شناسهٔ خبر: 67352615 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

آتش زدن این محصولات جرم است

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: کشاورزان کاه و کلش مزارع را آتش نزنند، این اقدام جرم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ علی ملکی آهنگران، درباره فصل حریق‌های زاگرسی افزود: با توجه به خشکی و افزایش دمای هوا امسال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور به ویژه استان‌های زاگرسی به دلیل خشکی پوشش گیاهی به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بارندگی‌های مطلوب امسال در سراسر کشور موجب تراکم پوشش گیاهی شده که همین امر در افزایش حریق‌های عرصه‌های طبیعی نسبت به سال گذشته موثر بوده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: ۹۵ درصد حریق‌هایی که در سطح کشور اتفاق افتاده عامل انسانی داشته که بخش عمده آن سهوی و بی‌مبالاتی و تنها ۵ درصد عمدی است.

آهنگران گفت: اکنون حریقی گسترده در پل‌دختر استان لرستان رخ داده که عاملش بی‌مبالاتی در اثر آتش زدن کاه و کلش مزارع بوده که آتش‌سوزی گسترش پیدا کرده و به منابع طبیعی سرایت کرده است.

وی اضافه کرد: با چنین آتش‌سوزی‌هایی به صورت ویژه برخورد می‌کنیم به طور مثال در شهرستان‌های مختلف استان لرستان فراخوان نیرو و تجهیزات دادیم از سوی دیگر دو فروند بالگرد را به آنجا اعزام کردیم و در اختیار استان است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اکنون با استفاده از بالگرد و بسکت‌های آبپاش مشغول اطفای حریق هستیم.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۲ فقره آتش‌سوزی در استان لرستان به وسعت ۱۴۰۰ هکتار رخ داده که بخشی از آن به صورت عمدی بوده که تاکنون ۱۷ متخلف دخیل در این آتش‌سوزی‌ها شناسایی شده است.

آهنگران گفت: بر اساس مواد قانونی مختلف از جمله ماده ۶۸۶ و ۱۹ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک آتش زدن کاه و کلش مزارع جرم است و هرکسی این کار را انجام بدهد با او برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: طبق قانون آتش زدن مزارع در موارد استثنایی یعنی بروز آفات در صورت تشخیص و صدور مجوز کارشناسان مربوطه و با هماهنگی مامورین منابع طبیعی قابل اجراست.

نظر شما