شناسهٔ خبر: 67357881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در منزل استاد مرحوم کاشی‌تراش

مهدی نورعلی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با حضور در منزل مرحوم استاد مرتضی کاشی‌تراش با خانواده او دیدار و از آنها دلجویی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث‌آریا، مریم جلالی امروز دوشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۳ برای عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده استاد کاشی تراش در منزل آن هنرمند مرحوم حضور یافت و یاد او و هنرش را گرامی‌داشت.

معاون صنایع‌دستی کشور در این دیدار هنر استاد کاشی‌تراش را سرمایه‌ای عظیم برای کشور دانست و بر اهمیت انتقال سینه به سینه و نسل به نسل هنر کاشی کاری تاکید کرد.

جلالی کارفرمای اصلی هنرمندان صنایع‌دستی را عشق عمیق و ارادت به نبوت، ولایت، قرآن و عترت دانست. 

بدرالسادات موسوی همسر مرحوم استاد کاشی‌تراش نیز در این دیدار خاطراتی از آن مرحوم نقل کرد.

او که خود از سادات است به ارادت عمیق استاد به اهل بیت اشاره داشت و گفت: مرحوم کاشی‌تراش همواره توکلی عمیق به اهل بیت به‌خصوص امام علی(ع) داشت و بدون ذکر نام معصومین کار روزانه خود را شروع نمی‌کرد.

استاد مرتضی کاشی تراش یکی از آخرین بازمانده‌های هنر سنتی کاشی کاری ایران و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت و دارای نشان درجه یک هنری یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

«مسجد سید» نخستین بنای شاخصی است که مرتضی کاشی تراش در دوره شاگردی به کسب مهارت در آن پرداخت. در همین دوره به همراه استادانش کارهای مسجد امام در بازار تهران را نیز انجام می داد. پس از مدتی خود در این حرفه به استادی رسید و کارهای بسیاری انجام داد که در آن میان می توان به مشارکت در مرمت کاشی معرق مسجد سید اصفهان، انجام کاشی کاری معرق ساختمان اداره ناحیه شرکت ملی نفت در قم، کاشی کاری مسجد ماسال، کاشی کاری بازار صفویه تهران، کاشی کاری سردر وزارت امور خارجه، کاشی کاری مسجد کارخانه ارج، کاشی کاری مسجد جلیلی در خیابان ایرانشهر، کاشی کاری سردر کتابخانه آقای امینیان در کربلا، کاشی کاری بقعه امام زاده سید نصرالدین(ع)، امام زاده زید(ع)، کاشی کاری سر در مسجد همت واقع در جنب بقعه امام زاده صالح، کاشی کاری مسجدهای امیرالمومنین، کاظمین و حضرت معصومه و... اشاره کرد.

استاد کاشی تراش به همراه پدرش هفت سال مشغول مرمت کاخ گلستان بودند. همچنین سالی سه ماه به اردبیل می‌رفت و به مرمت می‌پرداخت. مهم ترین فعالیت او در عرصه مرمت و تزئینات وابسته به معماری، مرمت کاشی های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است که در سن ۲۰ سالگی و به مدت ۱۵ سال با اساتید بزرگ هنر کاشی کاری دهه بیست به همکاری پرداخت. کاشی کاری بازار صفویه در خیابان ولیعصر از جمله دیگربناهای شاخصی است که او در سن ۵۰ سالگی به انجام رسانده است. او از طرف سازمان میراث فرهنگی به همراه رئیس وقت سازمان و چند هنرمند دیگر به کانادا سفر کردند تا این هنر ایرانی را به نمایش بگذارند. در این فستیوال هنرمندان بسیاری از کشور های گوناگون حضور داشتند و به هنرنمایی می پرداختند و در نهایت تیمی که از ایران حضور پیداکرده بود به عنوان برگزیده انتخاب شد.

انتهای پیام/

نظر شما