شناسهٔ خبر: 67356102 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«رصدخانه تورم» تجربه موفقی در کاهش تورم یزد داشت

استاندار یزد گفت: استان یزد با ابتکار جدید در زمینه کنترل تورم و راه‌اندازی «رصدخانه تورم» تجربه موفقی را در دولت سیزدهم به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مهران فاطمی در نشست تجربه‌نگاری دستاوردهای تشکیل رصدخانه تورم یزد اظهار داشت: یزد با تشکیل رصدخانه تورم توانسته است به موفقیت‌هایی در کاهش نرخ تورم دست یابد. این طرح که با هم‌اندیشی نخبگان اقتصادی استان ایجاد شده، به یکی از تجربیات موفق سیاست‌گذاری اقتصادی منطقه‌ای در دولت سیزدهم تبدیل شده است.

وی ادامه داد: پدیده تورم بسیاری از اقدامات مثبت استان را تحت تأثیر قرار داده بود، اما با تلاش جمعی توانستند این چالش را به فرصتی برای بهبود اقتصادی تبدیل کنند. رصدخانه تورم، تصور اشتباه عدم تأثیر مداخلات استانی بر کاهش نرخ تورم را از بین برده است؛ این رصدخانه با هدف واکاوی مشکلات نظام توزیع، عرضه و تولید ایجاد شده و تمامی دستگاه‌ها و بخش خصوصی استان نیز در پیشبرد برنامه‌های آن همکاری داشته‌اند.

استاندار یزد در ارتباط با تأثیر این رصدخانه گفت: نتایج مشاهده شده نشان‌دهنده تأثیر معنادار این مداخلات بر کاهش نرخ تورم و افزایش انگیزه مدیران برای ادامه این رویکرد است. این مدل از دل نظام کارشناسی و دانشگاهی برآمده و تداوم آن قطعاً مؤثر خواهد بود و به همین دلیل باید ادامه این راه انجام شود.

وی همچنین به ساخت 58 هزار واحد مسکن ویلایی در استان اشاره کرد که باعث توقف روند رشد قیمت زمین و اجاره‌بها شده و اثر مستقیم و معناداری بر کاهش تورم داشته است.

فاطمی به ارائه موفق تجربه رصدخانه تورم استان توسط دکتر عباس علوی راد در سطح کشور اشاره کرد و با بیان اینکه پشتیبانی از مدل‌های موفق استانی منجر به خروجی‌های بهتری خواهد شد، به عنوان نمونه به مدلی برای حل مسئله گوشت قرمز اشاره کرد که به دلیل موانع در تهران متوقف شده است. اعتماد کامل و تفویض اختیارات به استان‌ها، باعث افزایش تأثیرگذاری اقدامات ابتکاری در کاهش تورم خواهد شد.

انتهای پیام/781

نظر شما