ را افزایش داده است. اگرچه منابع طبیعی در اشکال متنوعی از مخازن معدنی وجود دارد، اما تقاضای بالای سوخت آنها را به ستون فقرات اقتصاد هر کشور تبدیل می کند. از این رو کشورهایی که بیشترین این ذخایر طبیعی را در اختیار دارند، اقتصادهای پررونقی در دنیا دارند.
تحقیقات Statista روسیه، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی را به عنوان سه کشور برتر از نظر منابع طبیعی رتبه بندی کرده است. ارزش منابع طبیعی اغلب با کمبود و ارزش آنها برای اقتصادهای مدرن ما تعیین می شود - و در سال 2022، مفهوم "ارزش" به طور فزاینده ای گسترده می شود و نه تنها پویایی تجاری بلکه ملاحظات ESG و پایداری را نیز در بر می گیرد.
از سال 2021، روسیه دارای منابع طبیعی به ارزش کل تخمینی 75 تریلیون دلار آمریکا بود که شامل زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی، طلا، الوار و فلزات خاکی کمیاب و غیره است. بر اساس تحقیقات Statista، ایالات متحده با ارزش کل منابع طبیعی 45 تریلیون دلار آمریکا، دومین کشور پیشرو در سراسر جهان بر اساس ارزش منابع طبیعی است. 
در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به 10 کشوری که بیشترین منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارند و اینکه چه جایگاهی در هرکدام از این منابع طبیعی را به خود اختصاص داده اند. 
10 – ونزوئلا
کشوری که در آخر این فهرست قرار دارد، ونزوئلا است، زیرا مجموع ذخایر آن 14.3 تریلیون دلار است. این کشور با توجه به ذخایر گاز طبیعی خود در رتبه هشتم این فهرست قرار گرفت. این ذخایر 2.7 درصد از عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص داده اند. ونزوئلا ششمین ذخایر بزرگ جهان از نظر ذخایر نفتی است که در مجموع 99 میلیارد بشکه تخمین زده می شود که 7.4 درصد از کل عرضه جهانی را تشکیل می دهد. نفت و کالاهای مشتق شده از نفت حدود 95 درصد از کل درآمدهای صادراتی کشور را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده وابستگی آن به کالا - و آسیب‌پذیری آن در این زمان‌های کربن‌زدایی است. اما منابع طبیعی آن نیز شامل الماس، طلا، گاز طبیعی، بوکسیت و سنگ آهن است.
9- عراق
عراق علاوه بر دارا بودن برخی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان، با پنج میدان فوق العاده، دارای ذخایر فراوان گوگرد، فسفات و گاز طبیعی است و انرژی الکتریکی را از سوخت مایع، گاز طبیعی و منابع برق آبی تولید می کند. منابع اصلی عراق نیز مانند سایر کشورهای خلیج فارس ذخایر نفتی است که تا 115 میلیارد بشکه اندازه گیری می شود. این ذخایر تقریباً 9 درصد از کل ذخایر جهان را به اشتراک می گذارند. به دلیل هجوم و اختلافات سیاسی، بیشتر ذخایر هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته و بی بهره مانده اند. عراق همچنین کشوری با ذخایر عظیم سنگ های فسفات در جهان است که 1.1 تریلیون دلار محاسبه شده است.
8- استرالیا
استرالیا به عنوان یک ایالت خودکفا، بیشتر ثروت خود را از ذخایر عظیم زغال سنگ، مس، الوار و آهن به دست می آورد. استرالیا دارای عرضه فراوان طلا است که سهمی در تامین 14.3 درصد از عرضه جهانی دارد. این کشور همچنین 46 درصد عرضه اورانیوم در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین دارای مخزن عظیم و وسیع گاز طبیعی است که در خارج از ساحل وجود دارد و تعداد کمی از آنها را با اندونزی مشترک است. جغرافیای وسیع استرالیا، نمایه معدنی متنوعی را با طلا، زغال سنگ، گاز طبیعی، نفت و سنگ آهن تضمین می‌کند که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های صنعتی این کشور را هدایت می‌کنند. اورانیوم، نیکل، بوکسیت، روی، زیرکون، ایلمنیت و روتیل نیز از منابع مهم آن هستند. ارزش منابع طبیعی استرالیا درحدود 19.9 تریلیون دلار آمریکا تخمین زده می شود. استرالیا با تولید 413 تن زغال سنگ به چهارمین کشور بزرگ تولید کننده زغال سنگ در جهان تبدیل شد. از مجموع تولید تقریباً 90 درصد آن صادر می شود. دارای 76.4BT مخازن زغال سنگ اثبات شده است. حدود 74 درصد آن از عملیات روباز تامین می شود. نیو ساوت ولز و کوئینزلند دارای ذخایر بزرگ زغال سنگ سیاه هستند در حالی که ویکتوریا دارای ذخایر زغال سنگ قهوه ای است. استرالیا سومین صادرکننده سنگ مس در جهان است و از سهم 7.1 درصدی بازار سالانه به ارزش 64.2 میلیارد دلار برخوردار است و شیلی (29.1 درصد) و پرو (20.3 درصد) سه صادرکننده برتر سنگ مس هستند. چین 43.2 درصد از صادرات سالانه سنگ مس استرالیا را وارد می کند و دومین مقصد بزرگ ژاپن (28.9 درصد) است. استرالیا 1.3 میلیون تن روی در سال 2021 تولید کرد که اندکی نسبت به 1.31 میلیون تن در سال 2020 کاهش داشت. تولید روی در این کشور عمدتاً از معادن روی Mount Isa و McArthur River Glencore ، معدن Golden Grove از گروهEMR Capital، معدن Dugald River از China Minmetals و New Century Resources است.
7- برزیل
مشخصات معدنی برزیل گسترده است که شامل طلا، الماس، بوکسیت، آهن، قلع و پلاتین می شود – و با بسیاری از مواد معدنی کمتر شناخته شده، این کشور برتری دارد. برای نیوبیوم و تانتالیت جایگاه برتر را دارد. رتبه دوم برای کائولن و گرافیت و رتبه سوم در ذخایر تالک، ورمیکولیت و آلومینیوم نیز در اختیار این کشور است. برزیل یکی از کشورهایی است که دارای ذخایر طلا و اورانیوم است. این کشور دومین کشور تولید کننده آهن است. با ارزش ترین منبع طبیعی در این کشور با وجود جنگل های آمازون چوب است. تقریباً 12.3 درصد از چوب جهان به ارزش 17.45 تریلیون دلار را تأمین می کند. هزینه کل منابع طبیعی این کشور تقریباً 21.8 تریلیون دلار است. این کشور اخیرا ذخایر عظیم نفت خام به نام It را به 44 میلیارد بشکه اکتشاف کرده است. کشور آمریکای جنوبی برزیل در رتبه دهم فهرست بزرگترین تولیدکنندگان الماس قرار دارد. اگرچه کمترین بازیکن در تولید الماس است. با این وجود، 0.5 درصد از الماس های جهان را تشکیل می دهد که اهمیت خود را در صنعت معدن جهانی نشان می دهد.
6 – چین 
چین به عنوان یکی از ابرقدرت های نوظهور قرن حاضر محسوب می شود. مجموع ذخایر آن 23 تریلیون دلار است. این کشور از نظر زغال سنگ و مواد معدنی زمینی بسیار غنی است. کل ذخایر زغال سنگ در چین 13 درصد از کل ذخایر زغال سنگ جهان را پوشش می دهد. اخیراً مخازن گاز شیل در کشور کشف شده است که قرار است درآمدزایی را برای کشور به همراه داشته باشد. چین دارای ذخایر قابل توجه نفت و گاز طبیعی و سومین تولید کننده سنگ آهن است. سایر مواد معدنی عمده عبارتند از زغال سنگ، بوکسیت، الماس، طلا، سرب، جیوه و سنگ فسفات و یکی از بزرگترین صادرکنندگان منیزیم است. آب را نیز نباید نادیده گرفت، زیرا برق آبی یکی از منابع اصلی انرژی کشور است. در سی سال گذشته، چین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده زغال سنگ در جهان حفظ کرده است. چین 47 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد و سالانه 3.6 BT زغال سنگ تولید می کند. این کشور دارای بزرگترین ذخایر زغال سنگ در جهان است. این کشور دارای 12000 معدن تولید زغال سنگ است که تقریباً در 28 استان گسترش یافته است. 80 درصد برق تولیدی کشور را تشکیل می دهد. بر اساس داده های اداره ملی آمار، تولید مس پالایش شده چین در سال 2021 در مجموع به 10.49 میلیون تن رسید که 7.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ظرفیت تولید مس پالایش شده این کشور در سال 2022 در بحبوحه افزایش عرضه کنسانتره مس، افزایش خواهد یافت. طبق تحقیقات Statista، مصرف مس چین در سال جاری به 13.65 میلیون تن خواهد رسید. در سال 2021، چین با تولید 4.2 میلیون تن (MT) فلز، به بالاترین تولید روی در جهان دست یافت. این افزایش نسبت به 4.06 میلیون تن تولید شده در سال 2020 است. جای تعجب نیست که کشور آسیایی نه تنها بزرگترین تولید کننده روی در جهان است، بلکه مصرف کننده قابل توجهی از این فلز است. در واقع، چین بخش بزرگی از عملکرد خوب روی در سال‌های اخیر است - تقاضای رو به رشد برای این فلز با فروش املاک قوی در این کشور و با فشار دولت چین برای پروژه‌های زیرساختی بیشتر حمایت می‌شود.
5- ایران 
منابع معدنی عمده کشور خاورمیانه عبارتند از نفت، گاز، زغال سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد. بر اساس گزارش ها، ایران تلاش های اکتشافی را برای شناسایی ذخایر جدید در میدان بزرگ گازی پارس جنوبی آغاز کرده است. ایران با قرار گرفتن در همان منطقه، غنی ترین ذخایر میدان گازی را با قطر مشترک است. بنابراین ارزش کل منابع طبیعی به 27.3 تریلیون دلار می رسد. این کشور دارای 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان است. بر فراز گنبد بزرگ مخازن گازی خلیج فارس واقع شده است. در حال حاضر حدود 136.2 میلیارد بشکه ذخایر در کشور وجود دارد که بیش از 10 درصد کل نفت جهان است. ایران با داشتن ذخایر طبیعی حدود 1046 تریلیون فوت مکعب یا 15.8 درصد از کل ذخایر جهان در جایگاه دوم قرار دارد. این کشور پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ جهان را دارد. از آنجایی که برای برابری با انرژی یک بشکه نفت، تقریباً 5850 فوت مکعب گاز لازم است، ذخایر ایران معادل حدود 216 میلیارد بشکه نفت است. 205 مخزن نفت و 92 مخزن وجود دارد. ایران هنوز پتانسیل بسیار زیادی برای اکتشافات مهم جدید دارد.
4- کانادا 
33.2 تریلیون دلار کل هزینه ذخایر منابع طبیعی کشور است. مجموع ذخایر ماسه های نفتی باعث شده است که کانادا در رتبه چهارم این فهرست قرار گیرد. آخرین آمار نشان می دهد که این کشور 178.1 میلیارد بشکه دارد که 17.8 درصد از کل ذخایر نفت جهان را تشکیل می دهد که بالاترین میزان پس از عربستان سعودی است. کانادا همچنین دارای ذخایر عظیم فسفات و دومین ذخایر بزرگ اورانیوم و سومین میزان تولید چوب است. شما نمی توانید کانادا را با ذخایر نفت، زغال سنگ، سنگ آهن، اورانیوم و پتاس برای مدت طولانی از سرفصل های انرژی و معدن دور نگه دارید. دومی یکی از جواهرات در تاج منابع آن است - 29 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد. در این زمان های پایدار، کشور به طور فزاینده ای به یک نقطه کانونی برای نوآوری معدن سبز تبدیل می شود. از نظر دیگر معادنی که شاید لازم به اشاره به آن ها باشد، کانادا دارای چهار معدن فعال به نام های: Diavik، Ekati، Snaplake و Victor در حوزه استخراج الماس است. در سال 2013، کانادا 10.6 میلیون قیراط تولید کرد که آن ها در میان بزرگترین تولید کنندگان الماس دنیا قرار می دهد. تولید روی کانادا به طور کلی در چند سال گذشته رو به کاهش بوده است، اما تولید آن از 211,000 تن در سال 2020 به 260,000 تن در سال 2021 افزایش یافته است. مانیتوبا با تولید 131,125 تن، بزرگترین استان تولید کننده روی در این کشور است.
3- عربستان 
هیچ جایزه ای برای حدس زدن نقطه اصلی درآمد عربستان سعودی وجود ندارد، اما فراتر از ذخایر نفت فراوان آن – که حدود 268 میلیارد بشکه تخمین زده می شود – این پادشاهی دارای گاز طبیعی، طلا، فسفات و آلومینیوم است. مجمع اخیر مواد معدنی آینده به ارتقای شهرت کشور کمک کرد و بر آرزوهای معدنی آن تأکید کرد. تاج کشورهای خاورمیانه و قلب جهان اسلام، عربستان سعودی با داشتن منابع طبیعی و ذخایر آنها به ارزش 34.4 تریلیون دلار، در رتبه سوم این فهرست قرار دارد. تقریبا 20 درصد از کل نفت جهان از سرزمین عرب تامین می شود. هیدروکربن ها از جمله نفت و گاز منابع اصلی تولید برق در کشور هستند. در حال حاضر، کشور عربی به عنوان کشوری با پنجمین میزان مخازن گاز طبیعی اثبات شده شناخته می شود.
2- ایالات متحده آمریکا
ایالات متحده سومین تولید کننده بزرگ زغال سنگ است که 27 درصد از کل منابع جهان را در اختیار دارد. سایر منابع طبیعی شامل نفت خام، گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، روی، اورانیوم، مس، نقره، نیکل و پتاس و غیره است. گستره وسیعی از مناطق جغرافیایی فرصت‌های مهمی را برای استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، از باد گرفته تا بیودیزل، ارائه می‌دهند. در کنار روسیه، ابرقدرت معاصر جهان، ایالات متحده قرار دارد. هزینه کل منابع طبیعی تقریباً 45 تریلیون دلار است. 31.2 درصد از ذخایر زغال سنگ زمین در زیر خاک ایالات متحده است. ذخایر چوب و زغال سنگ 89 درصد از منابع کشور را تشکیل می دهند. ایالات متحده یکی از پنج ایالت برتر است که از نظر ذخایر طلا، مس و گاز طبیعی غنی هستند. این کشور همچنین دارای 750 میلیون هکتار زمین پوشیده از جنگل است که حجم عظیمی از چوب را تولید می کند. ایالات متحده آمریکا پس از تولید 922 میلیون تن زغال سنگ موفق به کسب جایگاه دوم شد. تولید برق. ایالات متحده 25 ایالت خود را دارد که عملیات استخراج زغال سنگ را انجام می دهند. به دلیل استخراج بیش از حد و فناوری جدیدتر، این کشور می تواند بیش از سایرین تولید کند. بیشتر ذخایر در حوضه رودخانه پودر وایومینگ متمرکز شده است. استخراج مس در ایالات متحده از زمان ظهور منطقه مس شمالی میشیگان در دهه 1840، صنعت بزرگی بوده است. صادرات مس در ایالات متحده از 746.62 میلیون دلار در دسامبر 2021 به 829.92 میلیون دلار در ژانویه افزایش یافت، در حالی که واردات مس از 854.03 میلیون دلار در دسامبر به 1420.73 میلیون دلار در ژانویه افزایش یافت. ایالات متحده در سال 2021 740000 تن روی تولید کرد که این رقم در سال 2020 718000 تن بود. طبق گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، روی در سال گذشته در پنج ایالت در هفت معدن که توسط پنج شرکت اداره می شد استخراج شد. سه کارخانه ذوب فلز روی با درجه تجاری تولید کردند.
1- روسیه 
روسیه از نظر منابع طبیعی با داشتن الماس، طلا، پلاتین، پالادیوم، زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت و همچنین سنگ آهن، منگنز، کروم، نیکل، تیتانیوم، مس، قلع، سرب و تنگستن، در صدر فهرست قرار دارد. علاوه بر همه اینها، حدود 20 درصد از چوب جهان را از طریق درختان مخروطی فراوان خود تشکیل می دهد. روسیه یکی از ابرقدرت های سابق جهان، بیشترین سهم از منابع طبیعی را در جهان دارد. به دلیل وسعت زیاد، بیشتر مخازن زغال سنگ، چوب و طلا را پوشش می دهد. دومین ذخایر بزرگ زغال سنگ در روسیه یافت می شود در حالی که سومین مخزن بزرگ طلا در جهان است. همچنین دارای دومین ذخایر بزرگ مواد معدنی زمینی در جهان است. ارزش کل منابع طبیعی کشف شده در روسیه تا 75.5 تریلیون دلار تخمین زده می شود. روسیه با تولید سالانه 354.8 تن زغال سنگ ششمین کشور بزرگ تولید کننده زغال سنگ است. زغال سنگ بخار 80 درصد از کل تولید را به خود اختصاص می دهد که بقیه آن زغال سنگ کک است. روسیه به عنوان سومین صادرکننده بزرگ طبقه بندی می شود و 134 میلیون تن از تولیدات خود را به سایر کشورها صادر می کند و پنجمین مصرف کننده بزرگ در جهان است. تخمین زده شده است که 157BT از کل ذخایر اثبات شده دارد و آن را دومین کشور بزرگ با بیشترین مخازن در جهان می کند. عملیات استخراج روباز 66 درصد از کل تولید زغال سنگ در جهان را تشکیل می دهد. روسیه بزرگترین کشور تولید کننده الماس در جهان است و 25 درصد از کل تولید الماس را تشکیل می دهد. Al ROSA شرکتی است که در آنجا مشغول اکتشاف الماس است. این نیز به این دلیل است که روسیه دارای بزرگترین صنایع معدنی جهان است. الماس های تولید شده در روسیه نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند، بلکه ارزش ارزیابی بالایی نیز در بازارهای جهانی دارند. جایگاه هشتم در لیگ تولیدکنندگان مس روسیه است و تولید مس آن در سال 2021 820000 تن برآورد شد. حجم مس تولید شده در دوره مشاهده شده در نوسان بوده و به بالاترین میزان خود یعنی 883000 متریک تن در سال 2012 رسیده است. با اوکراین و تحریم های اروپا، اکنون بازارهای جدیدی مانند چین را هدف قرار خواهد داد. تولید روی روسیه در مقایسه با سال گذشته ثابت باقی ماند. دو معدن بزرگ تولید روی در کشور، معدن باشکیرسکایا مد و معدن اوچالینسک، هر دو متعلق به معدن اورال هستند و در جمهوری باشقورتستان واقع شده اند.

نظر شما