شناسهٔ خبر: 67360645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ تیر

محمود احمدی‌نژاد: وضع صنعت نفت مبهم است

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم تیر 1354؛ مشارکت بلژیک در ساخت یک پالایشگاه بزرگ در ایران

ایران و بلژیک برای تاسیس یک پالایشگاه بزرگ نفت، ایجاد مجتمع پتروشیمی همکاری در مایع کردن و صدور گاز جنوب، تولید خمیر کاغذ مصنوعی و همکاری و رشته‌های معدنی و ساختمانی توافق کردند.

«میشل توسن» وزیر بازرگانی خارجی بلژیک پس از امضای این توافقنامه در وزارت امور اقتصادی و دارایی سپاسگزاری مقامات دولت بلژیک را از مراحم شاهنشاه آریا مهر ابراز داشت.

براساس این یادداشت تفاهم بلژیک آمادگی خود را برای مشارکت در ایجاد یک پالایشگاه بزرگ پتروشیمی و مجتمع پتروشیمی مربوطه به پالایشگاه اعلام داشت.

پنجم تیر 1364؛ واحدهای مشمول بند «الف» و «ب» به هیچ وجه به صاحبان قبلی آنها واگذار نمی‌شود

مهندس شافعی، وزیر صنایع در گردهمایی سه روزه انجمن‌های اسلامی کارخانجات تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران در تهران پیرامون جایگاه انجمن اسلامی کارخانجات و چگونگی واگذاری سهام کارخانه‌ها سخن گفت و به پرسش حاضران در این گردهمایی پاسخ داد.

وی با نقش انجمن‌های اسلامی خاطرنشان کرد: انجمن‌های اسلامی زاییده حرکت اصیل انقلاب اسلامی و از بطن جامعه هستند و در کارخانه‌ها انجمن‌های اسلامی و مدیران به مثابه دو بال مکمل هم برای پیشبرد اهداف انلاب در این واحدها به شمار می‌آیند.

وی سپس از تلاش سازمان صنایع ملی ایران در سازماندهی مدیریت‌های منطبق با حرکت اسلامی مردم یاد گرفت و گفت: کمبود مدیران متخصص و در این حال متعهد از مشکلات کارخانجات ما به شمار می‌آید.

وزیر صنایع در مورد چگونگی واگذاری کارخانجات مشمول بندهای الف، ب و ج قانون حفاظت صنایع را تشریح کرد و بار دیگر تاکید کرد که واحدهای صنعتی مشمول بندهای الف و ب متعلق به دولت و جزء بیت‌المال است و به هیچ وجه پنج نفره و حکم حاکم شرع روشن می‌شود.

پنجم تیر 1374؛ تخصیص 4 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

با تصویب ستاد پشتیبانی ستاد تنظیم بازار، 4 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت.

میرزاده، معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: این ارز به نرخ دولتی بوده و شامل کالاهای سوبسیدی یا صنایعی که تولیدات آنها برای پشتیبانی تولید لازم است، می‌شود.

وی افزود: با تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی و واردات کالاهای مجاز و ارز مورد نیاز بخش خدمات، برنامه اقتصادی کشور به سوی تثبیت اقتصادی به سوی تثبیت اقتصادی و ادامه تولید و افزایش صادرات و اطمینان سرمایه‌گذاران در امر سرمایه‌گذاری پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که این روند تثبیتی تا پایان برنامه دوم ادامه یابد.

پنجم تیر 1384؛ احمدی‌نژاد: وضع صنعت نفت مبهم است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری منتخب گفت: تلاش خواهم کرد از همه ظرفیت‌های کشور برای تشکیل آینده استفاده کنم.

احمدی‌نژاد گفت: بزرگترین سرمایه ایرانیان در جهان امروز صنعت نفت و ذخایر نفتی است و بنابراین برای پاسداری از این ثروت طبیعی باید مدیریت کاراتری در این صنعت به کار گرفته شود.

احمدی‌نژاد گفت: وضع این صنعت در ایران مبهم و نامعلوم است بنابراین باید آن را تغییر داد و شفاف کرد.

 

نظر شما