شناسهٔ خبر: 67359206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

درباره موشک «پیکان سرخ» که گردان‌های قسام برای اولین بار آن را به کار گرفت، چه می‌دانیم؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در اقدامی بی‌سابقه از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه از موشک هدایت شونده چینی به نام “«پیکان سرخ» برای هدف قرار دادن خودروی نظامی اسرائیل استفاده کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، گردان‌های قسام امروز دوشنبه فیلمی از عملیات ترکیبی و صحنه‌ هدف قرار دادن یک خودروی زرهی مهندسی «OFK»  را با موشک «پیکان سرخ» در غرب منطقه تل‌ زعرب واقع در شهر رفح منتشر کرد.

پیکان سرخ یک موشک ضد زره نسل دوم و از دسته موشک‌هایی است که به روش سیمی اپتیکی کنترل می‌شود.

موشک پیکان سرخ از یک پرتابه ضدزره متشکل از یک کلاهک، یک راکت سوخت جامد و یک واحد کنترل متصل به سکوی پرتاب از طریق سیم تشکیل شده است تا به صورت اپتیکی آن را به سمت هدف هدایت کند.

این موشک توانایی بالایی در اصابت به اهداف از فواصل بین 3 تا 4 کیلومتر دارد و یکی از مهم‌ترین سامانه‌های موشکی است که ارتش آزادیبخش خلق چین از اواخر دهه 1980 میلادی از آن استفاده کرده است.

این موشک در سال 1980 میلادی ساخته و در جنگ بوسنی و هرزگوین و در نبردهای سوریه بکار گرفته شد، وزن آن 25 کیلوگرم است و از زمین پرتاب می‌شود و همچنین می‌توان آن را از طریق خودروهای رزمی، جنگنده و یا بالگرد تهاجمی پرتاب کرد.

در گزارش قبلی که توسط اسپوتنیک در سال 2021 میلادی منتشر شد، صنعت نظامی چین چندین نوع سیستم موشکی ضد تانک قابل حمل نسل سوم از جمله موشک‌هایی شبیه به همتای آمریکایی خود، FGM-148 Javelin، تولید کرده است.

موشک پیکان سرخ؛ تحولی جدید در نبردهای غزه

به گفته سرهنگ حاتم الفلاحی، کارشناس نظامی و امور راهبردی شبکه الجزیره، موشک «پیکان سرخ» که به گفته مقاومت به تازگی وارد خدمت شده است، نشان دهنده یک افزوده کیفی و ویژه است زیرا به هدف‌گیری خودروهای زرهی و تانک‌ها از فاصله 4 کیلومتری کمک می‌کند.

الفلاحی در تحلیلی از صحنه شلیک این موشک به سمت خودروی اسرائیلی در رفح گفت: این نوع موشک توانایی بالایی در اصابت خودروها و زره پوش‌ها دارد.

این تحلیلگر امور نظامی الجزیره در پایان با بیان اینکه صحنه هدف‌گیری زره‌پوش اسرائیلی با پیکان سرخ نشانگر آن است که مقاومت از این موشک‌ها در حجم زیاد در اختیار دارد، گفت: زمان بکارگیری و رونمایی از این موشک نشان می‌دهد  اکنون راهبرد مقاومت، ضربه زدن به یگان‌های نظامی دشمن از فواصل دور است.

الفلاحی در پایان گفت: عملیات امروز نشان داد وضعیت و واقعیت میدانی تفاوت بسیاری با اظهارات نتانیاهو دارد و خط بطلانی بر اظهارات ارتش رژیم صهیونیستی است که می‌گوید اعلام پیروزی بر گردان‌های قسام نزدیک است.

متن این خبر در الجزیره

نظر شما