شناسهٔ خبر: 67359038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

معمای قیمت سهام انویدیا برای تحلیلگران وال استریت معمای قیمت سهام انویدیا برای تحلیلگران وال استریت

به گزارش اکوایران، انویدیا گران‌ترین سهام موجود در شاخص S&P 500 است بطوری که سهام آن حدود 23 برابر فروش مورد انتظار این شرکت در طول 12 ماه آینده معامله می‌شود. به نوشته بلومبرگ، این ارزش‌گذاری مشکلی دارد. در عصر رونق هوش مصنوعی، هیچ کس نمی‌تواند بفهمد که درآمد این سازنده تراشه واقعا چقدر خواهد

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، انویدیا گران‌ترین سهام  موجود در شاخص S&P 500 است بطوری که سهام آن حدود 23 برابر فروش مورد انتظار این شرکت در طول 12 ماه آینده معامله می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، این ارزش‌گذاری مشکلی دارد. در عصر رونق هوش مصنوعی، هیچ کس نمی‌تواند بفهمد که درآمد این سازنده تراشه واقعا چقدر خواهد بود؛ نه تحلیلگران وال استریت که انویدیا را پوشش می‌دهند و نه خود مدیران انویدیا نمی‌توانند چنین چیزی را بدانند. بنابراین سرمایه گذاران چطور باید محاسبه کنند که این سهام گران است یا خیر؟

برای بیش از یکسال، افزایش تقاضا برای تراشه‌های شرکت انویدیا که به دنبال جنجال‌های پیرامون هوش مصنوعی ایجاد شد برآوردهای مالی سه ماهه وال استریت را به سخره گرفته است. تحلیلگران اعداد را نمی‌سازند، آنها سرنخ‌ها را از مدیریت شرکت‌ها می گیرند. با اینحال، حتی رهبری انویدیا نیز برای پیش بینی اینکه در طول سه ماه آینده چقدر درآمد خواهد داشت مشکل دارد.

-1x-1

از زمانی که فروش شرکت انویدیا در سه ماهه مالی منتهی به آوریل 2023 شروع به رشد کرد، درآمد از میانگین پیش بینی شده خود شرکت حدود 13 درصد فراتر رفت، بطوری که بیش از دوبرابر متوسط درآمد آن در دهه گذشته بود. زمانی که انویدیا نتایج را در ماه آگوست گزارش کرد، فروش آن تا 23 درصد بالاتر از پیش بینی آنها بود، که بزرگترین رکورد حداقل از سال 2013 تاکنون است.

به گفته برایان کوللو، تحلیلگر شرکت خدمات مالی مورنینگ استار، بخشی از چیزی که مدل‌سازی برای انویدیا را دشوار می‌کند این است که عرضه نامشخص‌ترین متغیر در زمانی است که تقاضا درحال رشد است. او ماه گذشته هدف قیمتی خود برای سهام انویدیا را از 91 به 105 دلار افزایش داد؛ سهام اکنون حدود 127 دلار معامله می‌شود.

به عقیده او، بافرض بهبود مستمر در توانایی انویدیا برای افزایش عرضه، 4 میلیارد دلار به درآمد فصلی انویدیا افزوده خواهد شد.

کوللو تنها کسی نیست که تخمین قیمتی خود را از سهام انویدیا را افزایش داده است. روز جمعه، بن ریتزس، از تحلیلگران Melius قیمت هدف سهام انویدیا را برای پنجمین بار در سال جاری افزایش داد و از 125 به 160 دلار رساند، که نشان دهنده افزایش 26 درصدی نسبت به آخرین قیمت روز جمعه است.

البته، بسیاری از معامله گران هستند که انویدیا را تنها براساس مومنتوم خریداری می‌کنند. انویدیا امسال 156 درصد رشد کرده است و روز سه شنبه از شرکت مایکروسافت پیشی گرفت و به باارزش‌ترین شرکت جهان با سرمایه بازار 3.34 تریلیون دلار تبدیل شد. این افزایش به جذب 8.7 میلیارد دلار به صندوق‌های فناوری در هفته گذشته کمک کرد. سهام انویدیا از آن زمان 6.7 درصد افت کرده است بطوری که 200 میلیارد دلار از ارزش بازار آن از بین رفت.

برای سرمایه گذارانی که تمایل دارند به «مدل‌های جریان نقد تنزیل‌شده» نگاه کنند که نسبت به گذشته تنوع بیشتری دارند، شکاف بین تخمین‌ها و نتایج واقعی معمایی ایجاد کرده است.

براساس داده‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، در پنج فصل گذشته، برآوردهای تحلیلگران برای فروش انویدیا به طور متوسط ​​12 درصد از نتایج واقعی منحرف شده است. این سومین شرکت در بین شرکت‌های S&P 500 است که میانگین درآمد سه ماهه حداقل 5 میلیارد دلاری را در پنج فصل گذشته به ثبت رسانده‌اند و حداقل 20 تحلیلگر آنها را پوشش می‌دهند.

کدام قیمت؟

با رونق کسب‌وکار انویدیا و بزرگترین مشتریان آن مانند مایکروسافت که متعهد شده‌اند در سه ماهه آینده حتی بیشتر برای سخت افزار محاسباتی خرج کنند، سوال اصلی برای سرمایه گذاران این است که قیمت معقول برای سهامی که رشد سود و فروش آن بسیار بالاتر از همتایانش است، چقدر است.

براساس برآوردهای فعلی، پیش‌بینی می‌شود انویدیا با فروش ۲۸.۴ میلیارد دلاری در سه‌ماهه جاری ۱۴.۷ میلیارد دلار سود داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳۷ و ۱۱۱ درصد افزایش داشته است. در همین حال، انتظار می‌رود فروش مایکروسافت، 15 درصد افزایش یابد و پیش‌بینی اپل حدود 3 درصد است.

از نظر مایکل اورورک، استراتژیست ارشد بازار، نگرانی بزرگ‌تر این است که میزان پیشی گرفتن انویدیا از انتظارات رشد وال استریت به زودی کاهش می‌یابد، که فقط به دلیل بزرگی شرکت است. این می‌تواند توجیه برچسب قیمت سهام را دشوارتر کند. این جایی است که ریسک ایجاد می‌شود؛ شما مبلغ بالایی را برای یک شرکت با ارزش بازار بالا می‌پردازید که غلبه درآمد آن بر انتظارات سرمایه گذاران (Earning Beats) درحال کاهش است.

 

منبع: ecoiran-66109

نظر شما