شناسهٔ خبر: 67355872 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید فعالیت سامانه بارشی تا چهارشنبه در 12 استان/هشدار به مسافران

صاحب‌خبر -
تشدید فعالیت سامانه بارشی تا چهارشنبه در 12 استان/هشدار به مسافران
خبرگزاری آریا - سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آریا ، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی از روز دوشنبه 4 تیرماه تا روز چهارشنبه 6 تیرماه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.
رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات احتمالی این سامانه خواهد بود.
این سامانه در روز دوشنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان و سمنان، در روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان و در روز چهارشنبه استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، زنجان، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین را در بر می‌گیرد.
در پی فعالیت این سامانه احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.
بر این اساس به مواردی از قبیل احتیاط در سفرها به‌ویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و عدم دپوی محصولات در فضای باز و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌شود.
همچنین در روزهای یادشده شاهد تشدید گرادیان فشاری و وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در مناطق مستعد خواهیم بود.
این وضعیت در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی کرمان، شرق و جنوب سمنان و شمال شرق اصفهان محتمل خواهد بود.
توفان گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان از پیامدهای فعالیت این سامانه است.
از این رو به پرهیز از کویرنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی توصیه می‌شود.

نظر شما