شناسهٔ خبر: 67355005 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کتاب خودکفایی (نان) گندم در دولت سیزدهم منتشر شد

کتاب خودکفایی (نان) گندم در دولت سیزدهم، از سری کتابهای یادواره رئیس جمهور شهید و با محتوای هدفگذاری خودکفایی در تولید گندم توسط اداره کل پژوهش و اسناد ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی تدوین و منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اداره کل پژوهش و اسناد ریاست جمهوری کتابی با عنوان خودکفایی گندم در دولت سیزدهم منتشر کرد.

در   توضیح این کتاب آمده است: امروزه موضوع خودکفایی یکی از مباحث مهم و راهبردی در کشورهای جهان است. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

ضمن اینکه شعارهای نوروزی  مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر هم بیش از پیش بر فعالیت های اقتصادی و تولیدی متمرکز شده بود. در این راستا خودکفایی پنج محصول اساسی شامل گندم، برنج، جو، پنبه و شکر در بحث تامین امنیت غذایی کشور، در اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 1402 قرار گرفت. همچنین محصول راهبردی چون گندم که علاوه بر تأمین نیازهای غذایی کشور می‌تواند مثمر به ثمر باشد، در سایر ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز همواره مورد توجه بوده است.

بنابراین با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اجرای سیاست‌های حمایتی از کشاورزان در تولید گندم، با وجود تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی‌ها، با اقداماتی همچون بالا بردن قیمت خرید تضمینی گندم، اجرای کشت قراردادی، جهش تولید در دیمزارها و تشویق کشاورزان به کشت گندم این مشکل برطرف شد، تا جایی که پس از گذشت 2 تا 2.5 سال کشور در تولید گندم نان به خودکفایی رسید.

کتاب خودکفایی (نان) گندم در دولت سیزدهم، از سری کتاب­های یادواره رئیس جمهور شهید و با محتوای هدفگذاری خودکفایی در تولید گندم  توسط اداره کل پژوهش و اسناد ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی تدوین و منتشر شده است.

در این اثر، با نگاهی به تلاش­های دولت سیزدهم و رییس­ جمهور شهید در زمینه خودکفایی گندم، به ارائه آمار و ارقام در این زمینه پرداخته است و با مقایسه رشد میزان خودکفایی در ده سال اخیر، معرفی ارقام گندم کشت شده و سطوح زیر کشت گندم، سیر ایجاد و برقراری خط اعتباری مکانیزاسیون و شرح تغییرات چشمگیر موجودی ماشین­‌ها و ادوات در حوزه گندم طی ده سال اخیر، گزارش عملکردی از روند شکل­گیری و رشد این روند ارائه نموده است.

کتاب حاضر در هشت فصل تدوین شده است که عبارتند از؛ ساماندهی، تولید و فرآوری بذر؛ توسعه و ارتقاء مکانیزاسیون؛ آبیاری و ارتقاء بهره­وری آب؛ تغذیه بهینه در پایداری تولید گندم؛ مدیریت عوامل خسارت­زای زنده، ارتقای دانش عرصه گندم، کیفیت تولیدی گندم­کاران و سیاستهای حمایتی.

مطالعه این کتاب به تمامی دست­اندرکاران و حامیان خودکفایی و به­ ویژه خودکفایی گندم توصیه می­شود.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما