شناسهٔ خبر: 67356328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در حال تکمیل؛

قالیباف در مناظره چهارم چه گفت؟

زهرا علیدادی

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره چهارم شرکت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف برای شرکت در مناظره چهارم وارد سازمان صداوسیما شد.

مناظره امشب با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخش اول موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. طبق برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره نامزدها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد.


کارشناسان در بخش اول پرسیدند:

محسن پاکائین کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟

سید کاظم سجادپور رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پرسید: چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی پرسید: پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

همه ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه همه ما حل مشکلات مردم با اولویت بحث‌های اقتصادی باشد

قالیباف درباره برنامه‌های خود برای تقویت پیوندهای اقتصادی با اولویت همسایگان، گفت: شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت‌های ما در دل تهدیدات است و هر چقدر تهدیدها بزرگ باشد، فرصت‌ها هم بزرگ است.

وی بیان کرد: ما تعداد قابل توجهی و ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده است. اگر بسته نشده، اجرا نشده و سال‌ها ادامه یافته است. اولویت اول ما این است که به این سمت برویم که پرونده بازی نداشته باشیم و آن‌ها را پیگیری و حل و فصل کنیم و مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ما را در این موضوع موفق کند آن است که ما بتوانیم یک اجماع ایجاد کنیم و ما در سطح ملی نیازمند اجماع و وحدت هستیم لذا این مجموع ضرورت کار چه در داخل و چه خارج است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی است و برعکس و بر این اساس اجماع داخلی اهمیت زیادی دارد. ما هر توافقی را که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد، گام به گام و اقدام به اقدام انجام خواهیم داد و در حوزه داخلی هم به خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.

قالیباف ادامه داد: این روزها می‌بینیم که در ستاد پزشکیان و مشاوران وی نکاتی را مطرح می‌کنند که یک مقدار اظهار نگرانی داریم. پزشکیان حرف از وحدت می‌زند اما در گفته‌ها و میتینگ‌های وی کمتر به اجماع نظر و وحدت توجه می‌شود.

وی افزود: چه در برنامه تلویزیونی و میتینگ‌ها دیدم که این حرف‌ها را مطرح کردند و این‌ها باعث تنش مردم با مردم و مجموعه دستگاه‌ها و افراد با یکدیگر می‌شود، در حالی که ما برای رفع مشکلات نیاز به وحدت داریم. وقتی این بحث‌ها مطرح می‌شود، صدای مردم گم می‌شود و به حل مشکلات مردم توجه نمی‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: درباره قانون اقدام راهبردی به صراحت مشاور پزشکیان گفت که قانون اقدام راهبردی مانع هرگونه کاری است، این در شرایطی است که مقام معظم رهبری فرمودند که این قانون مبنای کار ما است؛ این تضاد و دوگانه را چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟

قالیباف اظهار کرد: اگر از همین الان این بحث‌ها مطرح شود، قطعاً برای آینده بهانه‌ای می‌شود که بگوییم نگذاشتند، همان طور که درباره واکسن هم گفتند نگذاشتند واکسن وارد شود. این حرف‌ها مردم را خسته می‌کند و کشور را از ریل خارج می‌کند و باعث می‌شود دهه ۹۰ تکرار می‌شود که دهه ۹۰ دهه خیلی تلخی بود.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه بگوییم می‌خواهیم چه کار کنیم، همه ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه همه ما حل مشکلات مردم با اولویت بحث‌های اقتصادی باشد و باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در اینجا هرچی از پزشکیان شنیدیم درباره وحدت و انسجام بود، اما در میدان و میتینگ‌های انتخاباتی وی برخلاف آن را شاهد هستیم.

در ترانزیت‌هوایی، همه از اطراف ایران عبور می‌کنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم

قالیباف در ادامه، گفت: به صورت روشن در حوزه مذاکره معتقدم، حتماً مذاکره می‌کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتماً به توافقی می‌رسیم که در چارچوب قانون و سیاست‌های کلان باشد که در قانون راهبردی به آن اشاره شده و مبنای کار قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: متوجه نشدم که ستاد پزشکیان در این حوزه چه برنامه‌ای دارند، چرا که قانون اقدام راهبردی را مانع می‌دانند و باید این موضوع را روشن کنند که بالاخره راه آن‌ها برای مذاکرات چیست که آقای پزشکیان بهتر است در این مورد توضیح دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده مذاکرات را قبول دارم و مطابق با قانون اقدام راهبردی معتقدم که باید قدم به قدم پیش برویم. با قانون اقدام راهبردی مجلس پروتکل الحاقی را متوقف کردیم که در مقابل آزادسازی نفتمان می‌توانیم مجدداً آن را برقرار کنیم؛ زمانی که با دشمنی روبرو هستیم که صادق نیست باید گام به گام پیش برویم.

قالیباف ادامه داد: شانگهای، بریکس و اوراسیا ظرفیت‌های خوبی است و ما همین الان ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز درباره قراردادهایی که داریم که درباره همین کشورهای نوظهور است و همگی مخالف آمریکا هستند و با ما می‌توانند کار کنند. باید این پرونده‌ها را دنبال و حل و فصل کنیم.

وی اظهار کرد: اختلاف بین دستگاه‌ها در داخل نباید داشته باشیم و حتی نباید اختلاف میان دستگاهی داشته باشیم. در میزگرد سیاسی هم اشاره کردم که چگونه در حوزه ترانزیت هوایی ما را دور می‌زنند و نشان دادم که همه از اطراف ایران عبور می‌کنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم و عملاً از این طریق مهم‌ترین درآمد اقتصادی ما را از بین بردند و پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ آن است که به این ظرفیت توجه شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: الان ۲۵ درصد راه آهن‌های احداثی ما برای ما هیچ‌گونه منفعت اقتصادی ندارد و اگر آن‌ها را بر اساس سیاست‌های کشور دنبال کرده بودیم الان وضع ما بهتر بود.

بخش دوم مناظره پیرامون و چالش‌های سیاست خارجی در حالی ادامه یافت که در بخش اول، هر نامزد در دو قسمت ۵ دقیقه‌ای اظهار نظر کرد. در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به کنشگری فعال برای صیانت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌ها و مقابله با تروریسم و خشونت‌گری اشاره شده است، نامزدها در این بخش راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

کارشناسان در بخش دوم پرسیدند:

ابوالفضل عمویی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرسید: چنانچه رسیدن به یک توافق در دولت شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود آیا اجرای برنامه‌های شما در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی دولتتان با چالش مواجه خواهد شد؟ آیا آماده اداره دولت بدون توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟

سید عباس موسوی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: از آنجایی که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر حال برای دنیا حرف برای گفتن دارد و خب دشمنان هم برنامه دارند و دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی از سیاست‌ها و رویکردهای ما هستند، دولت احتمالی شما در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

حسین جابری انصاری سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پرسید: یک نگاه این هست که ما اگر روابط خودمان را با همسایگانمان و با منطقه خودمان بهبود ببخشیم تأثیر مثبتی در روابط جهانی ما هم خواهد داشت و فضای تنفسی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و در مقابل یک نگاه این است که ما اگر روابط بین‌المللی‌مان را درست بکنیم چون که ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش اوست و روابط منطقه‌ای هم خود به خود درست می‌شود و نگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید نوعی داد و ستد بین این دو هست و تقدم بین این دو نیست و آن این است که باید به موازات هم مسائل پیگیری شود خوب است که نامزد محترم دیدگاه و مسائل خود را نسبت به این موضوع مطرح بکنند.

سید عباس عراقچی معاون اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: دو مسیر همه دولت‌ها پیش گرفتند یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامید کردن تحریم کنندگان یکی رفع عزتمندانه تحریم‌ها و این دو مقوله بسیار مهم است و به اعتقاد من همزمان باید پیش رود برنامه دولت شما برای اینکه در هر دو زمینه رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها، چگونه است؟

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز پرسید: برنامه سیاست خارجی دولت شما با نظام سلطه منظور صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی در سیاست خارجی مطلوب شما چگونه تعریف می‌شود؟

شهید سلیمانی به دنبال دو قطبی سازی‌های کاذب نمی‌رفت

قالیباف گفت: در شرایطی که ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در چابهار می‌توان بدون مشکل FATF و تحریم هسته‌ای آمریکا داشت، اینجا است که مدیریت قوی و تصمیم درست مهم است.

وی ادامه داد: بنده با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها نباید یکسری از حرف‌ها را بزنیم، اما در این چند روز گذشته همه این موضوعات بین مردم مطرح شد و جز ناامیدی چیزی برای مردم نداشت و مردم می‌گویند که هنوز آنها به قدرت نرسیدند بر سر چه با هم دعوا می‌کنند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: شهید سلیمانی برای همه ما در موضوع رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه‌ای و فرصت و تهدید الگو است. ایشان ۲۰ سال مسئولیت در نیروی قدس داشت و از نزدیک با ایشان همکاری داشتم و مسائل را دنبال می‌کردیم.

قالیباف تصریح کرد: شهید سلیمانی به دنبال دو قطبی سازی‌های کاذب نمی‌رفت و بحث و دوگانه میدان و دیپلماسی را مطرح نمی‌کرد. دیپلماسی و میدان یک ابزار هستند و بنده می‌گویم مذاکره یک روش مبارزه است و این الگوی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و قدرت منطقه‌ای ما از این نگاه برخاسته است.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی موضوعات و مسائل را حل می‌کرد و قدرت داشت و آن را حل می‌کرد، اما ما امروز متأسفانه در کشور یادمان رفته است که آمده‌ایم که به مردم خدمت کنیم و بتوانیم عزت را به کشور بازگردانیم.

قالیباف گفت: قدرت شهید سلیمانی این بود که اجماع و وحدت ایجاد می‌کرد و بارها جلساتی بود که حتی خارج از کشور با هم می‌رفتیم که ایشان فقط برای اجماع سازی و هم نظر کردن افراد و گروه‌های مختلف و جریان‌ها در شبانه روز ۳ ساعت هم استراحت نمی‌کرد و جلسات متفاوت می‌گذاشت؛ این به معنای اجماع سازی است و آیا ما واقعاً اینگونه رفتار می‌کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: یک نگاه آن است که روی موشک ننویسیم «الموت لاسرائیل» که برای ما تحریم ایجاد می‌کند و از آن طرف وعده صادق را می‌بینیم که چقدر برای ما فرصت اقتصادی ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: امروز ما با همکاری همسایگان و کشورهای اسلامی جلوی دخالت آمریکا را در منطقه گرفته‌ایم و هژمونی آن را به هم زده‌ایم و باید از فرصت‌های اقتصادی آن هم استفاده کنیم. ما امروز باید ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب و بحث‌های فناوری و بحث‌های مربوط به گردشگری و این اقدامات را در حوزه ترانزیت و حمل و نقل یک فرصت بدانیم چرا که صدها میلیارد دلار برای ما فرصت ایجاد می‌کند و حتی برای ما امنیت ایجاد می‌کند.

قالیباف تاکید کرد: ما رفع تحریم را با این رویکرد می‌توانیم دنبال کنیم و حق خود را می‌توانیم بگیریم. در خنثی سازی تحریم‌ها هم باید در داخل کشور در وهله اول رشد اقتصادی را در نظر بگیریم. ما همین الان ۲۴ میلیارد دلار قراردادهای آماده داریم. همچنین ارز و طلای زیادی دست مردم و در بانک‌ها است و باید اجماع را ایجاد کنیم و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه در اینجا وجود دارد که می‌تواند در سرمایه‌گذاری کشور به کار گرفته شود.

باید رشد اقتصادی را از مسیر رفع تحریم دنبال کنیم و راه خنثی سازی تحریم‌ها هم رشد اقتصادی است

قالیباف در ادامه، گفت: واقعیت آن است که بعد از دهه ۹۰ امروز مردم ما در حداقل‌های زندگی خود دچار مشکل هستند. همیشه در دوران مدیریت خود دغدغه مردم را داشتم که باید کاری برای رفع مشکلات مردم کنیم و باید ذینفع نهایی کارهای ما، مردم باشند.

وی افزود: حتماً باید رشد اقتصادی را از مسیر رفع تحریم دنبال کنیم و راه خنثی سازی تحریم‌ها هم رشد اقتصادی است. مردم ما نجابت به خرج دادند و تحمل آنان دیگر به سر آمده است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات آنان در زمان کوتاهی حل و فصل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین کاری که می‌خواهم کنم آن است که می‌خواهم یک سپر حمایتی برای مردم در نظر بگیرم و در یک طرح پنج فوریتی خود آوردم که افرادی که حقوق ثابت دارند اما تورم بیشتر است، باید فاصله بین تورم و حقوق آنان را از طریق سپر حمایتی جبران کنیم تا سفره مردم کوچک نشود. این طرح مشمول همه اعم از کارگران، کارمندان، کشاورزان، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، کارگران شرکتی و هر فردی است که بین حقوق آنان و تورم فاصله وجود دارد و وظیفه ما آن است که این کار را انجام دهیم.

قالیباف بیان کرد: ما باید آگاه باشیم و بدانیم که چه کار می‌خواهیم کنیم و هم باید کارنامه و عملکرد داشته باشیم. ما امروز ۱۷ و نیم درصد اتلاف سرمایه‌ها در دست خود در داخل کشور داریم که با کنترل این شرایط و بدون آنکه مشکلات جدید و بیشتری را ایجاد کنیم، می‌توانیم تورم را مهار کنیم.

وی اظهار کرد: همین مردم که در معیشت و مسکن مشکل دارند، در سلامت هم مشکل دارند و اگر بچه آنان مریض شود همین پول معیشت و مسکن را صرف سلامت می‌کنند و باید موضوع سلامت را هم در نظر بگیریم. اگر در دولت چهاردهم توفیق خدمت داشته باشم، این کارها را اجرایی خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع مهم دیگر مسکن است. ما به طور روشن گفتیم که به هر فردی که منزل ندارد، در محیطی که کاربری مسکونی دارد ۲۰۰ متر زمین می‌دهیم. البته نباید دست‌انداز در جلوی کار مردم بگذاریم و باید یک سرمایه‌گذار پیدا شود و با آنان مشارکت کند و خانه را بسازند. این کار باید با سرعت انجام شود و بنده با تجربه‌ای که در ساخت و ساز در شهرداری دارم، می‌گویم که این کار شدنی است و در همه روستاها و ۸۰ درصد شهرها قادر هستیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی مربوط به خودرو است؛ صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد، اما نتوانسته ما را خودروساز کند و ما حتماً واردات خودرو سنگین و خودرو شخصی را باید انجام دهیم. در خودروی سنگین بخش قابل توجهی از خودروهای ما اسقاطی است و می‌توانیم با توجه به اینکه قانون واردات خودرو به تصویب رسیده است، خودروهای سنگین را هم وارد کنیم.

آمریکا صادق نیست / باید در مذاکرات گام به گام عمل کنیم


به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری مناظره چهارم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امشب بحث در حوزه سیاست خارجی بود و طبیعتاً سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و برعکس.

وی تاکید کرد: بحث رفع تحریم و خنثی‌سازی تحریم برای مردم بسیار مهم است و مردم می‌گویند هر اسمی که می‌خواهید روی آن بگذارید، اما مهم است که مسائل اقتصادی کشور را حل کنید چرا که این موضوع اولویت اول است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما هم باید موضوع رفع تحریم را دنبال کنیم و بنده معتقدم که مذاکرات را همانطور که شهید رئیسی دنبال کرد، حتماً باید دنبال کنیم؛ البته حتماً باید در چهارچوب قانون اقدام راهبردی باشد چرا که طرف ما در هسته‌ای، آمریکا است و از زمان بعد از انقلاب به همه دنیا نشان داده است که در عملکرد و گفتار خود صادق نیست.

قالیباف ادامه داد: بر این اساس، ما باید در مذاکرات پایاپای و گام به گام عمل کنیم و یکی بدهیم و یکی بگیریم و با اولویت این موضوع را دنبال خواهیم کرد، اما در کنار آن مهم‌تر بحث توانمندی‌های داخلی ما است که نباید اجازه دهیم سفره مردم کوچک شود، باید از اتلاف‌هایی که وجود دارد، جلوگیری کنیم و باید از سرمایه‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم.

نظر شما