شناسهٔ خبر: 67354908 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

محدودیت صادرات فولاد متوقف می‌شود؟

در حالی که در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور بر تولید فولاد و صادرات آن تاکید شده و انتظار می‌رود بستر لازم برای تولید بیشتر در زنجیره فولاد مهیا شود، اما تصمیماتی که به‌تازگی اخذ شده، موانعی را در راه تولید و توسعه این صنعت قرار داده است.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد : در سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی کشور معادل ۴۹ میلیارد دلار اعلام شده که سهم زنجیره فولاد از آن ۷.۶ میلیارد دلار بوده که انتظار می‌رفت در سال جاری با حمایت بیشتر فولادسازان این رقم با افزایش روبه‌رو باشد و سهم این دسته از تولیدکنندگان در تامین ارز کشور افزایش یابد.

اما در مصوبه‌ای که کارگروه ارزی بانک مرکزی ابلاغ کرده تمامی تولیدکنندگان زنجیره ارزش فولاد از ابتدای سال ۱۴۰۳ موظف به رفع تعهد صددرصدی ارزی در سامانه نیما آن هم در شرایطی هستند که فاصله قیمت آزاد و نیما اختلاف معناداری داشته و مجبور به تامین ماده اولیه خود به نرخ بازار آزاد در بورس کالا هستند.

در همین حال، آمارها حکایت از کاهش صادرات فولاد در دو ماهه ابتدای سال به میزان ۴۰۰ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد که بخش عمده آن مربوط به شمش فولادی است. از سویی  دولت عراق نیز برای واردات محصولات فولادی ایرانی ۲۰ درصد عوارض وضع کرده آن هم در شرایطی که مقصد بخش عمده صادرات محصولات فولادی این کشور است.

پیش از این نیز به منظور تعادل بخشیدن به فضای بازار فولاد کشور در مقاطعی برای کلیه محصولات زنجیره عوارض بر صادرات وضع شد، اما با پیگیری ذینفعان و همچنین هشدار بابت تبعات آن این امر متوقف شد.

داده‌های آماری از خسارت حدود ۳ میلیارد دلار به تولیدات زنجیره فولاد به دلیل محدودیت‌های انرژی حکایت دارد و سرمایه‌گذاری‌ها تهدید می‌شود و در عین حال معاونت معادن و فرآوری مواد در نامه‌ای به وزیر صمت نسبت به عواقب قطعی برق هشدار داده است؛ در این شرایط باید دید تصمیمات سیاستگذار در خصوص صادرات فولاد به نفع بازیگران این صنعت تغییر می‌کند؟

نظر شما